A piacnak már csak azért is növekednie kell, mert a jelenlegi állomány igencsak elöregedett, a személyautók átlagéletkora meghaladja a 11 évet, a teherjárműveké is közelít ehhez a korhoz, a motorkerékpároké pedig túl van a 15-ön. Ez a tény önmagában is indokolja a cserék szükségességét, nem beszélve a fokozott baleseti veszélyről és a káros anyagokat kibocsátó idős járművek környezetszennyező hatásáról. Ez utóbbi csökkentésének növekvő igénye egyébként elősegíti a „zöld”, azaz az elektromos és hibrid járművek elterjedését is. Az MGE derűlátó várakozásai szerint az idei bővülés töretlenül folytatódik a következő években is, 2012-ben 75 ezer új személykocsi eladása lehetséges Magyarországon, 2013-ra pedig a tavalyihoz képest megduplázódik az értékesítések száma, s eléri a 90 ezret. Persze ez még mindig igen messze van a válság előtti 2007-es, közel 196 ezres eladástól. Nem szólva a 2003-as csúcsév 274 ezres számáról.
A piac rendezéséhez az egyesület fontosnak tartja a feketegazdaság elleni fellépést. Becslése szerint több tízezer külföldön forgalomba helyezett jármű fut a hazai utakon, s ezek évente többezres tételben csökkentik a hazai újautó-piacot és több milliárddal az állam bevételeit. Szükség lenne az adót nem fizető, működési engedéllyel nem rendelkező autójavítók felszámolására, a finanszírozási csalások és a kilométeróra-manipulálások elleni fellépésre is. Az Autós Nagykoalícióval közösen megfogalmazott javaslataik a döntéshozók asztalán vannak, de konzultálnak a finanszírozókkal és a biztosítókkal is.
Bár az újautó-eladások száma továbbra is messze elmarad attól, amennyi a közel 50 ezer embernek munkát adó és évente több mint 110 milliárd forint adót befizető értékesítő hálózatok talpon maradását biztosíthatja, azt már biztatónak véli az ügyvezető elnök, hogy tavaly a második fél évben fokozatosan lassult az eladások visszaesése. Mint mondta, a személyautók piacán továbbra is a céges eladások dominálnak, arányuk folyamatosan nő, és ma már meghaladja a 65 százalékot. Ez a tendencia Erdélyi Péter várakozásai szerint mindaddig fennmarad, amíg nem javul a magánvásárlók finanszírozási környezete.
Amint arról lapunk beszámolt (VG, január 4., 7. o.), a kis- és nagyhaszonjárművek piacán már megindult a javulás, ez azt jelzi, hogy a vállalatok helyzete kezd stabilizálódni. A kisebb teherautók piacán a korábbi jelentős, 56 százalékos visszaesés mostanra 14 százalék alá mérséklődött. A 3,5 tonnásnál nagyobb teherautókból tavaly 2280 darabot értékesítettek, tizedével többet, mint a megelőző évben, az idén 3100 eladására számít az MGE. BJA
Versenyhátrány
Az MGE kezdeményezte, hogy a kormányzat azonos környezetvédelmi mércét alkalmazzon a használt és az új tehergépkocsik magyarországi forgalomba helyezése feltételéül, amely megszüntetné a használt nagyhaszonjárművek importjának indokolatlan versenyelőnyét. Szükségesnek tartanák ezen járművek esetében a tulajdonszerzési illeték eltörlését, mint ahogy ilyen illeték más termelőeszközök esetében sincs.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.