BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Kitartóan erősödik az autópiac

KERESKEDELEM Nem számít a fogyasztás az amerikai vevőknél

Nyár óta egyre olcsóbb a benzin, hiszen az adótartalma csak 11 százalék, így az amerikai autósok inkább a nagy fogyasztású járműveket veszik.



Június óta egyre olcsóbb a benzin az Egyesült Államokban. A múlt héten a gallononkénti átlagára (egy amerikai gallon 3,8 liter) 3,45 dollár volt. Így a benzin áresése révén az USA kereskedői 10,54 millió személyautót és akként használt platós kisteherautót, pick-upot adtak el október végéig, éppen 10 százalékkal többet, mint a tavalyi azonos időszakban. Az októberi 1,021 millió darabos forgalomba helyezés pedig 8 százalékos forgalombővülést jelentett.

Pedig három éve, amikor öszszeomlott a Lehman Brothers, magával rántotta az amerikai autópiacot is. Akkor az üzemanyag példa nélküli drágaságára a vásárlási szokások megváltozásával reagált a piac: noha évtizedekig az európaiaknál jóval nagyobb, sok esetben luxusfelszereltségű pick-upok, valamint az ötméteres terepjárók (SUV) földje volt Amerika, ezek értékesítése hirtelen a mélybe zuhant. A világ benzinforgalmának harmadát ugyanis az USA használja fel, és e mennyiség felét – a világforgalom hatodát – a munkába járás emészti fel.

Az utóbbi három év nem múlt el nyomtalanul. Mint az autókereskedő szövetség, a NADA megállapítja: a válság előtti 21200 helyett csupán 18460 kereskedő várja a vevőket. A megmaradtakra viszont most jó idők járnak. Miután a nyolcadik egymást követő hónapban haladta meg a személykocsi- és „könnyűjármű”- (pick-up, SUV, minibusz) forgalom az egymillió darabot, elemzők már biztosra veszik, hogy az idei összesített darabszám eléri

a 13,26 milliót.

Ez nem valami nagy szám ahhoz képest, hogy az ezredforduló táján még kilenc egymást követő évben meghaladta a 16 milliót – sőt, egy ízben a 17 milliót is – az értékesített személyautók és a könnyű járművek száma. Ám 2008-ban csak 13,2, egy évre rá pedig 10,4 millióra esett a forgalom, s ez komolyan hozzájárult

a General Motors, valamint a Chrysler csődjéhez. Az elmúlt évi értékesítési szint már elérte a 11,6 milliót, ám George Magliano, az IHS Global Insight elemzője jövőre már 14,7 milliót vár.

Ezek alapján talán nem is meglepő, hogy amíg a hagyományos személyautókból 5,215 millió kelt el október végéig, és a tízhavi forgalomnövekedés 8,6 százalékos volt, addig a pick-up–SUV kategória 11,7 százalékkal, 5,324 millióra növelte eladásait. Ráadásul a két legkeresettebb modell, a

Ford F és a Chevrolet Silverado „full size” pick-up, ezekből tíz hónap alatt a tavalyi azonos időszakinál 7,8, illetve 10,3 százalékkal többet, együttesen 802 ezret állítottak forgalomba. Pedig ezek aztán tényleg nagy fogyasztású motorral ellátott és autóbusznyi parkolót igénylő járművek. És csak utánuk következnek az olyan valódi személyautók, mint a Honda Accord, a Toyota Camry vagy a Nissan Altima.

Amerikai árképzés

A benzin kiskereskedelmi árának 63 százalékát teszi ki a nyersolaj ára. A gyártási költségre 14 százalék esik, a kiszállítás és marketing részesedése 12, az adóé pedig mindössze 11 százalék. A gázolaj esetében pedig az utolsó három költségtényezőre a kiskereskedelmi ár 16, 13, illetve 12 százaléka jut.




Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.