BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Budapesti közlekedés: változások Kocsis után

Közös megegyezéssel távozott Kocsis István, a BKV vezérigazgatója, alig egy héttel azután, hogy gyanúsítottként hallgatták ki a Magyar Villamos Művek ügyében. A vezetőváltás jó alapot szolgáltathat arra, hogy meginduljon a budapesti közlekedés már tervezett átszervezése.

Tarlós István nem fogja engedni, hogy végkielégítést fizessenek ki Kocsis Istvánnak. A főpolgármester sajtófőnöke, Szűcs Somlyó Mária a hirtelen távozó BKV-vezér búcsújáról azt mondta a Világgazdaságnak: elképzelhető, hogy időarányosan prémiumot fizessenek ki Kocsisnak, de a cél olcsón túllépni a vezetőváltáson. A közlekedési céget, miután Kocsis a rendkívül szokatlan, vasárnap este 9 órás időpontban bejelentette távozását, ideiglenesen Várszegi Gyula vezeti, aki eddig a vállalat igazgatótanácsának elnöke volt.

Ennél is fontosabb kérdés azonban, hogy mi lesz a BKV sorsa, és hogyan alakul tovább Budapest közlekedésének irányítása. Az, hogy a városvezetés gyökeres változásokat szeretne, régóta nem titok. Az pedig, hogy a sokáig az országos politikában is erős embernek számító Kocsis most félreállt, jelentős lépés lehet a BKV gyengítése felé. Az Tarlós sajtófőnöke szerint is egyértelmű cél, hogy a Budapesti Közlekedési Központot (BKK) több hatáskörrel ruházzák fel, egybefogva a város teljes közlekedési rendszerét, beleértve a fővároson belül tömegközlekedést, az elővárosi vasút- és buszvonalak Budapesten belüli részét, de még a parkolási ügyeket is.

Ehhez azonban szükség lesz az állam segítségére is. A tavaly ősszel alapítot BKK-nak hivatalosan július elsejétől már teljes kapacitással kellene működnie, érdemi munkára azonban kevesebb lehetőség van addig, amíg a személyszállítási törvény nem születik meg, és nem lehet bevezetni az egységes, közös tarifarendszert.

Tovább bonyolítja a helyzetet, hogy a BKV-t egy idő után hivatalosan apportálni kellene a BKK-ba. Ennek az első lépése meg is történt még 2010-ben, amikor a BKK alá rendelték, azóta azonban más irányba fordultak az események. A főváros vezetőitől többször elhangzott, hogy az államnak kellene odaadni a BKV-t. A szavak szintjén erre fogékony is a kormány, a gyakorlatban azonban nem sürgetik a cég átvételét. A támogatásokkal egyébként is szűkmarkúan bánnak: azt a kilencmilliárd forintot például, amelyet egy tavaszi ígéret alapján át kellett utalniuk a BKV-nak a működőképesség fenntartásáért, a 4-es metróra szánt forrásokból csoportosították át.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.