BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Vége a bérautós árharcnak

Csak a gyenge forint erősítette az autókölcsönzőket – Nehéz gépkocsit venni és eladni

Az autókölcsönző vállalatok nagy megpróbáltatáson estek át az elmúlt másfél évben, és még nemigen látszanak a piac normalizálódásának a jelei. A válság ugyanakkor nem csupán a magyarországi cégeket sújtotta. Az Európai Unióban általánosan jellemző, hogy a forgalom szűkülése miatt lecsökkent a flották nagysága. Ezért a külföldre utazók legalább egy héttel korábban foglalják le bérautójukat a célállomáson. Az elmúlt években az Európában eladott személykocsik mintegy 10 százalékát autókölcsönző cégek vették meg. Míg 2008-ban nagyjából másfél millió kocsit vásároltak az Európai Unióban működő kölcsönzők, addig tavaly ez a szám 700-800 ezernél nem volt több.

A flották mérete az újautó-beszerzések és a használtak értékesítési nehézségei miatt is csökkent – mondta el a piacvezető Hertz Magyarország ügyvezető igazgatója, Kozák József. Az autókereskedők ugyanis már nem visszavásárlási garanciával adják át a kocsikat, vagyis nem rögzítik, hogy hány hónap múlva és milyen összegért veszik viszsza a használt autókat. Amiatt nem vállalják a visszavásárlási garanciát, mert másfél éve, még a válság előtt garantált áron voltak kénytelenek visszavenni az autókat, azonban szédületes öszszeget vesztettek az üzleten, hiszen padlóra estek a használtkocsi-árak. Emiatt a kölcsönzők rákényszerültek, hogy maguk próbálják eladni cserére szoruló flottájukat, noha korábban Európa-szerte azt mondták, hogy nem kívánnak használtautó-értékesítéssel foglalkozni. Ilyen körülmények között a Hertznél is hat-nyolc hónapra nőtt az állomány átlagos kora a 2007-es 3,7-ről.

A kép azonban nem teljesen sötét, hiszen október végéig 20 százalékkal nőtt a Hertz Magyarország árbevétele, amelynek 45 százaléka külföldi utazóktól származik. Kozák József ugyanakkor figyelmeztet, hogy csupán a tavalyi igen rossz eredmények tükrében szép a forgalom, de a nyugat-európai vállalatokéhoz hasonlóan nagyon alacsony a magyar kölcsönző cégek nyereségességi mutatója.

Az árbevétel-növekedés egyrészt annak köszönhető, hogy a forint mélyrepülése révén a repülőtéren euróban fizetett bérlet nagyobb bevételt hoz, másrészt a Hertznél az idén jelentősen nőtt a bérautók iránti igény. Azok a vállalkozások ugyanis, amelyek nem jutottak hitelhez az újautó- vásárláshoz, illetve azok, amelyek kiszámították, olcsóbb esetenként bérelni autót, mint megvenni és fenntartani, a kölcsönzők biztos megrendelői lettek.

A Budget franchise-partnere, a Pannónia Autókölcsönző Kft. szintén azt tapasztalja, hogy a külföldről érkezők száma ötö-

dével növekedett. Polyák Krisztina, a közel háromszáz kocsival dolgozó társaság ügyvezető igazgatója szerint a kihasználtság is javult, és megállt az elmúlt éveket végigkísérő gyilkos árharc. Ez részint annak köszönhető, hogy jelentősen csökkent a magyarországi rent a car gépkocsiállomány, így a piac elmozdult a túlkínálattól a keresleti felé.

„Másrészt – jegyzi meg Polyák Krisztina – elértük azt a szintet, ahol már nem tudunk költségeket csökkenteni.” A cég az idén nem növelte a Budget autópark darabszámát, hiszen már egy éve, a tervkészítéskor is látni lehetett, hogy még nem lehet növekedésre számítani. A Budget ügyfelei jórészt a külföldi utazók közül kerülnek ki, mert az elmúlt év elején azok a cégek, amelyek addig rendszeresen béreltek autókat, szinte azonnal és valamennyit visszaadták. Sajnos ezek még mindig nem tartanak ott, hogy a termelés újraindulása miatt ismét autókra lenne szükségük – foglalta össze az ügyvezető, kiemelve: ahhoz, hogy növekedjen a vállalatokkal kötött hosszabb távú szerződések száma, az is kellene, hogy élénküljön a gazdaság.

A bérautópiac tavalyi visszaesésének átlaga elérte a 20 százalékot az Európai Unióban. A magyar autókölcsönző vállalkozások elmúlt évi forgalomcsökkenése pedig 10–30 százalék közt szóródott, és míg 2007-ben tízezer körül volt a közel háromszáz kisebb-nagyobb cég bérautó-állománya, addig az idén alig beszélhetünk hatezerről – mondta lapunknak Haraszti Géza, a Magyar Autókölcsönzők Szövetségének elnöke, az Avis Magyarország ügyvezető igazgatója. Emiatt a legnagyobb hálózatok között is volt olyan, amely az idén több vidéki irodájának a bezárására kényszerült. Az autókölcsönzők ugyanis szinte kizárólag a fővárosi és a repülőtéri forgalomból élnek, s a legnagyobb vidéki városokban is legfeljebb néhány tucat bérautó van.

Szerencse, hogy az idén érezhetően emelkedett a ferihegyi irodával rendelkező cégek foglalásainak száma, mert tavaly olyan drámai volt a forgalom, hogy a nyári szezonban a ferihegyi autókölcsönzőket a szokásosnál 25-30 százalékkal kevesebb ügyfél kereste fel – hangsúlyozta Haraszti Géza, rámutatva, hogy cége a magyar megrendelők körét bővíti. Miután az Avis Magyarország londoni franchise-gazdája több száz multinacinális vállalat szolgáltató partnere, a magyar képviselet most sorra keresi fel azokat, amelyeknek nálunk is vannak leányvállalataik. A 220 tagú flottájú Avis az idén 150 kocsit vett, és hibrid autót is kínál az ügyfeleknek.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.