BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Éledezik a flottafinanszírozási piac

Nem alakult rosszul 2011 első fél éve a flottaüzletág szempontjából, hiszen a bázishoz képest bő harmadával nőtt a finanszírozott összeg. A közeljövő kilátásait illetően ugyanakkor óvatosan nyilatkoznak a nagyobb szereplők.


Bő egyharmadával növekedett a flottafinanszírozás értéke 2011 első felében, és meghaladta a 25 milliárd forintot – derül ki a Magyar Lízingszövetség adataiból. A lapunknak nyilatkozó lízingcégek számára sem alakult rosszul az év eddigi időszaka, ám a kilátások nem egyértelműen pozitívak.

Pituk Attila, a CIB Lízing gépjármű-finanszírozási igazgatója szerint 2011 sikeres évnek tekinthető a flottafinanszírozás szempontjából a csoportnál. A bővülés jelentős, időarányosan több mint 40 százalékos expanzió figyelhető meg a bruttó gépérték tekintetében. A finanszírozott összegek még ennél is nagyobb mértékben, több mint 50 százalékkal emelkedtek. Ebben az évben – mutatott rá az igazgató – sok tényező kedvezett az amúgy is szükségszerű flottacseréknek.

Anderle Ádám, a Lombard Lízing csoport vezérigazgató-helyettese szerint határozott fellendülést mutat a flottafinanszírozás piaca az idén: a múlt év azonos időszakával összevetve 30 százalékos növekedés tapasztalható a cégcsoportnál, amely mögött a korábbi évek elhalasztott beruházásainak és új ügyfélcsoportok megjelenésének hatása egyaránt érződik.

Hasonló tendeciákról számoltak ba a magyar piacon vezető LeasePlan Hungária Zrt.-nél is: az új személygépjárműveknél az egy évvel korábbihoz képest nőtt a bruttó eszközérték. Ez a LeasePlan flottájában is tükröződik a növekvő átlagos cégautóértékben, amely ebben az évben adóval és illetékkel már eléri a bruttó hatmillió forintot. A finanszírozásban 20 százalékkal emelkedett az euróalapú szerződések aránya – a tavalyi 45-ről 55 százalékra, így mára a LeasePlan-nél az európai valuta túlsúlya jellemzi a finanszírozott portfóliót. Emellett – a korábbi tendenciát követve – tavalyról ez évre a dízelautók aránya további 10 százalékkal nőtt a LeasePlan-flottában, így ma már öt gépkocsiból mindössze egy benzinüzemű.

Az ügyféligényeket tekintve a CIB Lízingnél két tendenciát látnak a piacon: az ügyfelek egy része kizárólag finanszírozást keres, számukra a legfontosabb a legkedvezőbb kamat. A másik irány a komplex szolgáltatások felé mutat. Itt a minél teljesebb körű kiszolgálást keresik a partnerek egészen apró részletekbe menően (autópálya-matrica, mobilparkolás, sofőrszolgálat, cafeteriaprogramok). Az viszont mindkét körre egyaránt jellemző, hogy minimalizálni kívánják a kockázataikat. Egyre többen keresik a forintalapú konstrukciókat, elkerülendő az árfolyamkockázatokat. Emellett törekednek a futamidő végi elszámolási kockázatok finanszírozóra/flottakezelőre/márkakereskedőre történő áthárítására. A LeasePlan tapasztalatai szerint az ügyfelek részéről a flottakezelés területén a megfelelő ár-érték arányú szolgáltatás mellett fokozódó igény mutatkozik a mindenre kiterjedő és átlátható költségriportokra, valamint a tervezést és üzemeltetést egyszerűsítő további szolgáltatásokra.

Az idei kedvező fejlemények ellenére gyors további bővülést egyik szereplő sem vár a hazai flottapiacon. Pituk Attila szerint számos tényező a további bővülés ellen hat 2012-ben: a gazdaság növekedési kilátásai, a vállalatok beruházási kedvének alakulása, a magas üzemanyagár, amelyet a tervezett jövedékiadó- és áfaemelés még tovább emel, csak néhány kiragadott elem, amely ennek irányába hat. A cégautóadó 2012-es tervezett jelentős emelésének hatására egyre több cég próbálja minimalizálni gépkocsihasználatát, járműparkját. Ellenpólusként ott van az immár három éve halasztott flottacserék kényszerű megvalósítása, ez azonban aligha elegendő a tényleges bővüléshez.

Óvatosan fogalmazott a kilátások kapcsán Anderle Ádám is: véleménye szerint az elhalasztott beruházások pótlása rövid távon mindenképpen erősíteni fogja a forgalmat, azonban a jövő év adószabályainak várható változása, illetve a gazdasági kilátások akár kedvezőtlen hatással is lehetnek a gépjármű-értékesítés, azon belül a flottafinanszírozás forgalmára. „Egyelőre bizakodóak vagyunk a folytatást illetően, mivel a flottafinanszírozás konstrukcióinak alapvető előnyei egyértelműen kedvezők a vállalatok számára bármely más finanszírozási formával szemben” – tette hozzá.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.