A szokatlanul enyhe november a gázárakkal kapcsolatos várakozás jegyében telt a magyarországi energiapiacon, miközben több szakmai fórumon a formálódóban lévő energiastratégia körvonalait igyekeztek felvázolni a piaci szereplők, időnként kormányzati illetékesek jelenlétében, írja havi összefoglalójában a KPMG.
A tanulmány szerint világossá vált, hogy a várakozásuk a régi: világos iránymutatást várnak, legalább tíz évre előre, máskülönben továbbra is a rögtönzések jellemzik majd a szabályozást, és ehhez igazodni nemigen lehet, legalábbis nem a magyar erőműpark megkerülhetetlennek látszó nagy erőművi beruházásaival. Ez pedig hosszabb távon ellátásbiztonsági bonyodalmakhoz és/vagy áremelkedéshez vezethet, ha a hazai kapacitások szűkülése okán megnövekvő importot egy a válság elmúltával magasabb árakon működő nemzetközi piacról kell elszámolni.
A kormányzati kommunikáció most azt ígéri, évtizedekre előre mutató irányokat és arányokat kíván meghatározni az energiastratégiában. A gázár-szabályozásra vonatkozó november végén megismert elképzelések azonban épp hosszabb távon teremtenek aggályos helyzetet az ellátásbiztonságot illetően, úgyhogy a helyzet egyelőre ugyanolyan kiszámíthatatlannak tűnik, mint az elmúlt évtizedekben volt.
A szabályozási kockázat kétségkívül mindig is jelentős volt az energiaiparban, ehhez a befektetők ugyan már hozzászokhattak, de változatlanul nehezen tolerálják. Ismert, hogy a kormány döntése értelmében 2011. január 1-jétől, lépcsőzetesen változik az egyetemes szolgáltatásban a földgáz fogyasztói ára. Az éves szinten 1200 köbmétert fogyasztó háztartások számára nem változik az ár. E fölött több sávot is meghatároztak, de lesz számos kivétel ezen belül is, így például a nyugdíjasoknak, és a hátrányos térségekben élőknek fogyasztásuktól függetlenül nem növekszik az ár, valamint a három, vagy több gyereket nevelő családok, gyerekenként 150-200 köbméternyi pluszt kapnak alap-, vagyis változatlan áron.
A Nemzeti Fejlesztési Minisztériumban úgy számolnak, hogy a háztartások 57 százalékának nem változik a gázszámlája 2011. január 1-jétől, és a legmagasabb fogyasztási sávokban sem lesz nagyobb a drágulás 7,8-9,3 százaléknál. Az új árazási metódus szerint csak 60 százalékban veszik figyelembe az orosz import költségét, 40 százalékban az európai tőzsde spot-ára alapján számolnak. Ez a nagykereskedő számára, a take-or-pay kötelezettség miatt, lehet,hogy veszteséget fog okozni.
Az orosz, illetve az európai spot-piaci árak elszámolásához az árfolyamot ugyancsak a kormány határozná meg a jövőben a tervek szerint, méghozzá egy napon, az egész évre vonatkozóan. Ez a helyzet kihívást jelent majd a nagykereskedői engedélyesnek. A szakminiszter ezekre az aggályokra úgy reagált, a gázszolgáltatás ugyanakkor egy biztos piacot jelent, ahol alacsonyabb nyereség mellett is megéri működni. A szolgáltatók számításai szerint 2011-ben 50 milliárd forint veszteséget kell elviselniük az új árazási metódus bevezetése miatt.
A gázipari társaságok helyzetét, saját értékelésük szerint tovább súlyosbítja, hogy az egyetemes szolgáltatásban a tőkemegtérülés mértékét, 4,5 százalékra csökkentette a kormány, ami nemcsak az elosztásra, de a hálózati szolgáltatásokra is vonatkozik. Utóbbi területen ez hosszabb távon komoly gondokat okozhat, visszafoghatja a fejlesztéseket, ami az ellátásbiztonság alapvető garanciája volt - állítják a gázipari cégek. Mindezek mellett, mint egy közelmúltbeli szakmai fórumon kiderült, az egyetemes szolgáltatók kintlévősége megközelíti a 30 milliárd forintot, és a fűtési szezon elején több mint 50 ezer fogyasztónál kapcsolták ki a szolgáltatást, mert nem tudták rendezni tartozásaikat.
Ráadásul a válság hatására alapvetően átalakult a magyarországi gázpiac. A 3,3 millió háztartási felhasználó fogyasztása 2009-ben 2,8 százalékkal nőtt, miközben az ipari energiafogyasztóké 5 százalékkal csökkent. Tehát egy költségesebben és rosszabbul fizető fogyasztói szegmensben nőtt az igény, aminek ellentételezésére már nem, vagy csak nagyon korlátozott mértékben nyújt fedezetet az ipari felhasználás.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.