Lassan felpörög a webáruházak forgalma, a karácsonyi ajándékokra vadászó vásárlók az idén főleg ruházati és műszaki cikkeket, könyvet, illetve játékokat keresnek.
Kalocsai Zoltán
Bármennyire is meglepő, az általános válság és a negatív üzleti hangulat ellenére akad olyan szektor az országban, amely az elmúlt évekhez hasonlóan az idén is dinamikus növekedést produkál az előrejelzések szerint. A GKIeNET tavalyi mérése szerint 130 milliárd forintos forgalmat produkáló online kiskereskedelem ez évben 160 milliárdosra nőhet (ebben a biztosítási és utazási szegmens nincs benne). Sőt, akad olyan piaci szereplő, amely a vártnál kedvezőbb nyári adatok alapján még ennél is optimistább becslést közölt. Az Árukereső.hu előrejelzése szerint ugyanis akár a 170 milliárd forintot is elérheti a kosaras rendszerben értékesítő hazai webboltok idei forgalma.
Bár még közel egy hónap van karácsonyig, a látogatottsági adatok azt mutatják, már kezdi foglalkoztatni a hazai felhasználókat, hogy mit és honnan szerezzenek be a fa alá. Az Árukereső.hu felmérése szerint az idén a magyarok átlagosan 34800 forintot költenek majd karácsonyi ajándékra, ez egy ezressel több, mint tavaly. A kutatás során megkérdezettek 69 százaléka tervezi, hogy az interneten is vásárol karácsonyra. A netet a kényelem miatt választja a többség, de az is fontos szempont, hogy az árak gyakran alacsonyabbak, mint a hagyományos boltokban.
Az idén a neten vásárolt legnépszerűbb ajándékok közé a ruházati cikkek, műszaki termékek, könyvek és kozmetikumok tartoznak. A férfiak műszaki és háztartási elektronikai termékeket, valamit mobiltelefonokat vesznek, a nők pedig a ruhák, könyvek és gyerekjátékok beszerzését tervezik a világhálón.
Az Olcsóbbat.hu–Ipsos közös kutatás során a megkérdezettek kétharmada 30 ezer forintnál kevesebbet költ az idén, ez két százalékpontos növekedést jelent az egy évvel ezelőttihez képest. Akik vásárolnak, azok döntően ruházati cikkeket, kozmetikumokat és könyveket keresnek a neten a felmérés szerint. A korábban nagy slágernek számító CD-k és DVD-k iránti kereslet az elmúlt négy évben drasztikusan csökken. A kozmetikumok iránt jóval kisebb az érdeklődés, mint az előző években, az idén a fehérnemű és a konyhai eszközök, vagyis a praktikus ajándékok kerültek előtérbe.
Karácsony környékén mindig akadnak olyan termékcsoportok, amelyek az év többi részéhez képest kiugró forgalmat generálnak – mutatott rá Kis Gergely, a GKIeNET ügyvezető igazgatója. Ilyenek a játékok és a könyvek, de az ajándék kategóriába beillő árucikkeket is ide lehet sorolni. Természetesen minden évnek megvannak a maga slágertermékei az elektronikai termékek között is, azonban konkrét eszközt nem említett Kis Gergely azzal kapcsolatban, hogy az idén miből vásárolhatnak sokat a hazai vevők. A játékok kapcsán viszont elmondta, a Thomas a gőzmozdony című sorozathoz kötődő kiegészítők és játékok iránt lehet nagy a kereslet, legalábbis erre utalnak az online kereskedők jelzései.
A lakosság többsége december előtt nem kezdi el az ajándékok beszerzését, sőt, 15 százalékuk az utolsó hétre hagyja azt. Ezek az arányok megegyeznek az elmúlt évek eredményeivel. A karácsonyi kutatásból Jenei Péter, a Olcsóbbat.hu vezetője kiemelte, folyamatosan nő azok aránya, akik utánanéznek egy-egy terméknek a vásárlást megelőzően, vagyis tudatosabbak.
A főként Apple-termékeket, fotóeszközöket, televíziókat, okostelefonokat és audioberendezéseket forgalmazó 220volt.hunál még nem indult be az igazi karácsonyi roham, de némi növekedés azért már érződik a forgalomban – tudtuk meg Bunda Pétertől, a webáruház ügyvezetőjétől. A múlt évben egyébként az online bolt teljes bevételének a 20 százalékát adta a november–decemberi időszak.
November közepétől indul be a karácsonyi készülődés a Vaterán és a TeszVeszen: az aukciók száma és az átmenő forgalom alapján november 15. és december 20. között van a portálok a legintenzívebb időszaka – tudtuk meg Csupor Eriktől, a két site-ot üzemeltető Allegroup.hu Kft. ügyvezetőjétől. 2010-ben 30 százalékkal volt magasabb a napi sikeres aukciók száma és 44-gyel a napi átlagos átmenő forgalom az ezt megelőző időszakhoz képest. A ruházati, a műszaki és a számítástechnikai cikkek a legnépszerűbbek a felhasználók körében, ez a karácsonyi időszakban sincs másképp.
A magyar nők ünnepi kívánságai
Karácsonykor másként költ egy szingli és egy párkapcsolatban vagy házasságban élő magyar nő – derül ki a Femina.hu és az Árukereső.hu közös kutatásából. Vásárlási szokásaik és ünnepi kívánságaik ugyan eltérnek, de úgy tűnik, az idén minden nőt boldoggá tenne egy a karácsonyfa alatt heverő repülőjegy. Az utazást az illatszer, a parfüm és a kozmetikum kategória követi, majd a ruhanemű, a könyv, a háztartási gép és az ékszer-bizsu következik a karácsonyi vágyak listáján. Az egyedülálló nők körében népszerűbb az illatszer, a parfüm, a kozmetikum és a könyv, míg a házasságban élők közül jóval többen örülnének valamilyen háztartási gépnek.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.