A GKI Gazdaságkutató Zrt. 2011 áprilisában felmérést végzett a 250 millió forintot meghaladó éves nettó árbevételű cégek körében. Ezek az összes hazai vállalkozást létszám alapján (1 millió 300 ezer fő) 63 százalékban reprezentálják. Az 1200 válaszadó cégvezető többek között arra válaszolt, hogy tagja-e a Magyar Kereskedelmi és Iparkamarának, illetve hogy egyetért-e a kamarai tagság kötelezővé tételével a vállalatok számára.
A válaszoló cégek 32 százaléka kamarai tag, vagyis több mint kétharmaduk nem rendelkezik tagsággal. A nagyvállalatok körében magasabb a tagsággal rendelkezők aránya, mint a közepes cégeknél. Vélhetően a kisebb (250 millió forint alatti árbevételű) cégek körében a tagok aránya még ennél is alacsonyabb.
A felmérésből kiderül: a cégek összességében nem értenek egyet a kamarai tagság kötelezővé tételével (-21 pont), közülük a tagsággal nem rendelkezők erősebben ellenzik az intézkedés bevezetését (-29 pont), míg a kamarai tagok csak enyhén ellenzőek e kérdésben (-3 pont). Méret szerinti összehasonlításban a közepes cégek jobban ellenzik a tagság kötelezővé tételét (-24 pont), mint a nagyvállalatok (-16 pont). E mögött természetesen az is meghúzódhat, hogy nagyobb költségvetésből kisebb gond kifizetni a kamarai tagdíjat, illetve a kamara lobby tevékenysége kifizetődőbb a nagyobb cégek számára.
Még a kamarai tagok 27 százaléka is ellenzi a tagság kötelezővé tételét (14 százalék teljes mértékben), 26 százalék egyetért vele (11 százalék teljes mértékben). A tagsággal nem rendelkezőknél az ellenzők aránya 42 százalék (26 százalék a teljes mértékben elutasítóké), s mindössze 7 százalék ért vele egyet (3 százalék teljes mértékben).
Ágazatok szerinti bontásban a kamarai tagok aránya messze átlag feletti az építőiparban (49 százalék), míg jócskán elmarad az átlagtól a mezőgazdaságban (12 százalék) és a pénzügyi szektorban (14 százalék). A kötelező tagságot ellenzők minden ágazatban jelentősen meghaladják a kötelező tagságot támogatók arányát. Ha tekintetbe vesszük, hogy a megkérdezett vállalkozói kör a nagyobb cégeket tömöríti, s a kisebb cégek valószínűleg még kevésbé tartják fontosnak a kamara tevékenységét, megkockáztatható az a kijelentés, hogy a kötelező kamarai tagságot – a jelenlegi kamarai vezetőktől eltérően - a vállalkozók nem támogatják.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.