Noha az első ilyen céget, az amerikai Groupont csupán 2008-ban alapították, nálunk már az elmúlt év második felében megjelentek az új értékesítési modellel dolgozó portálok. Terjedésük olyan gyors volt, hogy áprilisban már a 14–74 év közötti lakosság 1,5 százaléka vásárolt is ilyen módon terméket vagy szolgáltatást.
A GKIeNET Internetkutató és Tanácsadó Kft., valamint a Budapesti Corvinus Egyetem E-business Kutatóközpontja által végzett felmérés szerint ugyanakkor bár már több mint ötven ilyen cég jött létre, csupán néhányuk viszi el a teljes forgalom 80-90 százalékát, míg a többiek növekedési üteme fokozatosan elmarad a piacvezetőkétől – mondta lapunk kérdésére Kis Gergely,
a GKIeNET ügyvezető igazgatója, aki szerint a Groupon üzleti modellje azért lett olyan népszerű a vállalkozók körében, mert azonnal készpénzt termel.
Nem csoda, hogy szinte hetente létesül új bónuszt/kupont kínáló online közvetítő cég, hiszen az eladott szolgáltatások ellenértéke az online közvetítőnél rögtön megjelenik, ám a közvetőnek a jutalékon felül egyéb előnye is származik a modell révén. A kuponos cég ugyanis megrendelő partnerének csak akkor fizet, ha annál már beváltották a kuponokat. Amíg a vevő nem váltja be a kupont, a közvetító cég simán használhatja a kereskedőt megillető pénzt. Hasonló ez ahhoz, amikor egy kereskedelmi vállalat 90–120 napra fizet beszállítóinak, akiknek a pénzét addig is használja, és abból fedezi hálózatbővítését. Jelentős különbség ugyanakkor, hogy a kupont árusító online közvetítő a szolgáltatás teljesítését követően gyorsan fizet – de a beváltás időtartamát elsősorban a vásárló határozza meg.
Az internetezők közösségekbe tömörülve jelentős vásárlóerőt képviselnek. A piaci sikerhez már csak a vonzó ajánlatok összegyűjtésére és egy jó üzleti modellre van szükség. És ezt a modellt kínálta a Groupon. Ennek egyik lényeges eleme, hogy a hirdetési felületen az akciós termékről részletes ismertető jelenik meg. A kereskedő szempontjából nem mindegy, hogy a kuponos oldal csak a saját márkanevével hirdeti az akciós szolgáltatást, vagy a kereskedő márkanevével együtt, partneri viszonyt kínálva neki. Ha ezeket a szolgáltatásokat a kereskedő is megkapja, akkor minden résztvevő (vásárló, kereskedő, közvetítő) számára nyertes helyzet alakul ki, és ez garantálja a fenntartható működést.
Az üzleti modell tökéletesen működik itthon is, nem igényel nagyobb változtatásokat a tengerentúlon már bevált megoldásokhoz képest – magyarázza Kis Gergely, hozzáfűzve, hogy a bónuszos/kuponos oldalak láthatóan jelentős változást hoznak a magyar online kereskedelemben, jóllehet a verseny miatt a magyarországi cégek a portálon hirdetett kedvezményes fogyasztói árnak csupán 30-50 százalékát kérik jutalékként.
A kuponos vásárlásokra építő internetes vállalatok vonzereje abban áll, hogy a fogyasztókat vásárlásra csábítják a jelentős kedvezményekkel, mivel az ilyen mértékű árcsökkenésnél érvényesül az impulzusvásárlás-hatás. A vevők nem azért látogatnak az oldalra, mert szükségük van valamire, hanem azért, mert a kedvezmény vásárlásra csábító mértéke miatt kihagyhatatlannak érzik az ajánlatot, az időkorlát pedig gyors döntésre készteti őket.
Ugyanakkor viszonylag kevés az olyan termék és szolgáltatás, amelyen akkora az árrés, hogy elbírja az átlagosan 50 százalékos árkedvezményt. Többnyire azonban a hirdető cég marketingköltségként tekint a kedvezményre, amellyel egy-két napra megveszi a kuponos portál hirdetési felületét, és azt reméli, a portálon jelentkezők később visszatérő vevők lehetnek, akik már teljes áron vásárolnak. A piacvezető Bónusz Brigád például rendszeresen megveszi a vezető internetes újságok fölső bannerét, amelyre a felmérés szerint a portálok látogatóinak 6 százaléka szokott kattintani.
A kérdésre, hogy ki védi a fogyasztókat, a GKIeNET ügyvezető igazgatója azt mondta, hogy az internetes vásárlás eddigi tapasztalataiból a vevők többsége tudja, hogy ha elégedetlen lenne, akkor egyrészt élhet az őt megillető, nyolc napon belüli elállási joggal, másrészt a közösségi médiában, fórumokon, blogokon megjelenő kritikák annyi kárt tudnak tenni egy online kereskedőnek, hogy ezt mindenki igyekszik elkerülni, és a vásárlók kedvében járni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.