Miután a forgalomba helyezési statisztika a piaci részesedési lista alapja, egyes importőrök mindenáron elöl akarnak lenni. Ezért anyagilag is támogatják az új autókat saját cégük nevére forgalomba helyező, majd abból kivonó és a kocsikat külföldre eladó kereskedőiket. Ez utóbbiaknak azért is megéri, mert a forgalomba helyezés után megkapják a bónuszpontokat. De tudunk olyan importőrről is, amely forgalomba helyezés nélkül is reexportál.
Értesüléseink szerint nem tömegmodellekről van szó, hanem egy-egy japán, dél-koreai és olasz gyártó nálunk nemigen kapós, de nyugaton divatos életmódautóit viszik ki nagyobb számban. Van olyan női autó, amiből a tavalyi első negyedévben 17 kelt el, az ideiben viszont már 320 kapott rendszámot, amit egy hónapig sem viselt. Mert ha a kereskedő egy hónapon belül kivontja a forgalomból és eladja, még cégautó adót sem kell fizetnie, az export után pedig visszaigényelheti az áfát.
A gyártók olcsóbban szállítanak azokba az országokba, ahol magas az adószint, hogy az unióban a fogyasztói árak nagyjából egy szinten legyenek. Így tehát a külföldi kereskedők és a magyarok is egyaránt jól járnak, ha valamivel a szállítói ár fölött egyeznek meg, a magyar vállalkozó pedig visszaigényelheti az áfát.
Az elmúlt év végéig az óriási regisztrációs adó miatt nem helyezték forgalomba a reexportált autókat, és csupán a forint árfolyama határozta meg a kiszállítások ütemezését. Szakmai vélemények szerint akkor megy jól az üzlet, ha 280 forintnál többe kerül az euró.
A regisztrációs adó januári esése révén azonban ma már olcsó a forgalomba helyezés, így egyes márkáknak látszólag nő a piaci részesedése. Azt viszont nem tartják nyilván, hány kocsit visznek ki az országból, tehát nyilván még nem frissül annyira a magyar autóállomány, amennyire a statisztika alapján gondolnánk. Nem is csoda, hogy a Lada még mindig a tizedik a leggyakrabban a magyar utakon futó márkák listáján.
A piaci részesedési kimutatás manipulálása, vagyis a forgalomba helyezés importőri támogatása azonban tudomásunk szerint fogyasztóvédelmi kérdéseket is felvetett. Állítólag volt már abból gond, hogy Németországban új autóként árusították a magyar kereskedőknél vett nulla kilométeres kocsikat, az előírások szerint azonban már csak használtként helyezhetők forgalomba, csak éppen a vevő nem tudott róla.
Emiatt aztán több oldalról is felfigyeltek az üzletágra, és a magyar képviseletek most azt remélik, a gyárak nem fogják emelni szállítói áraikat. Mert abban az esetben nemcsak a jó kis üzlettől esnek el a márkaképviseletek és kereskedőik, hanem az emelkedő árak súlyosan érinthetik a még megmaradt néhány hazai autóvásárlót is.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.