A kaliforniai lap szerint az amerikai fogyasztók máris érzékelik a Közel-Keleten és Észak-Afrikában kitört zűrzavar következményeit, valahányszor a benzinkútnál üzemanyagot tankolnak. A nagyobb baj az, hogy a farmoktól kezdve a gyárakig, a vállalatok költségnövekedéssel kénytelenek szembesülni, miközben eleve óvatosak azt illetően, hogy vegyenek-e fel újabb alkalmazottakat vagy helyezzenek el nagy rendeléseket.
Az üzemanyag árának tartós emelkedése elemzők szerint olyan plusz terhet jelent, ami lassíthatja az Egyesült Államok máris lanyha gazdasági növekedését. Ha a nyersolaj drágulása tartósnak bizonyul, az negatív hatással lehet az élénkülésre - idézte a Los Angeles Times Jerry Nickelsburgot, a UCLA közgazdászát. "Amikor a benzin ára emelkedik, kevesebb pénz jut másra" - hangoztatta Bruce Bullock, a Maguire Energy Institute vezérigazgatója. A kaliforniai lap szerint máris áremelést valósítottak meg az amerikai szállítási vállalatok, a légitársaságok, és olyan gyárak, amelyek a gyártásnál olajat használnak fel
A líbiai helyzet hatására Németországban is emelkedtek az üzemanyagárak - jelenti az AFP. A benzin ára a tankállomásoknál átlag 1,50 euróra ment fel literenként, a gázolajé pedig 1,38 euróra. Németország olajigényének több mint 7 százalékát Líbiából szerzi be. A német szövetségi gazdasági miniszter szerint azonban az olajtartalékok elégségesek.
A tartalékok elégséges szintjéről máshogy vélekednek az európai elemzők, beleértve Sarkadi Szabó Kornélt, aki szerint hamarosan 400 forintot is elkérhetnek egy liter benzinért. Sarkadi Szabó Kornél szerint - ha így maradnak az olajárak – a hatásokat legelőször az üzemanyagok árában fogjuk érezni idehaza. Emlékeztetett: a MOL-nál heti felülvizsgálás van életben, egy hónap alatt nagyon könnyen elérheti a négyszáz forintot a benzin literenkénti ára.
Mint arról beszámoltunk, a Nemzetközi Energia Ügynökség (IEA) és Szaúd-Arábia ígéretet tett arra, hogy növelik a kínálatot azért, hogy fedezzék a kieséseket. Ez azonban nem enyhítette az olajpiacokon kialakult feszültséget. Az olajárak folyamatos emelkedése felnyomhatja az üzemanyagok és az élelmiszerek árát.
A Financial Times szerint eddig napi 350 ezer hordóval, azaz mintegy 22 százalékkal csökkent Líbia olajkitermelése. A Nemzetközi Energia Ügynökség (IEA) jelentése szerint az ország napi 1,6 millió hordót termel ki békeidőben, ez megfelel Görögország teljes napi olajigényének.
Az IEA vezetője azzal próbálta megnyugtatni a piacokat, hogy közölte: becslésük szerint a fölösleges kapacitások bevetésével napi 4 millió hordó olajhoz juthat a világ egy éven át.
Gregory MacDonald olajipari elemző szerint azonban a kijelentés figyelmen kívül hagy pár tényt. Ezek egyike, hogy a nem-OPEC tagországok, amelyek a teljes kitermelés 60 százalékát adják, eddig is maximális sebességgel dolgoztak, esetükben nincs lehetőség a kitermelés további növelésére. Az elemző felhívja a figyelmet arra, hogy az OPEC tagországok tekintetében mért tartaléknak csak az a kapacitás tekinthető, amelyet azonnal be lehet vetni, ez pedig jóval kisebb, mint amit a számok sejteni engednek. MacDonald számítása szerint az OPEC-készlet mindössze 57,5 napnyi olajat tartalmaz.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.