BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Stagnál a világ tévékészülék-piaca

Amerikában, Japánban és Nyugat-Európában a tavalyinál kevesebb tévékészüléket vásárolnak, a piacot a fejlődő országok még mindig növekvő kereslete egyensúlyozza ki. Itthon a lapos tévék a legkelendőbbek.

Az idén jó esetben a tavalyival megegyező, mintegy 250 millió darabos tévéeladással számolhatnak a gyártók – vetíti előre legfrissebb elemzésében a DisplaySearch. Az amerikai piackutató szerint az egyes kategóriákon belül már egy ideje egyértelmű a lapos képernyős, ott is elsősorban az LCD-technológia fölénye. Ez utóbbiból ez évben várhatóan 206 millió talál gazdára a világon, míg az ugyancsak a lapos tévék kategóriájába sorolható plazmákból 17 millió. A fennmaradó különbözetet alkotják a projektoros készülékek (RP), illetve a már nagyon kifutó kategóriába sorolható hagyományos képcsöves technológiájúak (CRT). Az elemzők szerint a fejlett térségekben tapasztalható kereslet-visszaesés a kedvezőtlen makrogazdasági környezet számlájára írható, amelyet csak nagyon nehezen tud ellensúlyozni a fejlődő világot ennek ellenére még mindig jellemző élénk piac.

A lapos tévék iránti kereslet éves összevetésben ugyanakkor még az idén is fel tud mutatni egy viszonylag szerény, 6 százalékos növekedést, igaz, az év elején ennél valamivel nagyobbra számítottak a piackutatók. A bővülési ütem jövőre 9 százalékra javulhat. Ennek hátterében a szakértők szerint az áll, hogy a gyártók igyekeznek minél olcsóbb készülékeket piacra dobni a fejlődő országokban, ezzel is az elavult CRT-technológia mielőbbi lecserélését ösztönözve.

Az utóbbi években tapasztalt drasztikus átlagárcsökkenés a lapos tévék piacán az idén nem nagyon figyelhető meg, ennek főként az az oka, hogy a termékcsoporton belül növekszik a prémium kategóriás, drágább eszközök aránya. Idesorolhatók az energiatakarékos, LED-es háttér-világítású, valamint a háromdimenziós (3D) modellek. Ennek következtében az átlagár az év egészét tekintve legfeljebb 7 százalékkal lesz alacsonyabb a tavalyinál.

A plazmatévé-kategória az idei második negyedévben váltott lejtmenetre, akkor az egy évvel korábbihoz képest 6 százalékkal kevesebb talált e típusból gazdára világszerte. A visszaesés 2012 közepéig negyedévről negyedévre két számjegyűvé válik az amerikai piackutató szerint. Ennek oka, hogy az alapkategóriás (nem LED-es és nem 3D-s) LCD-tévék ára jóval gyorsabban csökken, mint a plazmáké, és ez az előbbiek felé tolja bizonyos képernyőméretekben a keresletet. A tavalyi második negyedben például egy 42 colos plazmatévé még 32 százalékkal volt olcsóbb, mint az ugyanekkora képernyőméretű LED-es LCD-tévé. Az árkülönbség egy év alatt alig 9 százalékra zsugorodott – mutatnak rá a szakértők. A plazmák idei visszaesése 9 százalék körülire tehető, a következő években pedig további 5-6 százalékkal lehet számolni.

A fejlődő világ országaiban – főként Kínában és az ázsiai csendes-óceáni régióban – a következő négy évben legalább 11 százalékos keresletélénkülés várható a lapos tévék kereskedelmében. A fejlett országokban viszont évi átlagban egy százalékkal lesz kisebb a felvevőpiac.

Még az elemzőket is meglepte a fejlődők és Európa vártnál nagyobb érdeklődése a 3D-s tévék iránt. Velük szemben akkor a tévénagyhatalomnak tartott Észak-Amerika csalódást okozott a tervezettnél gyengébb keresletével. Az idén a tengerentúlon a teljes tévépiac 11 százalékára rúg majd a 3D-s tv-k aránya, ugyanez a mutató Nyugat-Európában 14, Kínában 12 százalékos lehet. A teljes piacot illetően 2011-ben több mint 22 millió háromdimenziós készülék talál gazdára világszerte, 2015-re pedig már a százmilliót is meghaladhatja a legmodernebbnek számító „képdobozok” éves értékesítése.

Már nem luxustermék a lapos televízió

Ami a magyarországi tévépiaci lehetőségeket illeti, az idei első öt hónap adatai alapján már az is kedvező hírként kezelhető, hogy a szórakoztatóelektronikai piac, amelynek vezető terméke a televízió, az összforgalmat tekintve pozitívba fordult. A lapos tévék iránti igény 1,8 százalékos bővülést tudott felmutatni a GfK Hungária összesítése szerint, hiszen elérhető áruk miatt már Magyarországon sem tekinthetők luxusterméknek. Az LCD

a legkeresettebb technológia, azon belül is egyre többen veszik a LED-es tévéket. A vevők a nagyobb képátlójú – 82 és a 105 centiméteres – készülékeket keresik. Az európai piacot már uraló 3D-s tévék iránt itthon még nem nagy az érdeklődés. Ennek oka egyrészt a többi készülékhez viszonyított magas ár, illetve az itthon elérhető 3D-s tartalom hiánya.

piacot a fejlődő országok még mindig növekvő kereslete egyensúlyozza ki. Itthon a lapos tévék a legkelendőbbek.

Sági Gyöngyi Már nem luxustermék a lapos televízió Ami a magyarországi tévépiaci lehetőségeket illeti, az idei első öt hónap adatai alapján már az is kedvező hírként kezelhető, hogy a szórakoztatóelektronikai piac, amelynek vezető terméke a televízió, az összforgalmat tekintve pozitívba fordult. A lapos tévék iránti igény 1,8 százalékos bővülést tudott felmutatni a GfK Hungária összesítése szerint, hiszen elérhető áruk miatt már Magyarországon sem tekinthetők luxusterméknek. Az LCD

a legkeresettebb technológia, azon belül is egyre többen veszik a LED-es tévéket. A vevők a nagyobb képátlójú – 82 és a 105 centiméteres – készülékeket keresik. Az európai piacot már uraló 3D-s tévék iránt itthon még nem nagy az érdeklődés. Ennek oka egyrészt a többi készülékhez viszonyított magas ár, illetve az itthon elérhető 3D-s tartalom hiánya.-->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.