BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Átrendeződő fehérárupiac

A közép-európai térség – élen a legnagyobb felvevőpiacú Lengyelországgal – veszi át ez évtől a vezető szerepet Európában a háztartási berendezések gyártásában. Magyarországon a cél az eddig kiépült kapacitások megőrzése.

Ez évtől kezdve Lengyelország válik Európa legnagyobb fe-hérárugyártójává, lekörözve az eddigi „nehézsúlyú” Németországot és Olaszországot. Varsó már tavaly is a teljes európai termelőkapacitás nagyjából egyharmadát – 15 millió darab – mondhatta magáénak, az idén az ottani üzemek teljesítőképessége további 23 százalékkal bővül.

A folyamat, ahogy a Nyugat-Európában kiépült kapacitások áthelyeződtek Európa keleti felébe, már évek óta tart. A haszonélvezők közé más közép-európai országok – köztük Magyarország – is tartoznak, de az egyértelmű nyertes Lengyelország. Oda került át egyebek mellett Németországból a BSH mosó- és mosogatógép-gyártása, Olaszországból az Electrolux szárítógépeinek az összeszerelése.

Lengyelország az idén további nagy beruházásokra számíthat, főképp a dél-koreai márkáknak, a Samsungnak és az LG-nek köszönhetően.

Magyarországon a legnagyobb kapacitásokat a fehérárugyártásban az elmúlt húsz év alatt az Electrolux építette ki, ahol a piaci helyzettől függően a termelés évi 5–6 millió darab között mozog. Jászberényi és nyíregyházi üzemeiből látja el Európát hűtőgéppel, fagyasztóládával és porszívóval. A kapacitások egy része újonnan létesített, másik részét ugyancsak egyebek mellett Németországból és Olaszországból hozta át a skandináv anyavállalat.

Az Electrolux magyarországi jelenléte kapcsán Takács János, a hazai leányvállalat vezérigazgatója lapunknak kiemelte a beszállítói hálózat fontosságát. „Ha nincsenek potenciális beszállítók egy adott országban, eleve oda sem mennek a multik. Magyarországon ez a helyzet nem áll fenn, sőt a hazai kkv-k nagy része – közvetlenül vagy közvetve – a multik beszállítója. Közülük jó néhányan a nemzetközi vállalatokon felnőve ma már nagyvállalkozásnak számítanak. A mi helyi beszállítóink közül ebbe a kategóriába sorolhatók olyan vállalkozások, mint a Jász-Plasztik Kft., a Ferro Press Kft., a Kód Kft. a Trend Kft., a Metál Plaszt Kft. Az általános vélekedés, hogy a magyar kkv-k tőkeszegények, nem tudnak fejlesztésre költeni, szerencsére ma már nem állja meg a helyét. A hazai partnereink mindegyike megfelel szigorú elvárásainknak, és így az Elect-rolux helyi és külföldi gyárainak is a beszállítói lehetnek.

Iparágunkban nagyon fontos versenyképességi tényező a költségek alakulása. Meghatározó a jól képzett, versenyképes munkaerő, hisz ennek hiányában elveszíthetjük a termelést alacsonyabb költségű országok javára. Az Electrolux jelenleg nem tervezi magyarországi termelésének bővítését, célunk a meglévő kapacitásaink minél nagyobb fokú kihasználása, a termékfejlesztés, a költségek csökkentése, a hatékonyság növelése.”

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.