Ebben az évben már a teljes kiskereskedelmi forgalom 2,2 százaléka bonyolódhat az interneten, a hazai webáruházak eladásai ugyanis elérhetik akár a 155-160 milliárd forintot az egy évvel korábbi 133 milliárd után – derül ki a GKIeNET friss felméréséből. A tavalyi online biznisz a teljes magyarországi kiskereskedelmi forgalom 1,8 százalékára rúgott.
Panaszra egyáltalán nem lehet okuk a hazai webkereskedőknek, amelyek száma már eléri a háromezret, hiszen a terület fejlődése évek óta dinamikus, két számjegyű növekedést mutat, 2009-ben 25, 2010-ben még ennél is nagyobb, 33 százalékos mértékű volt.
„A piackutató várakozásai reálisak. A mi első nyolchavi eladási mutatóink is legalább 20 százalékos többletet jeleznek” – mondta lapunk megkeresésére Várkonyi Balázs, az Extreme Digital Zrt. vezetője. Mint hozzátette: egyre többen használják napi rendszerességgel az internetet. Ennek nyomán a webes tranzakciók egy része már impulzusvásárlás, a vevő véletlenül bukkan kedvező ajánlatokra a világhálón. A cég internetes kínálatában slágerterméknek továbbra is a notebookok, a tévék, a mobilok és újabban a táblagépek számítanak.
Magyarországon 2010 utolsó negyedévében a 14 évesnél idősebb lakosság 58 százalékának, vagyis mintegy 4,9 millió főnek volt internet-hozzáférése, ezen belül 53 százalék a naponta internetezők aránya, és 10 százalék alá csökkent a világhálót egyáltalán nem használók aránya. A 14 éven felüliek 14 százaléka, hozzávetőlegesen 1,2 millió fő vásárolt már a weben, a havonta legalább egy órát netezőknek pedig már közel az egyharmada.
A gazdaságban kevés olyan terület van, amelynek a fejlődésére a 2008 óta tartó recesszió kedvező hatással volt – az internetes kereskedelem viszont éppen ezek közé tartozik. Bár sok kereskedő cég kényszerként éli meg a fejlesztéseket, a folyamatosan bővülő internetes vásárlói kör mégis kecsegtető növekedési lehetőséget rejt az időben lépők számára – mondta Kis Gergely, a GKIeNet ügyvezetője.
A magyarországi online kiskereskedelemben a legnépszerűbb termékkategóriák közé sorolhatók a műszaki cikkek mellett a könyvek, újságok, magazinok, a ruházat, mindenekelőtt a sportruházat, a háztartási gépek, de már jó ideje előszeretettel vásárolunk a weben ételeket és italokat is.
A piackutató által végzett felmérés módszertani okokból nem tartalmazza az úgynevezett aukciós piacterek adatait. Ezek tavaly további 28-30 milliárd forintos „forgalmat” generáltak a licitálásba bevont termékek alapján. (Az aukciós piacterek árbevételében ugyanakkor nem a termékek értéke, csak a közvetítésért kiszámlázott jutalék jelenik meg). Tavaly a legnagyobb webáruházak komolyabb megújulási kényszer nélkül is növelni tudták az árbevételüket. A hagyományos kosaras vásárlást kínáló új belépők pedig szinte kivétel nélkül a legalacsonyabb árbevétel-kategóriába kerültek.
A nagy szereplőket ugyanakkor ritmusváltásra kényszeríti néhány új piaci szereplő. Az idén korábban nem látott módon növekszik az apróhirdetési és a tematikus zárt közösséggel rendelkező oldalak népszerűsége. Az új piaci trendekre reagálva a webáruházak 7-8 százaléka 2010-ben már apróhirdetési weboldalakon, 9-10 százaléka pedig aukciós oldalakon keresztül is árulta termékeit, illetve reklámozta vállalkozását.
A kiskereskedelmi forgalomtól elkülönülten kezeli a piackutató az internetes szolgáltatásokat, amelyek közül a turisztikai és biztosítási területek az internetes kereskedelem magyarországi elindulása óta a legsikeresebb szegmensek közé tartoznak.
Viszonylag új terület a bónu-szos/kuponos vásárlás, amely a múlt év vége óta jelent meg nálunk. Ezek a webes vállalkozások jellemzően a szépségápolással, a szórakozással, a gasztronómiával, utazással, sporttal, élményekkel, wellnesszel, egészséggel és oktatással kapcsolatos ajánlatokat kínálnak. A kuponos formában értékesített szolgáltatásokból az idén már 2 milliárd forintot meghaladó forgalom származik majd.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.