Kereskedelem. A szűkösebb pénztárca az egyik fő oka annak, hogy egyre többen vásárolnak a diszkontüzletekben. A GfK Hungária felmérése szerint január és május között a négy diszkontlánc közül kettő jelentős, két számjegyű piaci részesedésnövekedést ért el. Míg 2010 májusában a magyar háztartásoknak éppen a fele vásárolt valamely diszkontlánc üzletében, addig ez év májusban 53 százalékuk.
A tendenciát nem tartja meglepőnek a piackutató társaság, ennek okaként az elmúlt két év gazdasági nehézségeit, az idei, gyorsan emelkedő élelmiszer-inflációt, valamint az alacsonyabb jövedelemmel rendelkező háztartások esetében az új adózási rendből fakadó kihívásokat jelölte meg. „Nemcsak az újonnan nyitott üzletek hoznak be új vásárlókat a vonzáskörzetükből, hanem a már meglévők látogatói köre is bővül, mivel a háztartások egy része anyagi megfontolásból lép be a diszkontok vásárlókörébe” – mondta Kovács Krisztina, a GfK Hungária Consumer Tracking szektorának menedzsere.
Ám nemcsak a vásárlók száma növekedett, hanem a lojalitásuk is; vagyis a háztartások az élelmiszer- és háztartási vegyiáru-költésüknek arányosan nagyobb részét hagyják diszkontokban, mint korábban.
A GfK megfigyelése szerint ezen üzletek piaci részesedése vidéken valamivel nagyobb, mint Budapesten és Pest megyében. Az eltérést egyrészt a kiskereskedelem kisebb vidéki koncentrációjával magyarázzák, másrészt azzal, hogy a háztartások átlagos vásárlóereje is alacsonyabb vidéken, és ez erősebb árérzékenységet eredményez.
Bár a diszkontok nem nevezhetők a napi bevásárlások helyszínének, ezek az üzletek – alacsonyabb áruk és növekvő számuk miatt – egyre nagyobb versenyt jelentenek a hagyományos kereskedelmi csatornák számára – állapította meg a GfK. VG
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.