BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Óriásbírságok: bevételi kényszer?

Milliós, esetenként több tízmillió forintos bírságok kiszabására panaszkodnak a hulladékkezelő vállalatok, amelyeknek sokszor egészen jelentéktelen hibák miatt kell számolniuk ilyen mértékű büntetéssel.

Az illegális nemzetközi hulladékszállítások kiszűrése érdekében ellenőrzés-sorozatot indított az úgynevezett Demeter II. akció keretében az Országos Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Vízügyi Főfelügyelőség (OKTVF). Csakhogy az ellenőrzési kampány célt tévesztett, mivel a hatóságok sok esetben nem az eredeti célcsoportot vizsgálják, hanem a teljesen legális, ellenőrizhető és jól nyomon követhető szállítmányok dokumentációját nézik át tüzetesen, és alkalmazzák a legnagyobb kiszabható bírságokat. Ennek mértéke a nem veszélyes hulladékok esetén tonnánként 200 ezer, veszélyes hulladékok esetén pedig egymillió forint is lehet – közölte Sárosi Eszter. A Hulladékhasznosítók Országos Egyesületének (HOE) ügyvezető igazgatója elmondta: volt olyan akkumulátorhulladék-szállítmány, ahol egy egytonnás hibás tartály szivárgása miatt a szállítmány teljes tömege alapján szabtak ki 24 milliós bírságot. De nem járt jól annak a papírhulladék-szállítmánynak a megrendelője sem, akit azért bírságoltak meg 18 millió forintra, mert bár a küldemény feladó- és célállomása is megfelelően fel volt tüntetve, a fuvarszervező személye jóhiszeműen ugyan, de tévesen volt feltüntetve.

„Túlzónak érezzük azt is, amikor egy-egy teljesen szabályosan működő telepre egy év alatt 5-6 alkalommal száll ki ellenőrizni a hatóság anélkül, hogy bármilyen komolyabb rendellenességet találna, miközben van olyan vállalat, amely a fővárosban tíz hónapja vár arra, hogy az engedélye meghosszabbítására vonatkozó kérelmét elbírálják. Mindeközben nem hallani illegális telepek felszámolásáról és szállítmányok lefüleléséről” – tette hozzá Sárosi Eszter. Az ügyvezető szerint a hulladékszállítóknak további gondot jelent, hogy a legkisebb pontatlanság esetén is hosszú napokig, esetenként hetekig kénytelenek vesztegelni a határon a szállítmányok, ami szintén komoly költségekkel jár. Nem véletlen, hogy egyre több nemzetközi szállítmányozó igyekszik elkerülni Magyarországot.

„Hangsúlyozom, nem a büntetések jogosságát vitatjuk, hiszen a felsorolt esetek mindegyikében megvalósult valamilyen szabálysértés, de a bírságok mértéke nem állt ezek súlyával összhangban. Sajnálatos, hogy a környezetvédelmi hatóság a bírságolás szigorításával igyekszik eleget tenni évről évre növekvő saját bevételi kötelezettségének, csakhogy ez teljesen ellehetetleníti a normális üzleti tevékenységet. Éppen ezért jónak tartanánk, ha a hatóság olyan útmutatókat adna ki, amelyek egyértelműsítik a cégek számára, hogy miként kell kitölteni a fuvarkísérő dokumentumokat, emellett az egyes szabálytalanságok elbírálása során az OKTVF élne mérlegelési jogkörével” – fogalmazott a HOE ügyvezető igazgatója.

„Üdvözöljük a környezetkárosító hatásokkal szembeni akciókat, aránytalanul magasnak tartjuk a kiszabott több milliós, esetenként több tízmillió forintos bírságokat. Főként ahhoz képest, hogy az esetek többségénél csupán a kísérő dokumentumok kitöltése nem volt megfelelő – mondta Verő Zsolt, a Hamburger Hungária Kft. beszerzési vezetője. A legnagyobb magyarországi papíripari vállalat szakértője szerint ráadásul egyik esetben sem a dokumentum hiánya, hanem a nem szándékos, valószínűsíthetően hibás kitöltés miatt kerültek az érintett szállítmányok zár alá, mivel az ilyen eseteket mérlegelés nélkül illegális hulladékszállításként aposztrofálta.

„Az akció következtében beszállítóink teljesen tanácstalanok, és szállításaik visszafogására kényszerültek, ami jelentősen befolyásolja cégünk (hulladék)alapanyag-ellátását, ezáltal működési zavarhoz vezet. Nem beszélve arról, hogy mindez erősíti cégünk versenyhátrányát, mivel a beszállítók automatikusan továbbhárítják pluszkiadásaikat, amelyeket értékesítési áraikba is belekalkulálnak” – tette hozzá Verő Zsolt.

Németh I. Gergely-->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.