BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A vasúton spórolna a kormány

Jelentős járatritkítás és menetrendszűkítés lesz vasárnap a közösségi közlekedésben: a naponta induló mintegy háromezer vonat közül körülbelül négyszázat érintenek a változások.

Összesen 49 vonalon jár kevesebb vonat; a legnagyobb ritkításokat a mellékvonalakon hajtották végre, ám a fővonalak közül is csupán kettő van, a Budapest és Záhony, valamint a Budapest és Kelebia közti, amelyen megmarad minden eddigi járat.

A legnagyobb vesztesek a Budapest-Szombathely, a Budapest-Szeged, a Budapest-Pécs, valamint a Székesfehérvár-Komárom és az Esztergom-Almásfüzitő járatok.


A változtatással 12 milliárd forintot spórolhatnak meg a vasútnak – közölte korábban Völner Pál infrastruktúráért felelős államtitkár. A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület közleményben jelezte, hogy nem tartják reálisnak ezt a várakozást. Közleményt adott ki a MÁV is, ebben jelezték: a döntéshozatal előtt előzetes utasszámlálásokat végeztek, és azokat a vonatokat szüntetik meg, amelyek kihasználatlanok voltak. Így ráadásul több vasúti kocsi felszabadul, amelyeket a közlemény szerint át lehet csoportosítani azokra a vonatokra, amelyeken a legnagyobb az utasforgalom.


Az minden vita mellett egyértelműen látható, hogy a kormánypártok számára korábbi ígéreteik miatt politikailag rendkívül fontos volt, nehogy egyetlen olyan vasútvonal is legyen, ahol teljesen megszűnik a közlekedés. Több helyen csak minimális számban, de mindenütt járni fognak a vonatok. Más kérdés, hogy a járatok számát sok helyen drasztikusan csökkentik, bár nem nullára.


Információink szerint nem ez az egyetlen komoly átalakítás, ami a tömegközlekedésre vár a következő néhány hónapban. Úgy tudjuk, hogy hosszú halogatás után immár eldőlt, hogy nem fog megvalósulni a vasúti és a buszos közlekedést egybefogó Nemzeti Közlekedési Holding ígérete. Annál valószínűbb, hogy 5-7 vállalatba szervezik mindkét közlekedési ágazatot. Ez a buszközlekedésnél a különböző Volán-társaságok összevonását jelentheti, valószínűleg tehát nem megye, hanem régió méretű területeken szervezik majd közösen az irányítást, hogy erősítsék a költséghatékonyságot. A vasútnál azonban ugyanez a terv a MÁV széttagolását hozná el.

A vasúti pályák fenntartását az állam úgy vállalná magára, hogy a MÁV megmaradó egységeinek feladata egyedül a személyszállítás ellátása lenne. Saját vagyonkezelési feladatai közé vonná az állam a MÁV-hoz tartozó nem vasúti ingatlanokat is.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.