Az EU-s források rendszere igen komplex, számos jogszabályi kötöttség, illetve le nem zárt folyamat akadályozza az átalakítási törekvéseket. Ezért az AAM szakértőinek megítélése szerint alapvetően helyes döntés volt a gazdaságfejlesztési szempontból fontos konstrukciók összefogása az Új Széchenyi Tervvel, párhuzamosan a többi, szintén szükséges, vagy még nem lezárható ÚMFT-s konstrukció továbbvitelével. A szakértők az új elemek tekintetében több pozitív változást is azonosítottak, de egyúttal maradt még hiányérzet is bennük, így további javaslatokat fogalmaztak meg az EU-s források még hatékonyabb felhasználása érdekében.
Pozitív változásként értékelhetőek a támogatásközvetítés logikájában a következők:
• gazdaságpolitikai prioritások mentén jelölte ki a kormányzat a preferált iparágakat. Természetesen azon mindig lehet vitatkozni, hogy melyek legyenek a kiválasztott ágazatok, de ennél fontosabbnak tartjuk, hogy legyenek ilyen prioritások, a koncentrált fejlesztések kedvező hatása miatt.
• a keretek közötti átcsoportosítás a források célját tekintve is kedvező irányú. A közszféra infrastrukturális és szakmai fejlesztései, valamint nagyléptékű infrastruktúrafejlesztések helyett nagyobb hangsúlyt kapnak a produktív szférát (vállalkozások) célzó konstrukciók, és a foglalkoztatást ösztönző támogatások.
• áttekinthetőbb, érthetőbb lesz a vállalkozásfejlesztési támogatások rendszere, ezzel a projektek hatásossága növekedhet.
• pozitív változás a visszatérítendő támogatások szerepének növelése. A visszatérítendő támogatások alkalmazása a legjobb eszköz az indokolatlan pályázatok kiszűrésére, mert a támogatás visszafizetésének kötelezettsége a kalandorokat elriasztja.
• a vállalkozásfejlesztési projektek támogatásában már megjelenik a komplexebb fejlesztések finanszírozásának lehetősége, főleg a mikro- és a középvállalkozások számára. Tovább növeli a fejlesztések esélyét, hogy a beruházási támogatást elnyerők automatikusan kaphatnak támogatást a kapcsolódó képzésekre.
• kedvező a változás az innovációs pályázatoknál, amelyek jobban koncentrálnak a tudományos eredmények hasznosítására, így gazdaságfejlesztő szerepük növekedhet.
• az egyszerűbb, gyorsabb átfutási időt igénylő támogatási konstrukciókat (automatikus, egyfordulós, közvetett támogatás) preferálja a kormányzat.
• áttörésként értékelhető a pénzügyi vállalkozások (pénzintézetek, takarékszövetkezetek) és a vállalkozásfejlesztési alapítványok bevonása a vissza nem térítendő támogatások elosztásába. Így sikerülhet végre, hogy a mikro- és kisvállalkozások számára is reálisan elérhető, személyes kapcsolattartási pontokon is megjelenjenek a támogatások.
• A több mint 20 Közreműködő Szervezet konszolidációja segítheti a lebonyolítás hatékonyságának növelését.
Javaslatok és hiányosságok
• a korábbinál nagyobb szükség lesz a beadott pályázatok folyamatos (un. ongoing) hatásvizsgálatára, és ha szükséges, akkor gyorsan kell majd módosítani a pályázati feltételeket. Az ilyen támogatási konstrukcióknál mindig előfordulhat, hogy a beadott projektek egy része nem az elképzeléseknek megfelelő eredményeket vállalja, vagy nem a preferált iparágakhoz kötődik.
• célszerű volna az ÚSZT-ben megjelölt húzóágazatok (pl.: zöldgazdaság, egészségipar) erősebb preferálása a vállalkozásfejlesztési támogatásoknál, pont azért, hogy a köz- és a magánberuházások koncentrálódhassanak ezekben az ágazatokban, így nemzetközi szinten is versenyképes magyar közép-, majd nagyvállalkozások jöhessenek létre.
• a kitörési pontokhoz kötődő, támogatást elnyerő középvállalkozások számára egyéb kormányzati szolgáltatásokat is (pl. exportpiacot építő gazdasági kapcsolatok) biztosítani kellene. Ezek néha több segítséget adnak, mint maga a beruházási támogatás.
• a szakértők látnak még teret a Zöldgazdaság és az Egészségipar kitörési pontokhoz kapcsolódó fejlesztések finanszírozására a Társadalmi Infrastruktúra Operatív Program forrásait felhasználva. A TIOP jelentős mértékű, még le nem kötött forrást tartalmaz az egészségügyi, illetve az oktatási célú infrastruktúra fejlesztésére.
Korábbi javaslatok hasznosulása, beépülése:
A kormányzat nyitott volt azokra a véleményekre, amelyeket az elmúlt két évben a független szakértők (elsők között az AAM a Gyorsítósáv tanulmány-sorozatban) megfogalmaztak. Ilyenek például a következők:
• iparági fókuszok, kitörési pontok meghatározása és kiemelt támogatása;
• a vissza nem térítendő támogatások előtérbe helyezése;
• a pénzintézetek kapacitásainak bevonása a támogatásközvetítésbe;
• az automatikus és közvetett támogatási konstrukciók arányának növelése;
• a támogatási konstrukciók feltételeinek rugalmasabb kialakítása, hogy azok egy-egy fejlesztés minél több elemét tudják finanszírozni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.