BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Versengő mobilszoftverek

Az idén már félmilliárdhoz közelít az újonnan eladott okostelefonok száma a világpiacon. A készülékek mellett nagy üzlet a mobilalkalmazások értékesítése is, e héttől a Samsung fizetős piactere is elérhető Magyarországon.

Egyelőre megállíthatatlannak látszik az okostelefonok boomja, évről évre magas, két számjegyű a növekedés itthon és globálisan is. Az idén 468 millióra tehető majd a világszerte újonnan eladott készülékek száma, ami a tavalyihoz képest 57,7 százalékos bővülésnek számít az amerikai Gartner piackutató legfrissebb előrejelzése szerint. Ez a telefonkategória nem csak nevében okosabb a hagyományos mobiloknál, saját operációs rendszere van, amelyre számtalan üzleti és privát alkalmazás telepíthető.

Megjelenésük óta kétfrontossá vált a harc a mobilpiacon, versengenek egyfelől a készülékgyártók, másfelől a mobil operációs rendszereket fejlesztő cégek. Egyes márkák esetében a kettő egybeesik, a termékkategóriát néhány éve elindító Apple iOS szoftvere csak a saját okostelefonjain fut, hasonlóan a Blackberryket gyártó RIM-hez, míg a Google az Androiddal és a Microsoft a Windows Phone7-tel (WP7) csak az operációs rendszerek versenyébe szállt be, szoftvereiket viszont előszeretettel alkalmazza több készülékgyártó is. Elemzők szerint év végére a nyílt forráskódú Android uralja a világ teljes okostelefon-piacának közel a felét. Pozícióját a várakozások szerint 2015-ben is tartani tudja, nem így a tavaly még világelsőnek számító Symbian, amely mögül ez évtől kilép a Nokia, hogy a Microsofttal kötött stratégiai szövetségben az amerikai cég mobilszoftverére építsen a jövőben.

A készülékek mellett egyre nagyobb piaca van az operációs rendszerekhez kapcsolódó alkalmazások piactereinek, ahol a felhasználók már milliószámra töltik le a különféle szoftvereket, legyen szó üzletről vagy éppen szórakozásról. Ezek a piacterek nyitottak a fejlesztők előtt is, az alkalmazások között számtalan magyar fejlesztésű is van. A sort itt is az Apple nyitotta, majd követték a többiek, köztük a Samsung, amely viszonylag későn lépett a mobilpiacra, de lemaradását gyorsan behozta, a teljes mobilkészülék-piacon már a második legnagyobb szereplő a világon.

A dél-koreai márka tavaly óta dinamikusan tör előre az okostelefon-szegmensben is. Amellett, hogy a mobil operációs rendszerek közül használja az Androidot és a WP7-et, fejlesztett egy sajátot is Bada néven ennek ingyenesen letölthető szoftverei már jó ideje elérhetők voltak a magyar felhasználók számára is, tegnaptól viszont az „alkalmazásbolt” fizetős része is megnyitott Magyarországon – jelentette be Kunos Balázs, a Samsung Electronics Magyar Zrt. mobilüzletágának igazgatója. Így összesen hozzávetőleg 7000 alkalmazáshoz férhetnek hozzá a badás telefonnal rendelkező előfizetők, amelyek ez év márciusig egyébként mintegy 100 millió alkalmazást töltöttek le. Hozzátette: a Bada Premium Store nyitott a hazai fejlesztők előtt is, a piactéren jelenleg 20-25-re tehető a magyar fejlesztések száma, de a cégnél újabbakra is számítanak.

Kunos Balázs kiemelte, az idén megtöbbszörözik az okostelefonok eladását a hazai piacon is. Az első három hónapban eladott készülékek 28 százalékát lehetett ebbe a kategóriába sorolni, egy éve ennek az aránya még alig haladta meg a 6 százalékot. Az idei második negyedévben viszont már minden második Samsung mobil az okostelefon-szegmensbe tartozik majd. Az üzletág-igazgató bejelentette, hogy néhány héten belül, legkésőbb júniusban megjelenik a Galaxy S újabb verziója, ez a készüléktípus volt tavaly a márka egyik legkeresettebb okos készüléke, amelyből itthon több mint 20 ezret adtak el. Nyitni kívánnak egy új mobilszegmenst is azzal a készülékkel, amely nem a hagyományos mobilhálózatokban, hanem a Magyarországon viszonylag nagy számban ingyenesen hozzáférhető wifihálózatokban működik, de zenelejátszóként, sőt második tévékészülékként is használható.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.