Ünnepel az amerikai sajtó, hiszen mindhárom hazai autógyártó csoport rendbejött. A tavaly még veszteséges Chrysler az idén már nyereségre számít, ugyanakkor a General Motors profitja az előzetes számítások szerint 26 százalékkal, 6,1 milliárd dollárra emelkedett tavaly. A Ford még jobban áll. Azt követően, hogy 1999 után 2010-ben érte el a legjobb teljesítményt 6,6 milliárd dolláros üzemi eredménnyel, az elmúlt évet nagyjából hétmilliárd dollárral zárja.
Visszajöttek a jó idők? – teszi fel a kérdést a CNN Money cikke annak alapján, hogy elemzők széles körben egyetértenek abban, mostantól évekig bővül a piac. A tavalyi 12,8 millióról ebben az évben 13,4 millióra nőhet az újonnan forgalomba helyezett autók száma, s az értékesítés legkésőbb 2015-re megközelítheti a 15 milliót. Tegyük hozzá ugyanakkor, hogy a az iparág „aranykorában”, 1999 és 2007 között évi 16-17 millió „könnyű jármű”, azaz személyautó, pickup, buszlimuzin és SUV talált gazdára az Egyesült Államokban.
Ám a nagy eladási számok ellenére 2005-re már veszteséges volt a Ford és a GM, majd rövidesen követte a Daimler által korábban megvásárolt Chrysler is, s következett az utóbbi két csoport 2009-es csődje. A válság előtt ugyanis olyan erős volt az dolgozók érdekvédelme, hogy a vállalatoknak akkor is fizetniük kellett egy ideig a munkások bérének jó részét, ha rossz hatásfokú üzemüket bezárták.
A hitelválság és a csődök következtében, illetve az állami támogatás feltételeként aztán mindhárom óriás brutális reorganizáción ment keresztül: gyárak zártak be, szűkült a kereskedőhálózat, márkákat szüntettek meg, új megállapodások születtek a szakszervezetekkel, amelyek révén sok munkáltatói korlátozás megszűnt.
Elemzői vélemények szerint a fentiek kellettek ahhoz, hogy az iparág életképessé váljon az új évszázadban is. Rebecca Lindland, az IHS Automotive stratégiai igazgatója egyenesen úgy véli, örökre megváltoztatták üzleti modelljeiket, s ennek eredményeként tavaly már a GM és a Ford adóssága felemelkedhetett a bóvli státusból, sőt, márciusban már osztalékot is fizethetett a Ford. Mindez persze az alkalmazottaknak is jó hír, hiszen iparági előrejelzések szerint 2014-ig 170 ezer állás jöhet létre az USA autóiparában.
És amit sosem írhattak le korábban: ma elégedetten állapítják meg az elemzők, hogy az amerikai autóipar az egyik legversenyképesebb lett a világon. Igaz, mindennek az lett az ára, hogy az új alkalmazottak a korábbiaknál jóval mérsékeltebb bérskálával, a nyugdíjba menők pedig alacsonyabb juttatásokkal szembesülnek.
„Ha a költségek jelentős csökkenése mellett folytatódik a forgalom növekedése, pénzügyi szempontból nagy jövő előtt áll az iparág” – mondta Betsy Meter a KPMG autóipari elemzője. Most már csak a termékfejlesztésre kell nagyobb erőket bevetni, hiszen – mint az amerikai sajtó írja – a külföldi márkákkal mind minőségben, mind termelékenységben felvehetik a versenyt.
Így – ujjong az amerikai sajtó – 1988 óta első alkalommal mindhárom cég piaci részesedése növekedett.
Azt azonban ne felejtsük el, hogy a márciusi földrengés és cunami egy időre megbénította a japán konkurenciát, ezt különösen a Toyota és a Honda szenvedte meg.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.