A kormány szándéka szerint az új adónemből származó bevételek az Egészségvédelmi Alapba kerülnének, ahonnan az egészséges táplálkozás előmozdítását, illetve népegész-ségügyi programokat finanszíroznának. Deklarált szándék, hogy a bevétel az egészség-ügyben maradjon, és ne a központi költségvetés forrásait növelje.
Az IDEA becslése szerint 20 milliárd forint körüli bevétel várható a népegészségügyi termékdíjból, amely alapvetően megegyezik a kormány által várt összeggel. Ugyanakkor a bevétel kapcsán kockázatot jelent a szereplők vártnál nagyobb mértékű és relatíve költségmentes alkalmazkodása, mivel számos termékcsoportnál az adó miatti jelentős drágulás a gyártókat és a fogyasztókat egyaránt arra ösztönzi, hogy kiváltsák a termékdíj-köteles élelmiszereket.
Feltétezik, hogy az adót – áremelés formájában – teljes egészében áthárítják a vásárlókra. Egy szűkülő piacon, árérzékeny fogyasztók mellett viszont annál nehezebb árat emelni, minél nagyobb a kereskedők közötti verseny. A termékdíjhoz további alkalmazkodási lehetőséget jelenthet a nem legális termékek forgalmának emelkedése (például áfa-csalás formájában). Emellett az árdifferenciával arányosan erősödhet a magánimport, különösen az országhatár közelében élőknél. Mindezek alapján jelentősebben is csökkenhet a termékdíj bevezetéséből származó adó-bevétel (az áfát is beleértve).
A nemzetközi irodalom kiterjedten vizsgálta, hogy az áremelések milyen hatással vannak a keresett mennyiségekre. Az Egyesült Államokban a termékdíjra kötelezett élelmiszereknél például empirikus vizsgálatok alapján –0,2 és –0,7 közé tették a sós snackek árrugalmasságát. Ez azt jelenti, hogy 1 százalékos áremelkedés esetén 0,2-0,7 százalékkal csökkenhet az adott termék forgalma. Az üdítőitaloknál ez a nemzetközi tanulmányok eredményeit összesítve –0,8 körül alakul. Magyarországon a termékdíjat nem a fogyasztói ár százalékában, hanem konkrét összegben határozták meg. Eszerint, ha az amerikai tapasztaltokat vesszük alapul, akkor a chipsek forgalma 3-10 százalékkal csökkenhet a hamburgeradó hatására.
A 2011-eshez képest megemelt kulcsokkal a kormány jelentős, 15–20 milliárd forintos bevétellel számol jövőre. A legnagyobb kockázatot a szereplők alkalmazkodása jelenti. A várható jelentős drágulás megváltoztathatja mind a gyártók, mind a fogyasztók magatartását, és így a rugalmasságok bőven 1 fölöttiek is lehetnek (a gyártók versenyképes árú, nem termékdíj-köteles élelmiszereket kínálnak, a leendő termékdíjas élelmiszerek relatíve könnyen helyettesíthetőek). Számszerűsítve ez azt jelentheti, hogy az alkalmazkodás nélkül számított 30,6 milliárd forintos bevétel inkább 20 milliárdhoz lehet közelebb, akkor is, ha valamennyi áthárítást feltételezünk.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.