A flották mérete az újautó-beszerzések és a használtak értékesítési nehézségei miatt is csökkent – mondta el a piacvezető Hertz Magyarország ügyvezető igazgatója, Kozák József. Az autókereskedők ugyanis már nem visszavásárlási garanciával adják át a kocsikat, vagyis nem rögzítik, hogy hány hónap múlva és milyen összegért veszik viszsza a használt autókat. Amiatt nem vállalják a visszavásárlási garanciát, mert másfél éve, még a válság előtt garantált áron voltak kénytelenek visszavenni az autókat, azonban szédületes öszszeget vesztettek az üzleten, hiszen padlóra estek a használtkocsi-árak. Emiatt a kölcsönzők rákényszerültek, hogy maguk próbálják eladni cserére szoruló flottájukat, noha korábban Európa-szerte azt mondták, hogy nem kívánnak használtautó-értékesítéssel foglalkozni. Ilyen körülmények között a Hertznél is hat-nyolc hónapra nőtt az állomány átlagos kora a 2007-es 3,7-ről.
A kép azonban nem teljesen sötét, hiszen október végéig 20 százalékkal nőtt a Hertz Magyarország árbevétele, amelynek 45 százaléka külföldi utazóktól származik. Kozák József ugyanakkor figyelmeztet, hogy csupán a tavalyi igen rossz eredmények tükrében szép a forgalom, de a nyugat-európai vállalatokéhoz hasonlóan nagyon alacsony a magyar kölcsönző cégek nyereségességi mutatója.
Az árbevétel-növekedés egyrészt annak köszönhető, hogy a forint mélyrepülése révén a repülőtéren euróban fizetett bérlet nagyobb bevételt hoz, másrészt a Hertznél az idén jelentősen nőtt a bérautók iránti igény. Azok a vállalkozások ugyanis, amelyek nem jutottak hitelhez az újautó- vásárláshoz, illetve azok, amelyek kiszámították, olcsóbb esetenként bérelni autót, mint megvenni és fenntartani, a kölcsönzők biztos megrendelői lettek.
A Budget franchise-partnere, a Pannónia Autókölcsönző Kft. szintén azt tapasztalja, hogy a külföldről érkezők száma ötö-
dével növekedett. Polyák Krisztina, a közel háromszáz kocsival dolgozó társaság ügyvezető igazgatója szerint a kihasználtság is javult, és megállt az elmúlt éveket végigkísérő gyilkos árharc. Ez részint annak köszönhető, hogy jelentősen csökkent a magyarországi rent a car gépkocsiállomány, így a piac elmozdult a túlkínálattól a keresleti felé.
„Másrészt – jegyzi meg Polyák Krisztina – elértük azt a szintet, ahol már nem tudunk költségeket csökkenteni.” A cég az idén nem növelte a Budget autópark darabszámát, hiszen már egy éve, a tervkészítéskor is látni lehetett, hogy még nem lehet növekedésre számítani. A Budget ügyfelei jórészt a külföldi utazók közül kerülnek ki, mert az elmúlt év elején azok a cégek, amelyek addig rendszeresen béreltek autókat, szinte azonnal és valamennyit visszaadták. Sajnos ezek még mindig nem tartanak ott, hogy a termelés újraindulása miatt ismét autókra lenne szükségük – foglalta össze az ügyvezető, kiemelve: ahhoz, hogy növekedjen a vállalatokkal kötött hosszabb távú szerződések száma, az is kellene, hogy élénküljön a gazdaság.
A bérautópiac tavalyi visszaesésének átlaga elérte a 20 százalékot az Európai Unióban. A magyar autókölcsönző vállalkozások elmúlt évi forgalomcsökkenése pedig 10–30 százalék közt szóródott, és míg 2007-ben tízezer körül volt a közel háromszáz kisebb-nagyobb cég bérautó-állománya, addig az idén alig beszélhetünk hatezerről – mondta lapunknak Haraszti Géza, a Magyar Autókölcsönzők Szövetségének elnöke, az Avis Magyarország ügyvezető igazgatója. Emiatt a legnagyobb hálózatok között is volt olyan, amely az idén több vidéki irodájának a bezárására kényszerült. Az autókölcsönzők ugyanis szinte kizárólag a fővárosi és a repülőtéri forgalomból élnek, s a legnagyobb vidéki városokban is legfeljebb néhány tucat bérautó van.
Szerencse, hogy az idén érezhetően emelkedett a ferihegyi irodával rendelkező cégek foglalásainak száma, mert tavaly olyan drámai volt a forgalom, hogy a nyári szezonban a ferihegyi autókölcsönzőket a szokásosnál 25-30 százalékkal kevesebb ügyfél kereste fel – hangsúlyozta Haraszti Géza, rámutatva, hogy cége a magyar megrendelők körét bővíti. Miután az Avis Magyarország londoni franchise-gazdája több száz multinacinális vállalat szolgáltató partnere, a magyar képviselet most sorra keresi fel azokat, amelyeknek nálunk is vannak leányvállalataik. A 220 tagú flottájú Avis az idén 150 kocsit vett, és hibrid autót is kínál az ügyfeleknek.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.