BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Kiskarácsony, webkarácsony

E-kereskedelem Az idén még többen vesznek az interneten ajándékot

Lassan felpörög a webáruházak forgalma, a karácsonyi ajándékokra vadászó vásárlók az idén főleg ruházati és műszaki cikkeket, könyvet, illetve játékokat keresnek.


Kalocsai Zoltán


Bármennyire is meglepő, az általános válság és a negatív üzleti hangulat ellenére akad olyan szektor az országban, amely az elmúlt évekhez hasonlóan az idén is dinamikus növekedést produkál az előrejelzések szerint. A GKIeNET tavalyi mérése szerint 130 milliárd forintos forgalmat produkáló online kiskereskedelem ez évben 160 milliárdosra nőhet (ebben a biztosítási és utazási szegmens nincs benne). Sőt, akad olyan piaci szereplő, amely a vártnál kedvezőbb nyári adatok alapján még ennél is optimistább becslést közölt. Az Árukereső.hu előrejelzése szerint ugyanis akár a 170 milliárd forintot is elérheti a kosaras rendszerben értékesítő hazai webboltok idei forgalma.

Bár még közel egy hónap van karácsonyig, a látogatottsági adatok azt mutatják, már kezdi foglalkoztatni a hazai felhasználókat, hogy mit és honnan szerezzenek be a fa alá. Az Árukereső.hu felmérése szerint az idén a magyarok átlagosan 34800 forintot költenek majd karácsonyi ajándékra, ez egy ezressel több, mint tavaly. A kutatás során megkérdezettek 69 százaléka tervezi, hogy az interneten is vásárol karácsonyra. A netet a kényelem miatt választja a többség, de az is fontos szempont, hogy az árak gyakran alacsonyabbak, mint a hagyományos boltokban.

Az idén a neten vásárolt legnépszerűbb ajándékok közé a ruházati cikkek, műszaki termékek, könyvek és kozmetikumok tartoznak. A férfiak műszaki és háztartási elektronikai termékeket, valamit mobiltelefonokat vesznek, a nők pedig a ruhák, könyvek és gyerekjátékok beszerzését tervezik a világhálón.

Az Olcsóbbat.hu–Ipsos közös kutatás során a megkérdezettek kétharmada 30 ezer forintnál kevesebbet költ az idén, ez két százalékpontos növekedést jelent az egy évvel ezelőttihez képest. Akik vásárolnak, azok döntően ruházati cikkeket, kozmetikumokat és könyveket keresnek a neten a felmérés szerint. A korábban nagy slágernek számító CD-k és DVD-k iránti kereslet az elmúlt négy évben drasztikusan csökken. A kozmetikumok iránt jóval kisebb az érdeklődés, mint az előző években, az idén a fehérnemű és a konyhai eszközök, vagyis a praktikus ajándékok kerültek előtérbe.

Karácsony környékén mindig akadnak olyan termékcsoportok, amelyek az év többi részéhez képest kiugró forgalmat generálnak – mutatott rá Kis Gergely, a GKIeNET ügyvezető igazgatója. Ilyenek a játékok és a könyvek, de az ajándék kategóriába beillő árucikkeket is ide lehet sorolni. Természetesen minden évnek megvannak a maga slágertermékei az elektronikai termékek között is, azonban konkrét eszközt nem említett Kis Gergely azzal kapcsolatban, hogy az idén miből vásárolhatnak sokat a hazai vevők. A játékok kapcsán viszont elmondta, a Thomas a gőzmozdony című sorozathoz kötődő kiegészítők és játékok iránt lehet nagy a kereslet, legalábbis erre utalnak az online kereskedők jelzései.

A lakosság többsége december előtt nem kezdi el az ajándékok beszerzését, sőt, 15 százalékuk az utolsó hétre hagyja azt. Ezek az arányok megegyeznek az elmúlt évek eredményeivel. A karácsonyi kutatásból Jenei Péter, a Olcsóbbat.hu vezetője kiemelte, folyamatosan nő azok aránya, akik utánanéznek egy-egy terméknek a vásárlást megelőzően, vagyis tudatosabbak.

A főként Apple-termékeket, fotóeszközöket, televíziókat, okostelefonokat és audioberendezéseket forgalmazó 220volt.hunál még nem indult be az igazi karácsonyi roham, de némi növekedés azért már érződik a forgalomban – tudtuk meg Bunda Pétertől, a webáruház ügyvezetőjétől. A múlt évben egyébként az online bolt teljes bevételének a 20 százalékát adta a november–decemberi időszak.

November közepétől indul be a karácsonyi készülődés a Vaterán és a TeszVeszen: az aukciók száma és az átmenő forgalom alapján november 15. és december 20. között van a portálok a legintenzívebb időszaka – tudtuk meg Csupor Eriktől, a két site-ot üzemeltető Allegroup.hu Kft. ügyvezetőjétől. 2010-ben 30 százalékkal volt magasabb a napi sikeres aukciók száma és 44-gyel a napi átlagos átmenő forgalom az ezt megelőző időszakhoz képest. A ruházati, a műszaki és a számítástechnikai cikkek a legnépszerűbbek a felhasználók körében, ez a karácsonyi időszakban sincs másképp.

A magyar nők ünnepi kívánságai

Karácsonykor másként költ egy szingli és egy párkapcsolatban vagy házasságban élő magyar nő – derül ki a Femina.hu és az Árukereső.hu közös kutatásából. Vásárlási szokásaik és ünnepi kívánságaik ugyan eltérnek, de úgy tűnik, az idén minden nőt boldoggá tenne egy a karácsonyfa alatt heverő repülőjegy. Az utazást az illatszer, a parfüm és a kozmetikum kategória követi, majd a ruhanemű, a könyv, a háztartási gép és az ékszer-bizsu következik a karácsonyi vágyak listáján. Az egyedülálló nők körében népszerűbb az illatszer, a parfüm, a kozmetikum és a könyv, míg a házasságban élők közül jóval többen örülnének valamilyen háztartási gépnek.


Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.