Amikor a Suzuki elkezdte működését Magyarországon, akkor még a fordizmusra, azaz a beszállítók alárendeltségére épült ez a kapcsolat. Öt évbe tellett, mire sikerült a magyar beszállítói hányadot 50 százalék fölé emelni. Ma már a toyotizmus, azaz az egyenrangú partnerek közötti együttműködés felé haladunk - jegyezte meg a VG tanácskozás témája kapcsán a Suzuki vezérigazgató-helyettese. Urbán László beszámolt arról, hogy az általuk kiválasztott beszállítókat megfelelő szintre hozni - mind a 18 magyar kis- és középvállalkozás - minden lehetséges módon segítette a Suzuki. A patriotizmus csak úgy tud eredményes lenni, ha a jelenlegi világgazdasági térbe megfelelően el tudjuk helyezni magunkat - tette hozzá.
Thierry László, a Jabil Magyarország üzletfejlesztési igazgatója elmondta, cégük egyértelműen a partnerségre helyezi a hangsúlyt a több mint 700 beszállítójukkal való kapcsolatokban, nem véletlenül, hiszen kisvállalkozásból lettek nagy cég. Ugyanakkor le nem veszik a szemüket a globális változásokról, és projektként tekintenek minden saját lépésükre a gyártásban és beszerzésben. Ő is megerősítette, hogy rendkívül fontos a tudás - nemcsak a menedzsment-, hanem a beszállítói tudás is - multik számára.
Skultéty Tamás vállalkozó szerint a multiknak feltétlenül szükségük van a kkv-ra, és hogy a vállalkozás mire jut, az nagyban függ a tulajdonosától, vezetőjétől. Saját üzleti tapasztalatai alapján, miután többéves multis lét után maga is szenvedő alanya lett a hazai, egyáltalán nem vállalkozóbarát környezetnek - megtanulta tisztelni a magyar kisvállalkozásokat. Szerinte a válság meg- és széttörte az elmúlt évtizedben kialakult kkv-nagyvállalati rendszert.
Ráadásul a pénzügyi fegyelem drámaian leromlott Magyarországon - állapította meg. Ilyesmire nincs példa máshol Európában, ezt gyorsan rendbe kellen tenni a kormánynak. S végül rámutatott: észre kellene venni végre, hogy a bankok - saját nagy belső hatalmi versengésükben - teljesíthetetlen feltételeket szabnak hitelt igénylő ügyfeleiknek.
A multiellenesség nem általános, hanem magyar betegség, a kkv-k gyengesége ugyancsak nem általános, szintén magyar betegség – mondta Hegedűs Zoltán tanácsadó. Szerinte a kisvállalkozók sokat - például céltudatosságot, pozitív hozzáállást, fegyelmezettséget, nyitottságot - tanulhatnak a multiktól. Szerinte "nagyon nagy baj van Magyarországon", mert rendkívül elrontottuk a duális gazdaságot. A szomszédos Ausztriában vagy Lengyelországban nincs multiellenesség. A lengyelek kezdettől fogva jobban csinálják a patrióta gazdaságpolitikát, az ottani vállalkozások sokkal nyitottabbak.
Cséfalvay Zoltán , a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) stratégiai államtitkára ugyanitt elmondta: "meggyőződésem, hogy a betelepülő multinacionális vállalatoknak éppen úgy érdeke, hogy megfelelő beszállítókat találjanak Magyarországon, mint a kkv-knak az, hogy a multik segítségével exportpiachoz jussanak." Emlékeztetett a kormány vállalására, hogy 2020-ra GDP-arányosan 1,8 százalékos lesz a kutatás-fejlesztési és innovációs hozzájárulás. Ez jelenleg 1,15 százalékos, hozzávetőleg a felét a vállalatok, másik felét az állam biztosítja. Az államtitkár szerint kétharmadra kellene növelni a magánszektor hozzájárulását a K+F-hez.
Cséfalvay Zoltán kijelentette: akkor lehet sikeres a kormányzat programja az adminisztrációs terhek csökkentése terén, ha a vállalkozók erős politikai nyomást gyakorolnak.
A krízis, a katarzis a változatás barátja - erre hívta fel a tanácskozás résztvevőinek figyelmét Fodor István. Az Ericsson Magyarország volt vezérigazgatója ugyanakkor emlékeztetett arra is, hogy ez a válság borzasztó sokba került a világnak: 27 százalékos GDP-csökkenést okozott mind az Egyesült Államokban, mind pedig az Európai Unióban.
Összességében 7200 milliárd dollár a globális veszteség, a világ GDP-je 5 százalékkal esett vissza, 50 millió ember vesztette el a munkahelyét 2008 őszétől. Ez az összetett helyzet rendkívüli feladatokat és lehetőségeket jelent nemcsak a világ, hanem Magyarország és az állam számára is. Rendkívül fontosnak minősítette Fodor István a reálgazdaság beindítását, mert így javulhat az életminőség.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.