– Hatodik alkalommal vállalt védnökséget a Vidékfejlesztési Minisztérium a Coop Rallyn. Miért tartják fontosnak ezt a kezdeményezést?
– A Coop a magyar termékeket nagyobb arányban forgalmazó, magyar tulajdonban lévő üzletlánc, hazai termékeket népszerűsít. Ez egybevág a kormány céljaival is.
– Mit tudnak itt felkínálni a részt vevő termelőknek, feldolgozóknak, kereskedőknek?
– A Rallyn részt vevőknek ugyanazt tudjuk mondani, mint ami a verseny jelmondata: szükség van a hazai, a minőség iránt elkötelezett termelőkre. A vidékfejlesztési stratégiának is kiemelt célja az élelmiszer-gazdaság fejlesztése, legyen szó az alapanyagok termelésétől a magas hozzáadott értéket képviselő késztermékek előállításán át a kereskedelem segítéséig, hiszen csak ezeknek a résztvevőknek az összefogásával lehetséges fejlődést elérni.
– A Rally során hét élelmiszerüzemet és egy Coop üzletet látogatott meg a mezőny. Látott-e olyan kezdeményezést, hallott-e olyan véleményt, amelyet később be tudnak illeszteni a stratégiába?
– Utazásaink során mindig vannak olyan tapasztalatok, amelyek hasznosak lehetnek, legyen szó akár a szabályozásról, az
ellenőrzésről vagy a fejlesztésről. A verseny során Hernádnémetiben meglátogatott ABC a tökéletes példája annak, hogy a Coop magyar üzletláncként valóban nem hagyja magára a vidéket, és a legkisebb településeken is modern, széles áruválasztékkal rendelkező üzletekkel várják a vásárlókat. Ez egy felelős üzleti magatartás, hiszen kétségkívül ez nem a profit növeléséről szól.
– Az egy évvel ezelőtti Coop Rallyn Kardeván Endre államtitkár beszélt a minőségi hazai áruk jelzését szabályozó magyartermék-rendelet előkészítéséről. Később mintha elakadtak volna az ezzel kapcsolatos tárgyalások. Be tud számolni előrelépésről?
– Továbbra is nagyon fontosnak tartjuk, hogy ne csak a különböző védjegyekkel, közösségi oltalmat jelző címkékkel lehessen jelölni a minőségi élelmiszereket, legyen a magyar terméknek is megkülönböztető jelzése. Számos különböző szempontot kell azonban figyelembe venni, hiszen nem védjegyről van csak szó. A rendeletalkotás folyamatában vagyunk jelenleg.
– Tett-e javaslatot most a Coop vezetőségének azzal kapcsolatban, hogyan tudnák tovább növelni a hazai beszállítók szerepét saját forgalmukon belül? Látott valahol „fehér foltot”?
– Mindig van lehetőség fejlesztésre, a Coop esetében is. Érdemes felfedezni további magyar gyártású élelmiszereket. Ennek érdekében indította újra a Vidékfejlesztési Minisztérium Magyar Agrárgazdasági Minőségi Díj pályázatát. Az elismeréssel éppen az
a cél, hogy a minőségi magyar termékek gyártóit össze tudjuk hozni a kereskedelmi láncokkal.
– Számos lépést tett az agrárkormányzat is annak érdekében, hogy növelje a magyar termékek szerepét a hazai kiskereskedelemben. Bevallottan ilyen volt a másodlagos élelmiszer-vizsgálat is. Egy évvel az újfajta ellenőrzés bevezetése után mik a tapasztalataik? Látnak trendfordulót?
– Az elmúlt évben kétszáz tonna silány minőségű élelmiszert kellett kivonni a forgalomból, de azt gondolom, nem a mennyiség számít, hanem az, hogy tapasztalataink szerint egyre kevésbé szándékoznak ilyen termékeket behozni a magyar piacra. Természetesen a hatóság nemcsak a gyenge minőséget figyeli, hanem a megtévesztő, rossz fogyasztói tájékoztatásra is kiterjeszti a vizsgálatait. Éppen ezért szándékozunk kialakítani egy élelmiszerlánc-információs rendszert és az élelmiszerlánc-felügyeleti hatóság integrált ellenőrzési rendszerét. Ám nem csak a vállalkozásokra hárulnak feladatok, a fogyasztóknak is tudatos magatartással kell segíteni a magyar élelmiszer-gazdaságot, illetve a hatóságnak az ellenőrzési oldalról kell erőfeszítéseket tennie. A vidékfejlesztési stratégiának is a része lesz egyfajta erős hatóság létrehozása az élelmiszer-ellenőrzés hatékonyabbá tétele érdekében.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.