BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Milliárdokat fizet a BP

Peren kívüli megállapodást kötött brit BP olajvállalat a Mexikói-öbölben közel két éve történt katasztrófa károsultjainak nagy részével. A társaság 7,8 milliárd dollárt fizet ki a kártalanításra létrehozott 20 milliárdos alapból. Ez nem jelenti azt, hogy a BP elismerné a felelősségét.

A BP bejelentése szerint pénteken megegyezést kötött a Deepwater Horizon nevű, közel két éve, 2010 áprilisában balesetet szenvedett olajfúró torony felrobbanása által okozott károk nagy részének kifizetéséről. Az olajipari óriás mintegy 7,8 milliárd dollárt utal a környezetszennyezés következtében üzleti vállalkozásoknak és magánszemélyeknek, így a munka nélkül maradt közel százezer halásznak, helybélinek és a mentésben részt vevő takarítómunkásoknak is.

A helyi halászok, és az öböl élelmiszer-ágazatának érintettjei nagyjából 2,3 milliárd dollárt kapnak majd. Az összeget a BP a korábban általa létrehozott 20 milliárd dolláros kártérítési alapból folyósítja.

Amerikai hírforrások emlékeztetnek, a lépéssel nagyban egyszerűsödött a BP helyzete, de a kártérítési eljárásoknak ezzel még nincs vége: a BP-nek még ki kell egyezni az amerikai kormánnyal, illetve más öbölbeli országokkal és a beruházásban részt vevő partnerekkel, amelyek ugyancsak kártérítést követelnek tőle.

A polgári jogi felelősség megállapítását célzó perben az alperesek között szerepelt a BP olajvállalat, amely 65 százalékban tulajdonosa a Macondo mélytengeri kútnak, valamint az olajplatform üzemeltetője és többségi tulajdonosa, a Transocean, a Halliburton építkezési vállalat, valamint több más, a projektben érintett cég. A felperesek halászok, szállodatulajdonosok és az öböl menti lakosok ezrei.


A BP tavaly októberben megállapodott a kútban negyedrészben tulajdonos Anadarko olajvállalattal, hogy az utóbbi négymilliárd dollárt folyósít neki jóvátételi célokra. A katasztrófában érintett többi cég még nem rendezte az egymással szembeni követeléseket.


A kárrendezési alap apparátusa eddig több mint 570 ezer követelést tekintett át, de csak hatmilliárd dollárt fizetett ki, emiatt sok kárvallott a pertől várja igényének rendezését.


Az Egyesült Államok történetének legsúlyosabb, három hónapig tartó tengeri nyersolajömlése egy 2010 áprilisában bekövetkezett robbanással kezdődött a Deepwater Horizon mélytengeri olajfúró platformon. A balesetben 11 ember meghalt, és a kitörés elfojtásáig becslések szerint mintegy négymillió hordónyi kőolaj került a Mexikói-öböl vizébe.

„A kezdetektől fogva arra törekedtünk, hogy megegyezünk az öbölbeli emberekkel, és keményen dolgoztunk, hogy ennek két éven belül eleget is tehessünk” – nyilatkozta Bob Dudley, a BP vezérigazgatója a cég hivatalos közleményében. „A javasolt megállapodás jelentős előrelépést jelent a Deepwater Horizon által okozott problémák megoldására, és hozzájárul a Mexikói-öböl gazdaságának és környezetének helyreállításához” – tette hozzá a cég vezetője. A vállalat hangsúlyozza, a megállapodás nem jelenti azt, hogy elismerte felelősségét az olajkatasztrófáért.

A cég közleménye emlékeztet: az elmúlt két évben már több mint 22 milliárd dollárt fizettek ki a különböző kötelezettségek teljesítésére. Vállalatoknak, magánszemélyeknek és kormányzati szervezeteknek 8,1 milliárd dollárt utaltak, ezen túlmenően pedig további 14 milliárdot költöttek a mentés közvetlen költségeinek kiegyenlítésére.

Az eddigi „csúcstartó”

A Deepwater Horizon olajfúró torony felrobbanását megelőzően az Exxon Valdez olajszállító tankhajó balesetét tartották minden idők legnagyobb környezeti katasztrófájának. A tankhajó 1989 márciusában az alaszkai Prince William-szorosnál szenvedett balesetet. A 211 ezer tonnás óriás megfeneklett a Bligh Reef zátonyain, és a hajóból 50 millió liter nyersolaj került a tengerbe. A baleset után a cég az addigi legnagyobb ilyen jellegű kártérítést fizette ki, amely mára már eltörpül a BP költségei mellett. Akkor az ExxonMobil egymilliárd dollárt fizetett ki, amely folyóáron nagyjából 1,8 milliárdnak felel meg. A közvetlen károk mentesítésre a társaság 2,2 milliárd dollárt fordított 1989 és 1992 között.


VG-összeállítás Az eddigi „csúcstartó” A Deepwater Horizon olajfúró torony felrobbanását megelőzően az Exxon Valdez olajszállító tankhajó balesetét tartották minden idők legnagyobb környezeti katasztrófájának. A tankhajó 1989 márciusában az alaszkai Prince William-szorosnál szenvedett balesetet. A 211 ezer tonnás óriás megfeneklett a Bligh Reef zátonyain, és a hajóból 50 millió liter nyersolaj került a tengerbe. A baleset után a cég az addigi legnagyobb ilyen jellegű kártérítést fizette ki, amely mára már eltörpül a BP költségei mellett. Akkor az ExxonMobil egymilliárd dollárt fizetett ki, amely folyóáron nagyjából 1,8 milliárdnak felel meg. A közvetlen károk mentesítésre a társaság 2,2 milliárd dollárt fordított 1989 és 1992 között. -->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.