BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Kalifornia villanyautó nagyhatalom lenne

Egymillió elektromos közúti jármű fut 2020-ra a kaliforniai utakon a tervek szerint, de a világ más részein is lendületet kapott a gyártás.

A legtöbb elektromos személy- és teherautót használó amerikai állam, Kalifornia 2020-ra egy egymillió villanyautóból álló hálózatot akar létrehozni. Ennek érdekében a helyi kormány szövetséget kötött olyan állami ügynökségekkel, közműcégekkel és autógyártókkal, amelyek az adott határidőre létrehozzák a szükséges járműparkot és a feltöltésükhöz szükséges hálózatot is.



A Bloomberg arról a Los Angeles-i konferenciáról tudósított, amelyen a vállalatok ismertették a cél elérése érdekében megteendő lépéseiket. A 30 ügynökséget, szervezetet és társaságot tömörítő California Plug-In Electric Vehicle Collaborative például az akkumulátortöltők otthoni telepítésének egyszerűsítésén munkálkodik. A Nissan Motor Co., a General Motors Co. és más autógyártók Kaliforniában, de világszerte is villanyautók tízezrei szállítására készülnek. Egy évtizede egyébként Kalifornia még hiába próbálta meg rábírni a legnagyobb autógyártókat arra, hogy kínáljanak elektromos üzemű járműveket is, azokat elriasztotta a hiányos töltő infrastruktúra.

A Nissan a múlt héten szállította az első Leaf villanyautóját egy San Francisco-i megrendelőnek, és 20 ezer olyan autóra van megrendelése, amelyek 70 mérföldet mennek el lítium ionos akkumulátorral. A GM ebben a hónapban kezdte meg az elektromos hajtású Volt szedán szállítását, amely egy feltöltéssel 40 mérföldet tud megtenni. Carlos Ghosn, a Nissan, és annak leányvállalata, a Renault vezérigazgatója azt mondta, hogy az általa képviselt cégek piacvezetővé kívánnak válni a villanyautók piacán. A következő néhány évben legalább félmillió ilyen járművet szeretnének eladni. Ghosn becslése szerint 2010-re a világ útjain futó autók 10 százaléka már elektromos meghajtású lesz.

Néhány napja Oroszországból is komoly lendületről érkeztek hírek. Mihail Prohorov orosz milliárdos közölte, hogy évi tízezer elektromos autó belföldi eladását tervezi. A francia La Tribune című lapon keresztül azt ígérte, hogy ebben a hónapban három elektromos modellt mutat be, amelyek sorozatgyártása 2012-ben indulhat. A projektbe befektetőként bevonná a francia Vincent Bollore-t.

Egy hónapja a német Daimler hasonló terveiről hallhattunk, de arról, hogy a jármű vásárlásához a Mercedest is gyártó cég vezérigazgatója szerint a kormányoknak állami támogatást kellene adniuk az elektromos autók vásárlásához. Dieter Zetsche azt mondta, hogy az elektromos autók a legjobb esetben is több ezer euróval lesznek drágábbak a hagyományos üzeműeknél a belátható jövőben. Éppen ezért borúlátóbb is, mint Carlos Ghosn: nem bízik abban, hogy a következő tíz évben 10 százalék fölé menjen az utakon futó elektromos autók aránya.

A Mercedes azonban ezen javítana, ugyanis hamarosan piacra dobja a sirályszárnyas SLS típus elektromos változatát. A szintén a Daimler konszernhez tartozó Mini pedig a kétüléses Smart villamos hajtású típusával száll versenybe.

És Debrecen?

Bő egy éve érkezett hír arról, hogy Debrecenbe szeretné hozni az indiai Reva villanyautó gyártását a Comtex csoport, amelynek egyik leányvállalata forgalmazza a járművet Magyarországon. Az amerikai–indiai Reva Electric Car Company Ltd. megbízásából az ITDH-val kezdett tárgyalásokat. A beruházás 25 millió euróba kerülne, az akár 200 főt is foglalkoztató gyárban évi 10-15 ezer kocsi készülhetne. Három éve mutatták be Budapesten a német Hotzenblitz elektromos autót, amelynek gyártását szintén ide akarta hozni a TZ-Elma Zrt., de nem lett a tervből semmi.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.