BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Tévépiac: véget ért a nagy áresés?

Miközben a globális tv-piac szűkül, itthon a kedvezőtlen gazdasági helyzet ellenére hónapok óta rohamosan emelkedik a televízió-eladások száma. A bővülés motorja eddig az árcsökkenés volt, a jövőben azonban ez változhat.

A várakozásoknak megfelelően igen dinamikusan bővült a hazai televíziópiac 2012 első negyedévében. A GfK adatai szerint a január és március közötti három hónapban 7,36 milliárd forint értékben adtak el televíziókat hazánkban, ami 22 százalékos növekedést jelent 2011 hasonló időszakához képest. Miután a kereslet bővülését egyelőre még részben az árak csökkenése hajtotta, darabszámban egy hajszállal ennél is nagyobb volt a gyarapodás: az idei első negyedévben értékesített 63,6 ezer új televízió közel negyedével több, mint egy évvel korábban.

Bár szakértők szerint a számok továbbra is optimizmusra adnak okot, az igazsághoz tartozik, hogy 2011 utolsó hónapjaihoz képest némileg lassult a piac növekedési üteme. A tavalyi utolsó negyedév ugyanis igen erősre sikerült a tévépiacon (az értékesítés darabszámban bő másfélszeresére ugrott). A lassulás ráadásul áprilisban is folytatódott: a negyedik hónapban hosszú ideje először egy számjegyű gyarapodást regisztráltak.

Ágazati szereplők szerint a kedvezőtlennek tűnő tendencia ugyan az év hátralévő részében is folytatódhat, 2012-ben azonban még így is jelentős növekedés várható. Várkonyi Balázs, az Extreme Digital ügyvezető igazgatója lapunknak elmondta: a legfrissebb előrejelzések annak ellenére 20 százalékos növekedés valószínűsítenek, hogy a gazdasági helyzet korántsem kedvez a piacnak. A szakember hozzátette: míg a belső fogyasztás stagnálása visszahúzza az értékesítés növekedését, addig számos más tényező a bővülés irányába hat, így például a közeledő labdarúgó-Európa-bajnokság, illetve a július-augusztusi nyári olimpiai játékok is.

Kevésbé optimista, de szintén növekedést jósol 2012-re Dreiszker Péter, a Samsung fogyasztói elektronikai divíziójának marketingmenedzsere. A szakember a Világgazdaság kérdésére elmondta: várakozásaik szerint a hazai eladások 10 százalékkal nőhetnek az év egészében, s a Samsung idei célja, hogy megőrizze vezető pozícióját, és 50 százalék körüli részesedését a piacon. A két, már említett sportesemény, illetve a makrogazdasági mutatók mellett a digitális átállás, a képcsöves tévék folyamatos cseréje befolyásolja leginkább a trendeket. A Samsung marketingmenedzsere kiemelte: ezek miatt a második negyedévben a szokásoshoz képest magasabb értékesítési adatokkal számolnak.

A havi értékesítési adatok ugyanakkor nem csak a piac bővülésének lassulását, hanem a fogyasztói szokások és a kínálat átalakulását is jelzik. Az elmúlt években az egyre olcsóbb televíziók megjelenése volt a növekedés fő motorja. Várkonyi Balázs elmondta: a technológiai fejlődésnek, illetve a LED tévék terjedésének köszönhetően 2009 óta a leginkább keresett típusok ára nagyjából 50 százalékkal esett, így jelenleg 100-150 ezer forintért már komoly készülékeket lehet kapni.

Az árcsökkenés ugyanakkor a közelmúltban megtorpant, így fordulhatott elő, hogy márciusban és áprilisban értékben már nagyobb mértékben bővült a piac, mint darabszámban, szemben a korábbi tendenciával. Az Extreme Digital ügyvezetője jelezte: ennek egyik fő oka, hogy a gyártók jelenleg az ár helyett különböző újításokkal versenyeznek, így a piacon újonnan megjelenő tévék belépő ára gyakran azonos az elődökével, vagy magasabb annál. Várkonyi Balázs hozzátette: ma már szinte minden új típus közvetlen internetkapcsolattal rendelkezik, és saját tartalomfejlesztése is van (azaz smart tévé), míg a magasabb árkategóriában egyre gyakoribb a mozgásérzékelő, amely kiváltja a távirányítót, s egyre nagyobb a kereslet a 3D tévék iránt is. Ezeket a tendenciákat a Samsung tapasztalatai is megerősítik: a smart tévék esetében Dreiszker Péter is számottevő bővülésre számít, mint jelezte ezek forgalma akár meg is duplázódhat is az idén.

Szűkülő világpiac

A hazaival ellentétes trendek jellemzik a globális tévépiacot: tavaly 247,7 millió televíziót értékesítettek, ami egy hajszállal a 2010-es adatnál is alacsonyabb. Ráadásul jelentős növekedésre az idén sem lehet számítani: a NPD Display Search piackutató cég előrejelzései szerint 2012-ben mindössze 2 százalékkal bővülhet a piac. Típusok szerint globálisan is az LCD-kategória teljesít a legjobban (ilyen készülékből tavaly 7 százalékkal több fogyott, mint egy évvel korábban), plazmatévét azonban egyre kevesebben vesznek: ebben a szegmensben jelentős visszaesést mértek.


Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.