BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Vonattenderek a küszöbön?

Hazai alvállalkozókat keres a Stadler Trains Magyarország Kft. karbantartási munkákra

Teljes kapacitással termel, sőt új, 310 millió forintos raktár-csarnokberuházásra készül a svájci Stadler vonatgyártó csoport szolnoki egysége – értesült a Világgazdaság. A gyárban az idén és jövőre is évi mintegy 200 vasúti kocsiszekrény készül, de hegesztenek egyéb profilokat is. A kasztnik az anyavállalat bussnangi (Svájc), illetve pankowi (Németország) megrendelésén keresztül jutnak el az olasz, német és svájci felhasználókhoz. Szolnokról kerülnek ki az észt és fehérorosz vasútnak készülő széles nyomtávú FLIRT kocsiszekrények is – tudtuk meg Dunai Zoltántól, a Stadler Trains Magyarország Kft. ügyvezető igazgatójától, aki még ebben az évben új svájci, német és osztrák megrendeléseket vár, emeletes vonatokra is.

„A hatvan villamos motorvonatot már leszállított Stadler kész újabb járművekkel megjelenni a magyar piacon. Azt reméljük, a döntéshozók és a különböző szakmai szervezetek egyetértenek abban, hogy a vasútfejlesztésre kapott, ám fel nem használt több százmilliárd forintnyi uniós pénzt járműbeszerzésre lenne érdemes fordítani” – jelentette ki Dunai Zoltán. A svájci anyavállalat kész további és a mostaninál hosszabb FLIRT-öket is szállítani a hazai elővárosi vonalakra, van IC-igények szerint kialakított FLIRT változata és HÉV-nek használható, könnyített konstrukciója is. Kínál ezenkívül földalattit és fogaskerekűt is, utóbbit a világon egyedüliként.

A tavaly indult szolnoki gyár – vasúti járművek kocsitestének hegesztésével, szerelésével és festésével foglalkozik – üzemi szinten az idén már nyereséget vár, mintegy nyolcmilliárd forintos árbevétel mellett. A két éve indított pusztaszabolcsi karbantartó egység 2008-ban üzemi, tavaly már vállalati szinten is nyereséges volt. (Idei, első féléves üzemi eredménye 174 millió, a mérleg szerinti 102 millió forintot tett ki.)

A Stadler készül a hazai síneken futó FLIRT-ök ötévenkénti, azaz egymillió kilométerenkénti úgynevezett kiskarbantartására is. A munka öt nagy részegységet érint: a villanymotorét, a transzformátorét, a légkondicionálóét, a fékekét és a forgóvázét. Az ezekhez szükséges, drága eszközökkel azonban sem a szolnoki, sem a pusztaszabolcsi egységet nem szerelték fel. Ezért – mint beszámoltunk – nemrég a MÁV-Gépészet Zrt.-t bízta meg a forgóvázak 2012-től esedékes karbantartásával. „Az árról és a munkáról már megállapodtunk. Arról viszont csak nem sokkal a teljesítés előtt döntünk, hogy az öt pár forgóvázat Pusztaszabolcson szereljük-e le, ahonnan közúton szállítjuk el szolnoki partnerünknek, vagy a feladatnak már ezt a részét is a Gépészet végzi-e” – válaszolt lapunknak Dunai Zoltán. Utóbbiról azért kell csak később határozni, mert még nem látni, hogy a motorvonatok pontosan mikorra futják le a kiskarbantartáshoz szükséges egymillió kilométert, s hogy nem lesz-e emiatt torlódás a műhelyben. A Gépészettel indított együttműködés nélkül egyébként a forgóvázakat a Stadler winterthuri üzemébe kellett volna szállítani. Az eredeti terv szerint havi két vonatot kell majd átvizsgálni és javítani. A Stadler a másik négy fő egység karbantartására is hazai alvállalkozókat keres. (Bár azok karbantartása és javítása is megoldható az anyacég egységeinél is.) A motor és a transzformátor esetében érdemes lehet az eredeti gyártókkal, azaz az osztrák Traktionssisteme és a svájci–svéd ABB-vel megállapodnia, de még semmi nem dőlt el. A tapasztalat egyébként az, hogy célszerű magával az üzemeltetővel is együttműködni.

A kiskarbantartás várhatóan 2015-re kifut, két év múlva pedig kezdődik minden elölről: indul a FLIRT-ök 15 évenkénti nagykarbantartása.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.