BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Magyar piacot keres Csöcsiang

A könnyűipar Kínában sem aranybánya – már a 280 dolláros havi bért is keveslik a munkások

Kereskedelem. Sokéves tárgyalások után Magyarország felkerült az egyik legdinamikusabban fejlődő kínai tartomány, Csöcsiang üzletembereinek térképére. Júniusban a délkelet-kínai Csöcsiangból érkezett vállalatok termékbemutatójával kezdte meg a munkát az Asia Centerben a kínai márkás áruk kereskedelmi központja, a CBTC (China Brand Trade Center). A múlt hónapban pedig az Asia Center szomszédságában lévő Budapest China Mart meghívására látogatott hozzánk a tartomány Vencsou városának vezetése és a kelet-közép-európai piac után érdeklődő üzletemberek delegációja.

Az Asia Center a CBTC létrehozásával ugyanakkor arra törekszik, hogy a gyártás területén is alakuljon ki együttműködés kínai és magyar vállalatok között. A China Mart pedig létre kívánja hozni a vencsoui autóipari alkatrészeket bemutató kiállítási és kereskedelmi központot.

Tulajdonképpen nincs abban semmi meglepő, hogy a két kereskedelmi központ – Asia Center, China Mart – invitálására Csöcsiang és Vencsou reagált elsőként. A kilencmilliós Vencsou egyike azon városoknak, ahol a legelőször alakult ki a privát gazdaság, és ahol – az 1978-as gazdasági reformokat követően – leghamarabb jöttek létre magánvállalatok.

A városban – amelyet egyaránt neveznek a kínai autóalkatrész-gyártás, illetve a bőr- és cipőipar fővárosának – mintegy 140 ezer termelővállalat működik, de csak 8000 körüli a közepes cégek száma. A városban – akárcsak a tartományban – alig van nagyvállalat; Csöcsiang mostanság tesz erőfeszítéseket a nagy cégek és a nehézipar letelepítésére.

Ám ezt a környéket sem kerülték el a gazdasági gondok. A kínai rádió honlapja szerint sok magánvállalkozó szembesült azzal, hogy bár 2010-ben jelentősen emelkedett a forgalmuk, a nyereségük csökkent. Néha rosszabb helyzetbe kerültek, mint a pénzügyi válság tetőzése idején. Csou Tö-ven, a vencsoui kis- és közepes vállalatok szövetségének elnöke elmondta, a legtöbb hagyományos kkv nyeresége csupán 1–3 százalék között mozog.

A pénzügyi krízis súlyosan érintette a vencsoui cégek exportját, ezért néhány vállalkozás csődbe ment, mások szüneteltették vagy jelentősen visszafogták a termelést. Tavaly óta pedig más gondokkal is meg kell küzdeni: drágult a munkaerő, a nyersanyag, sőt a jüan is.

Egy cipőüzem vezetője elmondta: a 14 gyártósor közül négyet leállítottak, mert nem tudták fizetni a munkásokat. Két éve 1200 jüan (186 dollár) volt náluk a havi bér, ma már azonban 1800 jüanért (280 dollár) sem kapnak alkalmazottat. Ugyanakkor az üzemi terület bérleti díja 2010-ben öt, a nyersanyagok ára húsz százalékkal emelkedett. Mindezek miatt a vencsoui cipőgyártók nyeresége két százalékra csökkent – írja a kínai rádió honlapja.

A válság kezdetén néhány vállalkozó úgy döntött, átalakítja a cégét, gyártás helyett/mellett csúcstechnológiák kereskedelmével vagy ingatlanokkal foglalkozik a továbbiakban. Mostanában a száz legnagyobb vencsoui vállalat közel felének van ingatlanpiaci befektetése, ez azonban felhajtja a lakásárakat is. Demeter Kálmán

Üzleti szellem

Vilmos herceg és Kate eljegyzési fényképének megjelenése után nyolc órával a kínai

Mingwang Jewellery weboldalán már meg lehetett rendelni Kate gyűrűjének másolatát. Az eredeti zafírkövét és a gyémántokat hegyi kristállyal helyettesítették, és módosítottak a dizájnon, hogy elkerüljék a jogi problémákat.

Két hónap alatt több mint tízezret exportáltak a Nagy-Britanniában 30 dollár körül kínált gyűrűből, amely a gyártónak két dollárba került.

Mingwang Jewellery weboldalán már meg lehetett rendelni Kate gyűrűjének másolatát. Az eredeti zafírkövét és a gyémántokat hegyi kristállyal helyettesítették, és módosítottak a dizájnon, hogy elkerüljék a jogi problémákat.

Két hónap alatt több mint tízezret exportáltak a Nagy-Britanniában 30 dollár körül kínált gyűrűből, amely a gyártónak két dollárba került.-->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.