A PSA/Peugeot-Citroen azt tervezi, hogy költségcsökkentési céllal összeolvasztja a két márka külön-külön működő importőrvállalatait az európai országokban. Hírek szerint az első két fúziót Németországban és Svájcban hajtják végre. A Citroen szóvivője, Valerie Gillot kijelentette, hogy a különböző országokban lévő leányvállalatok fogják ütemezni az összeolvadásokat.
Minderre azért kényszerült a konszern, mert az első negyedévben az elmúlt év azonos időszakához képest a Peugeot által eladott 217,4 ezer autó 18,3 százalékkal, a Citroen 190,3 ezer darabos értékesítése pedig 15,5 százalékkal lett kevesebb. Mindezt olyan piacon, ahol a negyedéves forgalomszűkülés ugyan példátlanul erős, de csak 7,3 százalékos elmaradást mutat a bázishoz képest.
Ilyen körülmények között nem csoda, hogy a cég takarékossági okból 245,5 millió euróért eladta a párizsi Diadalív mellett található székházát, amelyet legalább kilenc évre visszabérel az új tulajdonostól. A Peugeot Citroen nettó hitelállománya 2011 második felében csaknem a duplájára, 3,4 milliárd euróra nőtt. A konszern a múlt hónapban zárta le 1 milliárd eurós részvényeladás akcióját, amelynek eredményeként a General Motors 7 százalékot szerzett a francia vállalatban.
A PSA azért került ilyen helyzetbe, mert egyre kevesebb európai veszi a tömegmárkák gyártmányait, így például a Renault eladásai 20, a Fiaté pedig 27 százalékkal estek, ugyanakkor a prémium szegmens nem panaszkodhat. Ám a közeljövőre nézve komor felhők tornyosulnak az iparág fölött.
Az autógyártók azon töprengenek, hogy le kell-e állítaniuk a termelést bizonyos vegyi anyagok hiánya miatt. Az esseni vegyipari óriás, az Evonik Industries marli telephelyén március 31-én bekövetkezett, két ember halálát okozó robbanás miatt ugyanis jelentősen csökkenhet az autók üzemanyag befecskendezőjében és fékrendszerében használt "Nylon 12" anyagok gyártása. A robbanás miatt teljesen leállt az anyag egyik fő komponense, a Cyclododecatriene vagy CDT termelése. Az Automotive News szerint a gyárban az termelésének újraindítása 3-9 hónapot is igénybe vehet.
Ez pedig azért okozhat iparág-szerte nehézségeket, mert ugyan nem csak az Evonik gyártja a Nylon 12-t, hanem a francia Arkema is, amely viszont a német gyártól vásárolja a CDT-t. És a két cég együttesen a világ Nylon 12 termelésének felét adja. Az Evonik ugyan azt írta közleményében: "Bár jelentős akadályokra számítunk a CDT-alapú termékekkel történő ellátásban, bízunk abban, hogy helyettesítő termékek segítségével alternatívát nyújthatunk", az anyag pótlása rövid távon megoldhatatlan, miután minden ilyen változtatást – a közlekedés biztonsága érdekében – hosszú tesztperiódusnak kell megelőznie.
Ennek ellenére még egyetlen autógyártó jelentette be a termelés visszafogását, ugyanakkor az egyik nagy amerikai fék- és üzemanyagvezeték gyártó, a TI Automotive vezérigazgatója, Bill Kozyra figyelmeztetett: az alapanyaghiány már érezhető, így magas az összeszerelő üzemek átmeneti leállításának veszélye.
Hogy egy elkerülhető legyen, Detroitban a múlt héten autógyártók és beszállítók tucatja tartotta válságtanácskozást a probléma megoldására. A szakma tulajdonképpen – az áremelkedés miatt – már a robbanás előtt is készült egy alternatív anyag keresésére – írta a Financial Times.
A szaksajtó emlékeztet arra is, hogy a tavaly márciusi japán természeti katasztrófa nem csupán az autógyárakat, hanem azok beszállítóit is sújtotta, s ennek eredményeként nem csupán Japánban esett vissza az iparág teljesítménye, hanem minden olyan országban, ahol japán gyártmányú alkatrészeket használnak fel az autókhoz. Aztán következett az őszi thaiföldi árvíz...
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.