BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Fogamzásgátlókat vesz a Richter

Megvásárolja 236,5 millió euróért a németországi Grünenthal GmbH fogamzásgátló termékportfolióját a Richter Gedeon Nyrt. A tranzakció célja, hogy a Richter növelje piaci jelenlétét Nyugat-Európában és bővítse nőgyógyászati üzletágát – mondta az üzletkötés kapcsán tartott szerdai sajtótájékoztatóján Bogsch Erik, a társaság vezérigazgatója.

A Grünenthaltól megvett orális fogamzásgátló termékskála kiváló lehetőséget teremt a Richter számára, hogy egyszerre erősítse pozícióját a nyugat-európai piacokon és bővítse saját már meglévő fogamzásgátló portfolióját - áll a társaság közleményében.

A Grünenthal fogamzásgátló szereinek átvételével a Richter forgalmában a nyugat-európai piac részesedése 8 százalékról 15 százalékra nő, a nőgyógyászati üzletágé pedig 35 százalékról 41 százalékra. A Richter a vezérigazgató által említett cél megvalósítása érdekében vásárolt meg néhány hete egy svájci gyógyszerészeti kutatásokkal foglalkozó társaságot.

„Meggyőződésem, hogy a PregLem közelmúltban bejelentett felvásárlását követően ezzel a tranzakcióval újabb lépést tettünk abba az irányba, hogy nyugat-európai stratégiánk megvalósulhasson. A Grünenthal széles körben bevezetett orális fogamzásgátló termékei növelik a nőgyógyászati készítmények értékesítéséből származó forgalmunkat, egyúttal bővítik nőgyógyászati termékportfoliónkat. Így ez a specializált jellegű üzletágunk tovább erősödhet kiemelt fontosságú piacainkon.” – mondta Bogsch Erik a Richter Gedeon Nyrt. vezérigazgatója.

A Grünenthal Csoport egy családi tulajdonban lévő, kutatás orientált, német székhelyű nemzetközi vállalat, melynek 4900 alkalmazottja van és tavalyi árbevétele 881 millió eurót tett ki. Leányvállalatain keresztül 35 országban van jelen, termékeit több mint 100 országban étékesítik.

A Richter a Grünenthal fogamzásgátló üzletágával együtt megvásárolta az értékesítési és marketing jogokat is azokban az országokban, ahol törzskönyvi engedélyt kaptak. A németországi cég azonban fenntartja az értékesítési jogokat Lati-Amerikában. A Richter azt tervezi, hogy évi 15 millió eurót költ a Grünenthaltól átvett 80-100 fős nyugat-európai értékesítési hálózatra, hogy növelni tudja jelenlétét azon a piacon.

A Grünenthal fogamzásgátló készítményeinek forgalma 2009-ben a latin-amerikai régió nélkül 72 millió euró volt. Az árbevétel 70 százaléka Németországból, 20 százaléka pedig Olaszországból és Spanyolországból származott. A termékportfolió átvételével a Richter árbevétele 223,4 milliárd forintról 243,5 milliárd forintra növekedne.

A megvásárolt fogamzásgátló szereket még két évig Németországban gyártják, a termelést 2012 végéig helyezik át Magyarországra. Azt követően a Grünenthal a Richter által átvett fogamzásgátló szereket értékesíti majd latin-amerikai hálózatán keresztül.

A Richter 236,5 millió eurót fizet az átvett termékportfólióért. Ennek többségét felhalmozott pénzéből, kisebb részét azonban hitelből finanszírozza. A cég ugyan kölcsön felvétele nélkül is ki tudná fizetni a vételárat, azért vesz fel khitlet, hogy mozgásteret hagyjon magának. Ennek ellenére azonban a vezérigazgató tájékoztatása szerint pillanatnyilag nincs újabb felvásárlási célpontjuk.

Az átvett termékcsaláddal kapcsolatos jogokat a Richter az immateriális javak között tartja majd nyilván mérlegében és 15 év alatt írja le azt. Ezért addig a gyógyszergyár évi 16-17 millió euró értékcsökkenési leírást könyvelhet el költségei között. A tervezett üzlet lezáráshoz még szükség van a német versenyhivatal jóváhagyására, amit várhatóan már az idén megkapnak.

A Richter ezzel megvásárolja a Grünenthal fogamzásgátló üzletágát, beleértve a disztribúciós és marketing jogokat mindazokban az országokban, ahol a készítmények törzskönyvi engedélyt kaptak. (Az Egyesült Államokban a Grünenthal egyetlen fogamzásgátló készítménye sem rendelkezik törzskönyvi engedéllyel).

A megállapodás értelmében a Grünenthal fenntartja az értékesítési jogokat a latin-amerikai régióra, a teljes termékskálára vonatkozóan. A megállapodás értelmében a Richternek 2012-ig bezárólag kell befejeznie a gyártásátvételhez szükséges technológia transzfert. Ezt megelőzően a Grünenthal látja el készítményekkel a Richtert az összes piacra.

A Grünenthal orális fogamzásgátló portfoliója 2009-ben a latin-amerikai régió nélkül, 72 millió euró (19,5 milliárd forint) árbevételt ért el. 2009. évi piaci adatok alapján Németország tekinthető a legnagyobb piacnak, amely a teljes forgalom körülbelül 70 százalékát képviseli, míg Spanyolország és Olaszország együttesen 20 százalékot képviselnek a teljes árbevételen belül. A tranzakció zárása a német versenyhivatal jóváhagyásának függvénye és várhatóan 2010 decemberében kerül rá sor. Mivel nem ismerjük a cég profitabilitását, nehéz megítélni az akvizíció árazását, de a 3-szoros P/Sales mutató nem számít kiugrónak az iparágban. Ugyanakkor ezzel az akvizícióval a Richter elveszíti nettó készpénzes pozícióját, és hitelfelvételre szorul.

A Cashline elemzőinek számításai szerint a Richter árbevétele a felvásárlással 6-7 százalékkal nőhet, de természetesen az akvizíció kockázatot is tartalmaz. Ezen tényezők figyelembe vételével további részvényár emelkedés akkor várható, ha fennmarad a globális optimizmus.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.