A szegedi Metall Üzletház tulajdonosának pályafutását nagyban meghatározta édesapja intelme: először legyen a kezedben szakma, utána megvalósíthatod az álmaidat. Dr. Varga Antal először villanyszerelő-szakmát tanult, majd a kor lehetőségét kihasználva az akkori NDK-ba, Drezdába ment, ez döntő hatással volt a karrierjére. Értékrendjének alapjává vált a rend és a pontosság, ugyanakkor egy másik kultúrát – olyat, ahol a tanulásnak becsülete van – megismerve, a világra és az új iránt nyitottan tért haza. Technikus lett, majd jogi diplomát szerzett, és jogi előadóként a szegedi Domusnál helyezkedett el.
A számára zárt világot hátrahagyva 1994-ben, egy barátjával határozta el a cégalapítást, a gyökerekhez visszanyúlva villamossági termékeket forgalmazó üzlet megnyitását. Mivel társa az utolsó pillanatban visszalépett, főként a családi kölcsönökre alapozva kezdett álmai megvalósításához, az önálló családi vállalkozás felépítéséhez – amelyből a víz-gáz szereléshez és épületgépészethez szükséges anyagok, valamint szénacélok kereskedelmével foglalkozó mai Metall Üzletház kinőtt.
A cég tavaly egymilliárdos forgalmat ért el, de különösen az épületgépészet területén bekövetkező drámai válságot megérezve nem kerülhette el a leépítést: a korábbi 38 fős létszám 30-ra csökkent. Varga Antal ezt azért élte meg nehezen, mert a vállalkozásban az önálló részlegek munkatársai szinte családi közösséget alkotva, egymást segítve alakították ki a lehető leghatékonyabb munkamegosztást. Mindig olyan, iskolázott, más szakmában esetleg már tapasztalatot szerzett – ahogy mondja, „szakmában szűz” – munkatársakat keres maga mellé, akik még nem fertőződtek meg a kereskedelemben gyakran tapasztalható, a vevőt szükséges rossznak tekintő szemlélettel. Innen ered, hogy a feladatok többségét már delegálja a meghatározott mértékben önálló döntési jogkörű munkatársaknak. A legfontosabb ügyekben azonban ma is egy személyben dönt, mert szavai szerint nemhogy a növekedés, de még a visszafejlesztés is komoly költségekkel jár.
Generációváltás. „Tudtam, hogy a céget egyszer valamelyik gyermekem viszi tovább, de egyikőjüket sem akartam erre presszionálni. Ezért is örülök, hogy a fiam magától döntött úgy, a családi vállalkozást választja” – magyarázza Varga Antal, aki, mivel úgy érezte, hogy a generációváltás nem is oly sokára elkerülhetetlenné válik, egy coachképzést is elvégezve tudományos alapon foglalkozott a témával. A váltást azért is szorgalmazza, mert újabb üzleti kihívásokra vágyik, mondván: számára már nem nyújt igazi élvezetet, ha azt a kerékpárt hajtja, amelyik magától is megy. Ezért is vállalta fel például a helyi cégeket támogató Progress Vállalkozásfejlesztési Alapítvány kuratóriumi elnökségét. „Igaz, a fiam már apró gyerekként is bejárt az üzletbe nézelődni, majd segíteni, és a lányom is magától szorgoskodott az iskolai szünetekben, de a család mind a négy – a cégben tulajdonrészes – tagja a maga útját járja – fejti ki az üzletember. – A feleségem önálló ügyvédi irodát tart fenn, mellette képviseli a vállalkozás jogi ügyeit. A lányom Franciaországban járt egyetemre, és amióta hazatért, Budapesten, a marketing területén tevékenykedik. A fiam szakácsnak és cukrásznak tanult. Kevés szabadidejében így is gyakran segített az üzletben. Ezért fogalmazódott meg bennünk: mi lenne, ha végül csak a családi vállalkozásnak szentelné az erejét?” Fia, Varga Zoltán átveszi a szót: „Szerettem a cukrászszakmát, de 2001-ben, 22 éves koromban eljött az a pillanat, amikor mérlegelnem kellett: mások gyarapodásáért vagy a család előbbre jutásáért akarok dolgozni. A két szakmám mellett így szereztem érettségit, majd a Juhász Gyula Tanárképző Főiskolán diplomát.”
Azonos értékrend. A cégalapító szerint fia azért volt nehezebb helyzetben másoknál, mert mindig többet kellett teljesítenie. A közös munka eredményeként az apa Zoltán fiatalos lendületéből profitált, a fiú pedig életszerű körülmények között lesett el szakmai fogásokat az apjától. Amikor például Varga Antal fél óra alatt döntött arról, hogy egy jó lehetőséget megragadva – a finanszírozó bankkal is konzultálva – megveszi a kecskeméti telephelyet, megtanulta, egy kis cégnél kulcsfontosságú a gyors döntési képesség. Az apa számára pedig sokat jelent, hogy olyan embert tudhat maga mellett, akivel azonos az értékrendje, s akiben maximálisan megbízik. Mindketten ügyvezetőként jegyzik a vállalkozást: az évek során így alakult ki a munkamegosztás, szükség esetén bármelyikük pótolni tudja a másikat. Sőt, időközben Varga Zoltán a szegedi és a kecskeméti telephely felügyelete mellett a régiek megtartásával egészen új ügyfélkört is kialakított. „A mi esetünkben valóban igaz, hogy a fiammal együtt növekedett a vállalat, amelyet később már neki kell a saját képére, a vevők, valamint a munkatársak megelégedésére formálnia” – zárja a szót Varga Antal.
Több családi vállalkozás történetét ismerheti meg a manager magazin most megjelent számában.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.