A "sufniszervizben" sem lehet igazán megbízni, hogy nem vernek át, de az legalább olcsóbb – mondja múlt heti tapasztalatai alapján G., aki először tette meg, hogy nem márkaszervizben cseréltetett ki egy alkatrészt: igaz, utángyártott darabot kapott és számla nélkül, de harmad áron.
"Adócsalással bárki lehet olcsó" – mondta egy márkaszerviz-tulajdonos, hozzátéve: "én nemcsak mindenről számlát adok, hanem olyan gyári alkatrészt építek be, amihez két éves garancia jár". A szervizes kiemelte, hogy a legális szervizek jogi szabályozás alapján működnek (lásd keretes írásunkat), ugyanakkor megfelelő műszerállománnyal is rendelkeznek, ami nem feltétlenül jellemző a partizánműhelyekre. Megfelelő műszeres ellenőrzés nélkül ugyanakkor balesetveszélyes kiengedni a járművet a közúti forgalomba.
A vásárlóerő zuhanása miatt nyilván egyre többen keresik a minél olcsóbb megoldást, ám a márkaszervizek nem csak a sufniszervizekkel, hanem a független maszekokkal valamint az ugyan lassan-lassan, de azért egyre bővülő franchise szervizhálózatokkal is versenyben állnak.
A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE) más szemszögből is megvilágítja a kérdést. Erdélyi Péter, az MGE elnöke szerint kizárt, hogy egy független szerviz szerelői olyan színvonalú, teljes körű képzésben részesüljenek, hogy valamennyi márka és típus javítását vállalhassák. (Itt sok száz változatról beszélünk a motor és sebességváltó, valamint a hajtásváltozatok és az autó kategória-besorolása alapján.) Erre csak egy márkaspecifikus műhely képes. A márkaszervizektől elvándorló szerelők ugyan viszik a tudásukat, ám megfelelő diagnosztikai műszerek és a folyamatosan megjelenő új típusok ismerete hiányában nem kizárt, hogy a hiba felismerésbe hibák csúsznak be, a javítás nem lesz szakszerű, számla általában nem készül, következésképpen a javításra és a beépített alkatrészekre nincs garancia.
Az elmúlt időszakban a márkaszervizek óradíjai csökkentek, és az idősebb autók számára jelentős kedvezményeket kínálnak – mondja az MGE elnöke. Lapunk értesülései szerint a tömegmárkák esetében a márkaszervizek illetve a franchise-hálózatok nettó óradíja 5200 és 9800 forint között szóródik. Vidéken olcsóbbak, a fővárosban vannak a legdrágábbak, ám tapasztalatok szerint nem a legdrágább szerviz a legmegbízhatóbb.
"A márkaszervizekben valamennyi javítási munka gyári időnorma szerint folyik, amit nem lehet túllépni. A független szervizeknek nincs ilyen kötelezettségük, ami egyes esetekben a látszólag alacsonyabb óradíj ellenére is magasabb végső munkaóra költséget okozhat, mivel azok nem a meghatározott, hanem a valóságban ráfordított – a technológia által nem mindig indokolt – időt fogják elszámolni, ami a gyári norma többszöröse is lehet. Így a számla végösszege magasabb lehet, mint a márkaszervizben" – érvel Erdélyi Péter. Hozzáteszi: "Nagyon fontos, hogy a szervizbe betérő autós számára a javítás megkezdése előtt világossá tegyék, hogy milyen munkákat fognak elvégezni és mennyiért. A márkaszervizekben ez kötelező, a független szervizeknél nem. Az autó tulajdonosának biztonságot az előre megismert költség ad."
De ne csak óradíjakról beszéljünk, hanem az alkatrészekről is. Egy bizonyos konkrét autómodellhez való vízpumpa ára három franchise hálózatban és egy független maszeknál 12 545 és 19 700 forint között szóródik. És itt felmerül a kérdés: milyen is az a vízpumpa? Mert lehet kapni "valamilyen" (utángyártott- vagy ismeretlen eredetű) alkatrészt, és olyat is, ami pontosan ugyanaz, ami a gyárban a kocsiba került. Mert az autógyár beszállítója ezeket is értékesíti, legfeljebb nincs rajta az autómárka neve. Viszont a márkás, "gyári" alkatrészek a legdrágábbak.
Ez érthető is, hiszen ha egy gyár eurómilliárdokat fordít modellfejlesztésekre, a költségeket igyekszik szétdobni, hogy pénzénél legyen. Az eredeti gyári alkatrészek drágaságával kapcsolatban az MGE-elnök megjegyzi: olyan áruk van, amely megfelel annak a minőségnek, amit a gyár a gépkocsiba beépített. Ezekre az alkatrészekre gyári garancia van.
A szakemberek ehhez azt is hozzáteszik, hogy a közvetlen javítási díjak mellett érdemes figyelembe venni, hogy az eredeti alkatrészekkel javított, szervizkönyves és garanciális rendszerben lévő autók újraeladási értéke általában jelentősen magasabb a hálózaton kívül javított autókénál.
Skoda Octavia 1.9 PD TDI 90 000 kilométeres szerviz
Skoda márkakereskedés 94 611 Ft
Franchise szerviz 1 77 781 Ft
Franchise szerviz 2 68 677 Ft
Franchise szerviz 3 96 600 Ft
Független szerviz 82 070 Ft
Vezérműszíj csere (ugyanezen hálózatoknál)
Skoda márkakereskedés 146 580 Ft
Franchise szerviz 1 97 725 Ft
Franchise szerviz 2 147 570 Ft
Franchise szerviz 3 124 500 Ft
Független szerviz 125 525 Ft A 1/1990. (IX.29.) KHVM rendelet 10. paragrafusa szerint (1) A gépjárműfenntartó tevékenység elvégzését
a) szolgáltatásként végzett fenntartó tevékenységnél számlán, vagy a számlához mellékelt egyéb bizonylattal,
b) saját üzemeltetésű gépjárművekkel kapcsolatos fenntartó tevékenység esetében az üzemeltető szervezetnél vezetett üzemi (saját belső) nyilvántartásban tanúsítani kell.
(2) Az (1) bekezdésben említett tanúsításnak tartalmaznia kell:
a) a gépjármű kilométer számlálójának állását,
b) az elvégzett munka rövid közérthető leírását,
c) a munka elvégzéséhez felhasznált fődarabok, részegységek, alkatrészek és anyagok felsorolását Szervizelési árak -->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.