BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Fellendülést vár az autópiac

MGE-jóslat: három éven belül megduplázódhat a hazai személykocsi-eladások száma

Optimistán néz az idei járműpiaci folyamatok elé Erdélyi Péter, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének (MGE) ügyvezető elnöke. Prognózisa szerint várhatóan 58 ezer új személyautó kaphat rendszámot, szemben a tavalyi szűk 43,5 ezerrel. Erdélyi Péter megítélése szerint a piac fokozatosan magára talál, a szakma túléli a válságot, a következő években megindul a növekedés. Mint elmondta, pozitív változást jelenthet a lakosság nettó jövedelmének emelkedése, s nem utolsósorban a céges flottaállomány szükségszerű cseréje. Ugyancsak sokat vár az ügyvezető az Új Széchenyi-terv pályázati lehetőségeitől és a gazdaság fehéredésétől.

A piacnak már csak azért is növekednie kell, mert a jelenlegi állomány igencsak elöregedett, a személyautók átlagéletkora meghaladja a 11 évet, a teherjárműveké is közelít ehhez a korhoz, a motorkerékpároké pedig túl van a 15-ön. Ez a tény önmagában is indokolja a cserék szükségességét, nem beszélve a fokozott baleseti veszélyről és a káros anyagokat kibocsátó idős járművek környezetszennyező hatásáról. Ez utóbbi csökkentésének növekvő igénye egyébként elősegíti a „zöld”, azaz az elektromos és hibrid járművek elterjedését is. Az MGE derűlátó várakozásai szerint az idei bővülés töretlenül folytatódik a következő években is, 2012-ben 75 ezer új személykocsi eladása lehetséges Magyarországon, 2013-ra pedig a tavalyihoz képest megduplázódik az értékesítések száma, s eléri a 90 ezret. Persze ez még mindig igen messze van a válság előtti 2007-es, közel 196 ezres eladástól. Nem szólva a 2003-as csúcsév 274 ezres számáról.

A piac rendezéséhez az egyesület fontosnak tartja a feketegazdaság elleni fellépést. Becslése szerint több tízezer külföldön forgalomba helyezett jármű fut a hazai utakon, s ezek évente többezres tételben csökkentik a hazai újautó-piacot és több milliárddal az állam bevételeit. Szükség lenne az adót nem fizető, működési engedéllyel nem rendelkező autójavítók felszámolására, a finanszírozási csalások és a kilométeróra-manipulálások elleni fellépésre is. Az Autós Nagykoalícióval közösen megfogalmazott javaslataik a döntéshozók asztalán vannak, de konzultálnak a finanszírozókkal és a biztosítókkal is.

Bár az újautó-eladások száma továbbra is messze elmarad attól, amennyi a közel 50 ezer embernek munkát adó és évente több mint 110 milliárd forint adót befizető értékesítő hálózatok talpon maradását biztosíthatja, azt már biztatónak véli az ügyvezető elnök, hogy tavaly a második fél évben fokozatosan lassult az eladások visszaesése. Mint mondta, a személyautók piacán továbbra is a céges eladások dominálnak, arányuk folyamatosan nő, és ma már meghaladja a 65 százalékot. Ez a tendencia Erdélyi Péter várakozásai szerint mindaddig fennmarad, amíg nem javul a magánvásárlók finanszírozási környezete.

Amint arról lapunk beszámolt (VG, január 4., 7. o.), a kis- és nagyhaszonjárművek piacán már megindult a javulás, ez azt jelzi, hogy a vállalatok helyzete kezd stabilizálódni. A kisebb teherautók piacán a korábbi jelentős, 56 százalékos visszaesés mostanra 14 százalék alá mérséklődött. A 3,5 tonnásnál nagyobb teherautókból tavaly 2280 darabot értékesítettek, tizedével többet, mint a megelőző évben, az idén 3100 eladására számít az MGE. BJA

Versenyhátrány

Az MGE kezdeményezte, hogy a kormányzat azonos környezetvédelmi mércét alkalmazzon a használt és az új tehergépkocsik magyarországi forgalomba helyezése feltételéül, amely megszüntetné a használt nagyhaszonjárművek importjának indokolatlan versenyelőnyét. Szükségesnek tartanák ezen járművek esetében a tulajdonszerzési illeték eltörlését, mint ahogy ilyen illeték más termelőeszközök esetében sincs.


Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.