Az Economist összefoglalója szerint a következő két évtizedben kétszer több utast kellene fogadnia az európai reptereknek, amelynek kapacitása csak 41 százalékkal emelkedik. A világ harminc legforgalmasabb reptere közül tizenkilenc állami kézben van, a többi pedig főleg ppp üzemeltetésben. A Nemzetközi Repterek Tanácsának (ACI) szakértője szerint a gond az, hogy a repülőtereket általában állami mentalitással üzemeltetik, ahelyett, hogy profitorientált vállalkozásként kezelnék azokat.
Számos országban privatizációval oldanák meg a problémát, magánkézbe kerülhet két kisebb moszkvai reptér, a chicagói Midway és a francia regionális reptérhálózat is. A lap emlékeztet arra, hogy a reptérüzemeltetés elvileg nem rossz üzlet: a BAA sikeresen működteti a legnagyobb brit légikikötőket és jól hasít a Macquarie-vezette Sydney-i reptér is, annak ellenére, hogy sokan nem hitték el, hogy az ausztrál bank jó gazdája lesz.
Ugyanakkor a befektetők számára most feszültebb a légkör: egyrészt a válsággal küzdő államok aránytalanul magas összeget kérhetnek a repterekért, másrészt az egyre nagyobb súlyt képviselő fapados társaságok leszorítják a használati díjakat. A kicsi és mozgékony fapados cégek azonnal elhagynak egy repteret, ha túl magasnak tartják a költségeket. Bár a legtöbb aggódnivalójuk az utasoknak van, hiszen a repterek a bevételüknek csak mintegy 18 százalékát szerzik a légitársaságoktól. A fennmaradó, jelentősebb összeget parkoló díjak és egyéb költségek címén szedik be az utasoktól, valamint bérleti díjként a reptéren működő kereskedőktől (ami szintén az utasokon csapódik le).
A becslések szerint a következő húsz évben ezer milliárd dollárnyi befektetésre lenne szükség a világ repterein a növekvő igények kielégítésére, de csak tucatnyi cégtől várható, hogy bevásárol a szektorban, ezért elképzelhetetlen, hogy a kapacitások kellő mértékben növekedjenek, biztos, hogy a sorok tovább nőnek a reptereken – zárul az Economist elemzése.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.