BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Megváltás lenne a felvásárlás

Úgy tűnik, megváltás lenne az évek óta veszteséghegyek alatt vergődő Cora, Match, Profi hálózatnak, ha végre megvenné egy szakmai befektető. Kérdés azonban, a plázastop menynyire emelte a láncok piaci értékét.


December elsejével megszűnt a Cora, Match, Profi lánc közös beszerzési társulása, a Provera Kft., a beszerzőket pedig elosztották a három lánc között. Ez úgy néz ki, mintha a tulajdonos, a Delhaize csoport komolyan készülne a kereskedelmi vállalatok eladására, illetve arra törekedne, hogy a vevő akár mazsolázhasson is közülük, ha nem akarja mindhárom céget megvenni.

Nyílt titok, hogy a CBA alsónémedi központja székhelyén a két hónapja bejegyzett C és C Partner Vagyonkezelő Kft.-t cégfelvásárlásokra alapította a

Co-op Hungary Zrt. és a CBA Kereskedelmi Kft. Mindkét csoport már évek óta keresi az akvizíciós lehetőségeket, de eddig külön-külön tárgyaltak.

Kérdés azonban, megéri-e megvenni a nagyjából 120 tagú Match hálózatot, amely az elmúlt tíz év mindegyikében súlyosan veszteséges volt, forgalma pedig folyvást csökkent. A Profi vesztesége az elmúlt két évben kúszott a milliárdos szint fölé, míg a Cora nettó vesztesége tavaly meghaladta a 3,6 milliárd forintot. Az elmúlt fél évtizedben egyik cég sem adott interjút a sajtónak. Az árbevétel és az adózás utáni eredmény alakulását látva nincs ezen semmi meglepő.

Az azonban kérdéses, hogyan sikerülne megvennie a CBA-Coop szövetségnek a vállalatokat, hiszen a plázastop hirtelen felértékelte a jórészt saját tulajdonban lévő üzletekkel rendelkező élelmiszerláncokat. Egy ilyen akvizíció amúgy is óriási teher a felvásárló vállalatnak, tehát nem tudni, adott esetben a bankok hogyan reagálnának egy hitelkérelemre. Arról nem is beszélve, hogy a hitel visszafizetése legalábbis nehézkes lenne a piaci verseny bizonyos résztvevői miatt.

Hírek szerint nem csupán az élelmiszer-kereskedelemben lehet éles a verseny, ugyanis a szakmában széles körben beszélik, hogy már évekkel ezelőtt a szürke zónába ment át a forgalom egy része. Úgy hallani, hogy valamelyik több tulajdonos által irányított magyar hálózat néhány tulajdonosa nemcsak azt várja el a szállítóktól, hogy belistázási pénzt fizessenek, ha azt akarják, hogy szóba álljanak velük, hanem azt is, hogy az ő boltjaikba a szerződött mennyiség bizonyos százalékát számla nélkül vigyék ki. Boltjaikban A és B pénztárak vannak. Az utóbbiakat oktató üzemmódra állítják, mert azt nem rögzíti a pénztárgép fekete doboza, az adómemória. Így hírek szerint az üzlet forgalmának 25-30 százalékát nem látja az adóhatóság. Vannak olyan vezető alkalmazottak is, akik minimális összeggel vannak bejelentve, de zsebbe félmilliót kapnak. A nyolcórás alkalmazott hat órára, a hatórás négyre van bejelentve, és az üzletben két munkabeosztási lista van, a fekete, ami e szerint készült, és nem láthatja az ellenőrzés, valamint a fehér, amelyet csak egy esetleges ellenőrzésre felkészülve állítanak össze.

A Match jogelődje, a nagy múltú Csemege hálózat 2000-ben került a Cora és a Profi lánc mellé a Delhaize csoporthoz, miután az bekebelezte a belga Ransart SA-t, amely 1999 őszén megvásárolta a Csemegét a Julius Meinl Internationaltól.

A Csemege-Match Kereskedelmi Rt. első másfél évét munkaügyi perek kísérték, ezért a szakszervezet még a tulajdonosnak is írt egy tájékoztató levelet, ennek eredményeként 2002-ben több alkalommal is érkezett ellenőrzés Franciaországból, és leváltották a Csemege-Match boltvezetőből lett francia vezérigazgatóját. De a cég vesztesége évről évre meghaladta a 4, 5, 7, sőt – 2004-ben – a 9 milliárd forintot.

Igaz, a Julius Meinl csoport is ravaszkodott: sok jó helyen lévő üzlet tulajdonjogát eladás előtt a Meinl European Land Limited ingatlankezelőbe vitte ki, úgyhogy azokat bérelniük kellett az új tulajdonosoknak, amelyek már sokallni kezdték a 2,3 milliárd schillinges vételárat. Az üzletek közül 28-at csak 2005-ben sikerült megvennie a Dealhaize-nek 17 millió euróért, akkori áron 4,2 milliárd forintért. Addigra azonban a Csemege-Match már túl volt több mint 10 milliárdos tőkeemelésen is, amivel a veszteségeket igyekeztek kompenzálni.

A Louis Delhaize csoport 1989-ben vásárolta meg a Duna Füszért Rt.-t, amelyből az 1996-os névváltozás után lett a Profi diszkonthálózat, amely jól elvolt, amíg 2004-ben nem jött a Lidl. Az igaz profi diszkontlánc, a Lidl, majd az Aldi aztán feladta a leckét a Profinak, amely az elmúlt hat évben veszteséges volt.

Ami a Corát illeti, úgy néz ki, az 1997 indított hálózatról már régen lemondott a tulajdonos. Eredetileg azt tervezték, hogy 2004-re kilenctagú lesz a hálózat, de abban az évben is csak a hetedik egység nyílt meg, és azóta sem bővült az évről évre csökkenő forgalmú lánc.

Demeter Kálmán-->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.