BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Így varázsol a FIAT - A Napkirály trónfosztása

A FIAT menedzsmentje várhatóan hamarosan bejelenti a Chryslerrel való fúziót. Sergio Marchionne, az olasz konszern vezére már maga mögött tudja első nagy feladatát azzal, hogy konszolidálta a FIAT-ot. Most a Chrysler felpörgetése következik, méghozzá nem apró lépésekben.

Két évvel ezelőtt a FIAT 20 százalékot vásárolt a csőd szélén egyensúlyozó Chryslerből, mostanra pedig 53,5 százalékra növelte részesedését az amerikai cégben. Az amerikai autógyár megvásárlása kockázatos lépés volt, de az eddig jelek szerint igencsak megérte. A Reuters által megkérdezett elemzők szerint a FIAT luxusmárkái, a Maserati és a Ferrari nélkül 175 millió eurós profitról számol majd be a második negyedévben, míg a Chrysler 155 millió eurót könyvelt el csak júniusban. Miközben a Fiat elsősorban az olcsóbb autók piacán hódít, ahol a haszonkulcsok alacsonyabbak, a Chrysler nagyobb marzsot ér el szedánjaival és terepjáróival. "A Chrysler hamarosan jóval nagyobb növekedést és cash flow-t generál majd, mint a Fiat" – véli Bruno Lapierre, a Cheuvreux brókerház elemzője.

Nem véletlen, hogy az elemzők már a FIAT és a Chrysler fúziójáról beszélnek, hiszen ez lehet a következő logikus lépést azután, hogy Sergio Marchionne vezérigazgató bejelenti a két vállalat felsővezetői rétegének összevonását. A tervek szerint a legfelső szinten álló huszonöt menedzser közösen irányítja majd a konszernt. Az olasz vezér eddig sem titkolta, hogy globális játékossá akarja tenni a Fiatot és ehhez a Chrysler segítségét is igénybe veszi. Ha létrejön a fúzió, a két autógyártó 2014-re együttesen elérheti a 100 milliárd eurós éves árbevételt.

A FIAT Amerikába megy (ismét)

A Fiat huszonhét év után jelent meg újra az amerikai autópiacon. A cég nem kisebb reménységgel, mint az 500-as modellel szeretné meghódítani az amerikai piacot, a tervek szerint a cég 50 ezer kisautót ad el az év végéig. A FIAT ezúttal új szövetségesével, a Chryslerrel készül betörni az amerikai szektorba és nem csak a Fiat, hanem az Alfa Romeo márkának is igyekszik előkészíteni a terepet a Cinquecentóval.

A miniautónak nem csak a saját hírnevével kapcsolatos aggodalmakat, de az amerikaiak kisautókkal kapcsolatos averzióit is le kell küzdenie. A FIAT bizakodik, hiszen 2004 óta több mint kétszeresére emelkedett a kisautók eladása az Egyesült Államokban, az olasz cég becslései szerint 2014-re eléri a 896 ezer egységet az éves értékesítés.

Az eddig eredmények meggyőzték a piacot: a FIAT 2009 júniusában vette át az irányítást a Chrysler felett és azóta eltelt két év alatt 91 százalékot emelkedett az olasz konszern részvényeinek árfolyama. A Bloomberg által idézett tervek szerint 2011-ben a Chrysler triplájára, 2 milliárd dollárra emelheti módosított profitját (haszon, mínusz kamatok, adók és nyugdíjjal kapcsolatos kifizetések), az amerikai autógyár nettó profitja pedig idén elérheti az 500 millió dollárt. A két vállalat – most először – közösen jelentheti be negyedéves eredményeit, hamarosan pedig a Chrysler és a FIAT közös technológiával gyárthatja a Fiat, a Chrysler, az Alfa Romeo, a Jeep és a Dodge modelleket. A FIAT egyébként még az idén további 5 százalékos tulajdonrészt szerez a Chryslerből anélkül, hogy egy centet is fizetne érte, mivel az amerikai cég a FIAT technológiájára építve készíti el új, üzemanyag-takarékos autóját még az idén.

Renault-Nissan kontra FIAT-Chrysler

Sergio Marchionne, a FIAT újraélesztésének véghezvitele után személyes győzelmet is könyvelhet el azzal, hogy sikerre viszi a Chryslerrel kötött szövetséget. Két évvel ezelőtt a Renault-Nissan számára is nyitott volt a lehetőség, az amerikai kormány felajánlotta a szenvedő autómárkát a szövetségnek, de a konszern nem élt vele. A Renault csoport akkor úgy látta, a vásárlás túlzottan kitette volna a válságnak a cégcsoportot. Kezdő FIAT-vezérként Marchionne Napkirálynak nevezte Carlos Ghosnt, a Renault-Nissan vezetőjét. Mint mondta, úgy sugározza a fényt, hogy csak napszemüvegben lehet megállni mellette. Mostanra változott a helyzet – véli Giuseppe Berta, a Bocconi Egyetem professzora. A FIAT 3,1 százalékos üzemi haszonkulcsot ért el az előző évben, míg a rivális konszern csak 2,8 százalékot.

A Renault-Nissan az év elején tett bejelentés szerint nem fuzionál, mivel a terv egyik félnek sem tetszik. Míg a Nissan bevétele egy évtized alatt 50 százakkal emelkedett, a Renault-é 3 százalékkal csökkent. A francia cég megmentette a japán autógyárat, amely azonban mostanra kezdi túlnőni anyját. A Deutsche Bank elemzője szerint mindkét vállalat menedzsmentjét frusztrálja, hogy a konszern fő részvényese, a Renault gyengébben teljesít, mint a csőd széléről visszarántott Nissan. Marchionne éppen az egyensúly hiányára hivatkozva kritizálja a Renault-Nissant, mondván: nem működik a szövetség, ha a leány több pénzt csinál, mint az anya. Most a FIAT vezérén a sor, hogy igazolja ezt a tételt azzal, hogy sikeresen egybeolvasztja az olasz márkát az amerikaival és ügyel arra, hogy a torinói márka továbbra is többet hozzon a konyhára.

A miniautónak nem csak a saját hírnevével kapcsolatos aggodalmakat, de az amerikaiak kisautókkal kapcsolatos averzióit is le kell küzdenie. A FIAT bizakodik, hiszen 2004 óta több mint kétszeresére emelkedett a kisautók eladása az Egyesült Államokban, az olasz cég becslései szerint 2014-re eléri a 896 ezer egységet az éves értékesítés. Sergio Marchionne -->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.