BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Egyre több magyar rendszámos autót adnak el újként külföldön

Egyes autókereskedők attól tartanak, a gyárak emelni fogják a szállítói áraikat a magyar "re export" miatt. A gyárak garanciális adatbázisában azonnal megjelenik, hogy a külföldön új autóként árusított kocsiknak volt már magyar rendszáma.

Miután a forgalomba helyezési statisztika a piaci részesedési lista alapja, egyes importőrök mindenáron elöl akarnak lenni. Ezért anyagilag is támogatják az új autókat saját cégük nevére forgalomba helyező, majd abból kivonó és a kocsikat külföldre eladó kereskedőiket. Ez utóbbiaknak azért is megéri, mert a forgalomba helyezés után megkapják a bónuszpontokat. De tudunk olyan importőrről is, amely forgalomba helyezés nélkül is reexportál.

Értesüléseink szerint nem tömegmodellekről van szó, hanem egy-egy japán, dél-koreai és olasz gyártó nálunk nemigen kapós, de nyugaton divatos életmódautóit viszik ki nagyobb számban. Van olyan női autó, amiből a tavalyi első negyedévben 17 kelt el, az ideiben viszont már 320 kapott rendszámot, amit egy hónapig sem viselt. Mert ha a kereskedő egy hónapon belül kivontja a forgalomból és eladja, még cégautó adót sem kell fizetnie, az export után pedig visszaigényelheti az áfát.

A reexport 2009-ben a hitelválság kitörését követően lett nagyon erős, amikor a magyar kereskedők külföldi kollegáikat körbetelefonálva igyekeztek megszabadulni a magyar viszonyok miatt eladhatatlanná vált készletüktől.

A gyártók olcsóbban szállítanak azokba az országokba, ahol magas az adószint, hogy az unióban a fogyasztói árak nagyjából egy szinten legyenek. Így tehát a külföldi kereskedők és a magyarok is egyaránt jól járnak, ha valamivel a szállítói ár fölött egyeznek meg, a magyar vállalkozó pedig visszaigényelheti az áfát.

Az elmúlt év végéig az óriási regisztrációs adó miatt nem helyezték forgalomba a reexportált autókat, és csupán a forint árfolyama határozta meg a kiszállítások ütemezését. Szakmai vélemények szerint akkor megy jól az üzlet, ha 280 forintnál többe kerül az euró.


A regisztrációs adó januári esése révén azonban ma már olcsó a forgalomba helyezés, így egyes márkáknak látszólag nő a piaci részesedése. Azt viszont nem tartják nyilván, hány kocsit visznek ki az országból, tehát nyilván még nem frissül annyira a magyar autóállomány, amennyire a statisztika alapján gondolnánk. Nem is csoda, hogy a Lada még mindig a tizedik a leggyakrabban a magyar utakon futó márkák listáján.

A piaci részesedési kimutatás manipulálása, vagyis a forgalomba helyezés importőri támogatása azonban tudomásunk szerint fogyasztóvédelmi kérdéseket is felvetett. Állítólag volt már abból gond, hogy Németországban új autóként árusították a magyar kereskedőknél vett nulla kilométeres kocsikat, az előírások szerint azonban már csak használtként helyezhetők forgalomba, csak éppen a vevő nem tudott róla.
Emiatt aztán több oldalról is felfigyeltek az üzletágra, és a magyar képviseletek most azt remélik, a gyárak nem fogják emelni szállítói áraikat. Mert abban az esetben nemcsak a jó kis üzlettől esnek el a márkaképviseletek és kereskedőik, hanem az emelkedő árak súlyosan érinthetik a még megmaradt néhány hazai autóvásárlót is.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.