Az Auchan Magyarország Kft. alapító vezérigazgatója, Jean-Paul Filliat tizenhat év után távozott a vállalat éléről. Helyét április elsején Dominique Ducoux vette át. Két éve Jean-Paul Filliat még azt mondta: van egy nagy ívű láncbővítési tervük, ám a jelenlegi gazdasági helyzetben nem lehet határidőket megállapítani.
– Változott valami azóta?
JPF: – A válságadó miatt elmarad az ez évre tervezett áruháznyitás. A hitelválság kitörése előtt fél évvel, 2008 elején még úgy terveztük, 2015-ben 36 áruházzal 900 milliárd forintos forgalmat érünk el.
DD: – Eltarthat akár 2018-ig vagy 2020-ig is, mire létrejön a 36 tagú lánc, de ha mód nyílik rá, nagyon gyorsan bővíthető a hálózat. A cég teljesítménye ugyanakkor nem csak az egységek számától függ, hiszen különböző méretűek lehetnek az áruházak.
– Csak nem arra gondol, hogy a jövőben sorra jönnek az ezer négyzetméteres üzletek?
DD: – Egész biztosan nem létesítünk holnaptól ezer négyzetméteres boltokat. Ugyanígy nem gondolkodunk városközponti helyszínekben sem. Arról nem is beszélve, hogy e tekintetben behozhatatlan késéssel indulnánk. Viszont az, hogy nincsenek szupermarketjeink, nem jelenti azt, hogy nem is érdekel bennünket ez a kereskedelmi ág. Elemzéseink szerint legalább egy, de inkább két hálózat kivonul Magyarországról. Azt ugyan nem lehet tudni, mikor, de azt igen, hogy akkor újraosztják a piacot. Tételezzük fel, hogy az Auchan nagyon jó évet zár az idén, és adódik egy ilyen lehetőség, akkor nem kizárt, hogy fölvásárolunk egy szupermarketláncot.
– A válságadó ismeretében azonban kérdéses, érdemes-e jó évet zárni. Jean-Paul Filliat néhány hete azt mondta, ha az idei forgalombővülési tervek megvalósulnak, a válságadó összege jóval 12 millió euró fölé emelkedhet. Miként emlékszik a magyar szabályozók hektikus változásaira?
JPF: – Amikor az ember jól érzi magát egy országban, sokkal jobban figyel arra, ami jól megy. Még akkor is, ha néha érthetetlen lépésekkel szembesül. Gondoljunk az adórendszer változására, amelynek az lett az eredménye, hogy a tavalyi mintegy 11 millió eurós válságadót az egyébként veszteséges Auchan Magyarország helyett az anyacég, vagyis a részvényesek fizették ki. Más kérdés, hogy a válságadót felháborítónak találom, főleg amiatt, mert nem egyformán vonatkozik a piac szereplőire. Az adón kívül az is zavaró, hogy nagy számban születnek olyan törvények, jogszabályok, amelyekhez alkalmazkodni igen sok időbe, energiába, pénzbe kerül, és végül hosszú távon semmilyen pozitív eredményük nincs. Emlékezzünk csak az élelmiszerek áfaváltozására. Először csökkentették, majd amikor átálltunk, fél év múlva visszaállították a régit, vagyis a semmiért dolgoztunk. Folyamatosan változnak a munkavállalókat érintő szabályok is. Könynyebben tudnánk szervezni a munkát, ha nagyobb távlatban látnánk előre.
– Ezeket hallva nem gondolta, hogy inkább visszamegy Vietnamba?
DD: – Mielőtt Magyarországra érkeztem volna, elődöm már részletesen tájékoztatott, úgyhogy felkészültnek érzem magam. De ahogy ő is mondta, mindenekelőtt az lenne a legfontosabb, hogy hosszabb távra is tudjunk tervezni. A cég részvényeseinek fontos Magyarország, az tehát nem merült fel, hogy kivonuljunk. Fejlődni szeretnénk, de ehhez szükségünk van arra, hogy tervezni tudjunk.
– Úgy tudjuk, ha fel is hagytak az áruházépítéssel, országszerte jó néhány 30-50 hektáros, beépítetlen területtel rendelkezik az Auchan, ahol a válság után nem csupán hipermarketet, hanem több, különféle profilú áruházat is telepít a kereskedelmipark-koncepció szerint.
JPF: – Minden áruházunk a saját tulajdonunk, nem béreljük az egységeket. Valamennyi beruházás költsége a magyar leányvállalatot terheli, ez persze negatívan befolyásolja a nyereségességet. Az Auchan családi vállalkozás, amelyet nem jegyeznek a tőzsdén, és ezért egy kicsit sajátos a gondolkodásmódunk. Számunkra és a részvényesek számára nagyon fontos a saját tulajdonunkban lévő áruházpark. Ezért könynyebben jutunk át a válságon, nincsenek például bérletidíj-fizetési gondjaink.
– Mi a különbség a magyar és a francia munkavállaló között? Másféle vezetési módszerekre van szükség?
JPF: – Ami a munkatársakat illeti, a képzettségben vannak eltérések. A magyarok nagy elméleti tudással hagyják el az iskolát, de ahhoz, hogy valakiből valóban jó kereskedő váljon, elsősorban kedvesnek és mosolygósnak, bátornak és vállalkozó szelleműnek kell lennie. Az elmúlt jó másfél évtizedben úgy láttam, pesszimisták és fatalisták az itteni emberek, de találkozom ellenpéldákkal is. A cég 5300 munkatársa között vannak nagyon dinamikusak, akik nagy kezdeményezőkészségről tesznek tanúbizonyságot.
– Az új vezérigazgató mit tart a legsürgetőbb feladatnak?
DD: – Azt, hogy a jelenlegi helyzetben helyreállítsuk a vállalat jövedelmezőségét, és ha ez sikerült, biztos, hogy az anyavállalat részvényesei is támogatni fogják áruháznyitási terveinket. Nemrégiben találkoztunk az Auchan Magyarország felügyelőbizottságának az elnökével, aki az elmúlt néhány hónap eredményei alapján meglehetősen optimista, jelezte, rendelkezésünkre állnak majd azok a pénzügyi eszközök, amelyekkel nekifoghatunk egy újabb beruházásnak. A vállalat hosszú távú célja pedig, hogy az Auchan Magyarország igazgatóságának ne csak a fele legyen magyar, és későbbi terv, hogy a vezérigazgatói posztot is helyi ember töltse be.
Névjegy
Dominique Ducoux (50) 1986 óta dolgozik az Auchannál. Az elmúlt évek folyamán különböző munkaköröket töltött be áruházakban és a beszerzési központban, Franciaországban. Időközben négy-négy évig Tajvanon és Kínában, legutóbb pedig két évet Vietnamban dolgozott vezérigazgatóként.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.