A tanácsadó cég idén először nem a legnagyobb hazai vállalatokat kutatta, hanem iparágakra vonatkozó reputációs kutatást készített. Az IT és telekommunikáció, az elektronika, az egészséggazdaság, valamint a pénzügyi szektor legnagyobb 10 (a pénzügyi szektor esetében 12) vállalatát górcső alá vevő kutatás során többek között az is kiderült, hogy felértékelődött a vállalati kommunikáció hitelessége. Az adatfelvételre 2011. márciusában került sor.
A kutatás során egyértelművé vált, hogy az IT és telekommunikációs szektor vállalatainak reputációját elsősorban az általuk nyújtott szolgáltatás észlelt minősége befolyásolja – ez pedig egy sokszor szubjektív módon megítélt, apró hibákkal is komolyan károsítható terület. A legfontosabb dimenzió az Elismertség lett ezen a területen, míg a Leadership, azaz a vezetés a legkevésbé fontos. Az IT és telekommunikáció szektor reputációs rangsorának élén a Vodafone végzett, szorosan mögötte pedig az Ericsson Magyarország és a Magyar Telekom.
Aktív kommunikációjuknak és a több millió hazai előfizetőnek köszönhetően a három nagy mobilszolgáltató dominálja az iparágat – a szektoron belüli versenyük állása a következő: Vodafone (1.), Telekom (3.), Telenor (4.).
Az elektronika szektorban elsősorban nagy gyártó cégeket vizsgáltunk – ezek megítélése szempontjából kulcsfontosságú, hogy milyen munkaadói képet alakítanak ki magukról a köztudatban. Ezen a területen volt a legnagyobb különbség a vizsgált cégek megítélése között – ami részben annak is köszönhető, hogy kevésbé ismert, ún. bérgyártó vállalatok is szerepeltek a listán. A szektor legjobb reputációval bíró hazai vállalata a Nokia Komárom Kft. lett, a Philips Magyarország a második, a Sanyo Hungary pedig a harmadik helyen végzett.
Az elektronika komoly bizonytalansági tényezőknek kitett szektor. Itt azonnal megérezhetik a munkavállalók a válság hatásait, és még a japán környezeti katasztrófa is egyből találgatásokat indít el. Éppen ezért nem meglepő, hogy a Hitelesség lett a legfontosabb dimenzió itt, ami a megbízható, hiteles tájékoztatást is magában foglalja.
Az egészséggazdaság olyan összetett szektor, amelyik a hagyományos értelemben vett gyógyszercégek mellett az egészséges életmódra koncentráló élelmiszergyártókat is magában foglalja. A Béres végzett az első helyen, megelőzve a tavalyi Reputation Rating lista első helyezettjét, a Richtert, majd a legjobb élelmiszeripari cégként végzett Nestlé következik.
Nyilvánvalóan hatással volt a szektor cégeinek megítélésére az, hogy stabilan átvészelték a válság hatásait – jellemző, hogy itt volt a legmagasabb az iparági átlag. Az egészséggel foglalkozó cégekkel szemben megfogalmazódik az elvárás, hogy beszéljenek többet az egészségmegőrzésről, a megelőzésről, illetve több, tevékenységükhöz kapcsolódó társadalmi feladatot vállaljanak fel. Az iparág tevékenységéből adódóan bizalmatlansággal szemléljük ma ezeket a vállalatokat, ami miatt egyre nagyobb szerep jut az alternatív gyógymódoknak és hagyományos gyógyászati eljárásoknak is.
A bankok és biztosítók szektorában lett a legalacsonyabb az iparági átlag. Érthető, hiszen a pénzügyi válság hatására a pénzintézetek iránti bizalom rengett meg a legmélyebben. A szektorban a CIB Bank végzett az élen, az MKB Bank és az OTP Bank előtt. A legjobb biztosító a negyedik helyen végzett Allianz lett.
Érzelmi szempontból egyértelműen negatívan viszonyulunk a pénzügyi szektor vállalataihoz – derül ki a kutatásból. Ez többek között abból ered, hogy az ügyfélkapcsolatok terén nincs egyenrangúság, az ügyfelek kiszolgáltatottnak érzik magukat a pénzintézetekkel szemben. A biztosítók tekintetében az is fokozza a feszült viszonyt, hogy a biztosítási ügynökök rövid távú érdekei ellentétesek a biztosítottak hosszú távú elképzeléseivel. Ugyanakkor általános elismertségnek örvendenek a pénzintézetek társadalmi felelősségvállalással kapcsolatos adományozási programjai.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.