BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Már a kutyának se kellenek a motorok

A motorkerékpár-értékesítés évek óta csökken az országban. Ugyanakkor rendkívül népszerűek a rendszám nélküli robogók, részben azt kihasználva, hogy a szabályozás számtalan visszaélésre ad módot.

A múlt hónapban már csak 259 rendszámos új motorkerékpár kelt el hazánkban, míg tavaly áprilisban még 406. Még riasztóbb, ha az első négyhavi összesítést nézzük: a két évvel ezelőtti 3613 után az elmúlt év azonos időszakában 2268, ez év április végéig pedig mindössze 677 kétkerekű kapott rendszámot. Az értékesítési csúcs 2005-ben és 2006-ban volt, amikor több mint 18 ezer motorkerékpár és robogó talált gazdára. Azóta folyamatos a csökkenés, tavaly már csak 4800 új kétkerekűt adtak el a kereskedők.

A motorkereskedelem nem sínylette meg a regisztrációs adó 2004-es bevezetését, annál inkább a mértékének emelését és a teljesítményalapú adó hatálybalépését 2007-ben. Míg a súlyadó kedvezményezettjei éppen a motorosok voltak, a teljesítményadó nagy csapás számukra, hiszen a korszerű ezres modellek teljesítménye simán eléri a száz lóerőt.

Szloboda Tamás, a Honda Hungary motorkerékpár-értékesítési vezetője, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének (MGE) elnökségi tagja szerint ugyanakkor a regisztrációs adó 2007. januári jelentős emelése főleg a kisebb, 50–125 köbcentis járműveket sújtotta, hiszen a 95 ezer forintos adó a jármű fogyasztói árának 25-30 százaléka.

A cikk teljes terjedelmében csak előfizetőink számára elérhető. A cikket - az összes mai cikkel együtt - egy emelt díjú SMS elküldésével olvashatja el.

Akadályozzák meg a külföldi rendszám használatát, de a segédmotoros kerékpárok kapjanak rendszámot. Csökkenjen a regisztrációs adóplafon és ne kelljen tulajdonszerzési illetéket fizetni teherautó vásárláskor – áll abban a javaslatcsomagban, amit a múlt héten adott be az Országgyűlés gazdasági bizottságának a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete valamint az Autós Nagykoalíció.

A legális autószervizek is átcsúsznak a feketegazdaságba, miután az egyre több, működési engedéllyel nem rendelkező adóelkerülő sufniműhely lenyomja az árakat, miközben jelentős bevételektől esik el az állam. "A jogalkalmazó szigorúan lépjen fel a működési engedéllyel nem rendelkező, üzletszerűen működő javítókkal szemben" – áll az Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE) és az Autós Nagykoalíció (ANK) beadványában, amely rámutat: segítené a helyzet rendeződését, ha visszaigényelhetnék az áfa körbe tartozó vállalkozások személygépjárműveik javítási és karbantartási munkái utáni áfát.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.