BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Amerika és Kína mentette meg a bortermelőket

Míg két-három éve a mélypontját élte át a borkereskedelem és -termelés, a kilábalás tavaly elkezdődött, igaz, lassan – mindezt a párizsi székhelyű OIV nemzetközi borszervezet tette közzé a 2011-es adatokat elemző tanulmányában.

A világ 2011-es összfogyasztása e szerint 241,9 millió hektoliter, ez 1,7 milliós, 0,7 százalékos növekedés. A visszaesés ezzel megállt, igaz, ebből Európa nemigen vette ki a részét: Olaszország több mint 6 százalékos mérséklődést könyvelt el, s enyhén csökkent a spanyol, brit és portugál fogyasztás is, egyedül a franciák tudtak növekedni ebből a szempontból. A kontinens egyenlege mínusz félmillió hektoliter.

A világpiacot az Egyesült Államok és Kína menti meg, a két országban egyre többen érdeklődnek a borkultúra iránt: sorrendben 0,9 és 1,15 millió hektoliterrel fogyasztottak többet 2011-ben, mint egy évvel korábban, s Európa exportját is jelentős mértékben húzták felfelé. A sina.com kínai hírportál tudósítása szerint tavaly Kína 241 millió liter palackozott bort importált, 65 százalékkal többet, mint 2010-ben. Az eladott mennyiség 2006 és 2011 között csaknem megháromszorozódott, az ötödik legnagyobb borpiac az övék az Egyesült Államok, Olaszország, Franciaország és Németország után.

Visszatérve az OIV jelentésére: ami a termelést illeti, Olaszország hétmillió hektoliteress, 14,3 százalékos visszaesést szenvedett el, és a portugálok, valamint a spanyolok is kevesebb bort készítettek. A kontinenst Franciaország menti csaknem négymillió hektós termelési növekedéssel – ezzel egyébként a gallok vissza is vették a világ legnagyobb termelőjének címét az olaszoktól.

Tíz százalékkal esett vissza az Egyesült Államok termelése is, Dél-Amerika országai viszont erősek voltak, mint ahogy Dél-Afrika is.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.