BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Metró helyett fogaskerekűvel hasítana itthon a Stadler

Növelte árbevételét és adózott eredményét is a Stadler csoport mindkét magyarországi üzeme. A svájci magáncég mind több szállal kapcsolódik Magyarországhoz: motorvonatot szállított, karbantartó, majd összeszerelő bázist épített, az utóbbit bővítené, méricskéli az esetleges új metrótendert, sőt – a világ egyetlen fogaskerekű gyártójaként -, felmerülhet a neve a meglévő budapesti járművek cseréjénél is.

Az elmúlt évben tovább erősödött a magánkézben lévő svájci Stadler vasúti járműgyártó csoport. Árbevételét 1,07 milliárd svájci frankra (mintegy 230 milliárd forintra) növelte, 2,86 milliárd frankos rendelésállománya pedig abszolút rekordnak számít. (Nyereségadatot a cég nem közölt.) Elsősorban németországi leányvállalata teljesített jól, ahol 2030-ig a gyártókapacitásokat 50 százalékkal, a 800 fős létszámot 300 fővel emelik. Legalább 2013-ig biztosított az eredeti telephelyen lévő svájci gyáregységek kapacitáskihasználása is, de az ottani tevékenységre nagy nyomásként svájci frank erős volta.

Jól szerepeltek a magyarországi telephelyek is. A pusztaszabolcsi karbantartó bázis a 2010-es évet 1,2 milliárd forintos forgalommal zárta, a 2009-es 0,9 milliárd után, adózott eredménye pedig 59 millióról 155 millióra nőtt. A szolnoki alumínium kocsiszekrény-gyártó üzem 2,2 milliárdról 3,5 milliárd forintra növelte az árbevételét, 2009-es kis veszteségét pedig pozitívra fordította.

A Stadler a MÁV-nak szállított FLIRT villamos motorvonatok kapcsán telepedett meg Magyarországon. Vonatait Pusztaszabolcson szervizelik, a szolnoki kocsiszekrénygyár pedig az új járművek gyártásába dolgozik be. Szolnokon már a bővítést fontolgatják, a pusztaszabolcsi mellett pedig szüksége lehet a cégnek egy új karbantartóra üzemre is, ha a cég megnyeri a MÁV kelet-magyarországi vonalaira kiírandó motorvonat tendert, ahogyan azt reméli.

Anyavállalata ahogyan bővíti a profilját, úgy keresi a magyarországi értékesítési lehetőségeket is. Ilyenek voltak az említett motorvonat és vidéki villamostenderek, ilyen lehet az új budapesti metrópályázat, amelyen egy szakmai befektetővel közösen indulna a cég. Igaz, ebbéli reményeit romba döntheti, ha a kifogásolt minőségű Metropolis szerelvények gyártójával küszöbön álló tárgyalások sikerrel zárulnak, s nem lesz szükség új kiírásra. Információink szerint az Alstom a főpolgármesteri hivatalnak küldött levelében több, részben e heti, részben hó végi időpontot is megadott az egyeztetésekre.

Szakmai vélemények szerint az sem lesz túl sok esélyes, ha nincs megállapodás, és új tendert írnak ki. Sokan az orosz gyártót gondolják reális befutónak, mert a most üzemben lévő és bevált metrókocsikat is a Metrovagonmas szállította, s mert hajszál híján az előző tenderen is e cég lett a befutó. Mellette szól a metrótender iránti erős orosz érdeklődés és az is, hogy a nyitott orosz-magyar ügyek rendezése során orosz részről elvárás lehet a metróprojektben való részvétel. Igaz, magyar részről többször is cáfolták – például Fellegi Tamás, fejlesztési miniszter is –, hogy az orosz-magyar gazdasági kérdéseket csomagban rendeznék.

Ha a Stadler újonnan kifejlesztendő metróprofilja számára rögös is lehet az út a magyarországi eladásig, annál jobbak a lehetőségek az „ősprofilnál”, a fogaskerekűnél. E speciális kötöttpályás járművet ma egyedül a Stadler gyártja a világon. Ma működő fogasunk első szerelvényei Svájcból érkeztek, és kezdetben a vasutat is svájciak üzemeltették. Az első vonatokat először Ganz gyártmányok váltották fel, azokat pedig 1973. augusztus 20-án az osztrák Simmering-Graz-Pauke termékei. Mostanra azonban már ezek az elöregedett járművek is egyre gyakrabban hibásodnak meg, épp a napokban érkezett hír egy tengelytörésről. A budapesti fogaskerekű komplett felújítása, ennek részeként vonalának a Széll Kálmán (volt Moszkva) térig történő meghosszabbítása a napirenden van, beruházási döntés még nincs.

A Stadler Trains magyarországi növekedési lehetőségeit elsősorban az fogja meghatározni, hogy a vasút erősítését, a villamos energia üzemű közlekedés súlyának növelését és a hazai kötöttpályás és (buszgyártás) erősítését megcélzó energia- és közlekedéspolitika mekkora mozgásteret szán az importnak, illetve a külföldi tulajdonú vállalatoknak.

A Stadler mindeközben bővíti kínálatát és növeli piacait. Tavalyi jó eredményeit – közleménye szerint - új zászlóshajóinak, az emeletes KISS (Komfortabler, Innovativer, Spurtstarker, S-Bahn) vonatainak, és az óránként 200 kilométert is megtévő Intercity FLIRT (Flinker, Leichter, Innovativer, Regional, Triebzug) motorvonatainak köszöni.

Két év alatt a KISS-szel négy országban (Svájc, Ausztria, Németország, Luxemburg) jelent meg, a finn, a fehérorosz és az észt piacra eladott FLIRT-tel pedig belépett a széles nyomtávú termékek piacán. 2004. óta összesen 669 FLIRT-et adott el.

A csoport villamosaiból 2010-ben Stuttgart, Genf, Bergen, illetve Bochum és Gelsenkirchen rendelt, a világ legerősebb fogaskerekűjéből pedig a brazil MRS Logisticának tehervasút társaságnak szállított. A Stadler a hibrid mozdonyok piacán is letette a névjegyét. 2010-ben amerikai leányvállalatot alapított a new jersey-i Austinból és a texasi Dentonból érkező megrendelések kiszolgálására.

Indiában az ABB-vel és az indiai vasúti járműgyártó Titagarh vállalattal pályázik az Indiai Állami Vasúttársaság 1000 magaspadlós járműre kiírt tenderén. A járművek beszerzése mellett egyre több partner kíván karbantartási szolgáltatásokat is igénybe venni. Ennek kiszolgálása érdekében a Stadler a cégcsoporton belül létrehozott egy Szerviz Divíziót, ebbe tartozik a pusztaszabolcsi egység is.

Világrekorder villamos

Guiness rekord kísérletet hajtott végre a Stadler Rail Csoport Variobahn villamosa. Egy újonnan kifejlesztett lítium ionos akkumulátorral a Münchennek gyártott jármű 16 kilométert tett meg felsővezeték betáplálás nélkül, amely várhatóan új világrekord. A rekordkísérletet a Berlin melletti Veltenben egy tesztpályán végezték el, eredményét közjegyző is hitelesítette. A Variobahn az elmúlt időszakban számos közbeszerzésen szerepelt sikerrel, Potsdamnak a csoport németországi leányvállalata az elmúlt hetekben szállította le az első villamost a 2009-ben megrendelt 10 járműből.

-->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.