A RIA Novosztyi szerint Ukrajna az előző kormányfő, Julia Tyimosenko által 2009-ben aláírt gázszállítási szerződés felülvizsgálatát sürgeti, arra hivatkozva, hogy a gázárformula, amely a nemzetközi olajár alakulásához kapcsolódik, nem tisztességes és arra kényszerítette Kijevet, hogy többet fizessen, mivel az olajárak erőteljesen emelkedtek.
"Ha a gázár emelkedett, akkor kártalanítsanak bennünket a magasabb tranzitdíjakkal" – közölte Azarov az Ukrinform hírügynökséggel. A miniszterelnök úgy fogalmazott, hogy a Tyimosenko által aláírt árképzési formula rabságban tartja Ukrajnát és Kijev úgy szenved el veszteségeket a magasabb gázárak miatt, hogy eközben semmilyen kompenzációhoz nem jut. Az ukrán fél ugyanis megfizeti a magasabb gázárat, a tranzitdíjat viszont változatlan szinten rögzíti a szerződés. Azurov megfogalmazása szerint ez a helyzet nem normális, kérdés persze, hogy Moszkva hajlandó lesz-e tárgyalni a kérdésben.
A hírügynökség úgy tudja, hogy Oroszország elégedett a helyzettel, de hajlandó fontolóra venni a módosítást. Az idei évben Moszkva 2,84 dollárt fizetett Ukrajnának egy köbméter gáz száz kilométer távolságra történő szállításáért, míg tavaly az összeg 2,70 dollár volt. Azarov viszont azt állítja, hogy Ukrajna többet fizetett a gázért, mind Németország vagy Szlovákia, amelyek pedig messzebb vannak Oroszországtól. Kijev emellett azért is kedvezményt szeretne kiharcolni, mint állítása szerint egyszerre nagyobb mennyiségű gázt vásárol.
Az ukrán gáztranzitot menedzselő vállalat, az Ukrtransznafta 2010-ben az előző évihez képest 2,6-szer kisebb, 33 milliárd forintnak megfelelő árbevételt gyűjtött a tranzitálásból.
Miközben a Gazprom sorra köti a partnerszerződéseket az ázsiai országokkal és hamarosan Kínával közösen épít egy új gázvezetéket, Európát sem hagyja figyelmen kívül. A vállalat adatai szerint az öreg kontinens gázigénye az idei év első szakaszában már olyan magas volt, mint tavaly télen. Decemberig a Gazprom tervei szerint 500 dolláros áron szállítja a gázt Európába, ez Miller megfogalmazása szerint 100 dollárral magasabb, mint a korábban tervezett összeg, ezért számítani lehet arra, hogy ismét felszöknek a németországi energiaárak.
A tervek szerint 2015-re elkészül a Déli Áramlat, amelynek segítségével a Fekete-tengeren át szállítanák az orosz gázt a dél-európai államokba. Eközben az Északi Áramlaton várhatóan 2012-től indul el az orosz gáz, közvetlenül Németországba. Mindkét vezeték elkerüli Ukrajnát, ezért indulásukat követően Kijev aligha számíthat a jelenlegi szintű tranzitdíj-bevételre.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.