Bár szakértők szerint a számok továbbra is optimizmusra adnak okot, az igazsághoz tartozik, hogy 2011 utolsó hónapjaihoz képest némileg lassult a piac növekedési üteme. A tavalyi utolsó negyedév ugyanis igen erősre sikerült a tévépiacon (az értékesítés darabszámban bő másfélszeresére ugrott). A lassulás ráadásul áprilisban is folytatódott: a negyedik hónapban hosszú ideje először egy számjegyű gyarapodást regisztráltak.
Ágazati szereplők szerint a kedvezőtlennek tűnő tendencia ugyan az év hátralévő részében is folytatódhat, 2012-ben azonban még így is jelentős növekedés várható. Várkonyi Balázs, az Extreme Digital ügyvezető igazgatója lapunknak elmondta: a legfrissebb előrejelzések annak ellenére 20 százalékos növekedés valószínűsítenek, hogy a gazdasági helyzet korántsem kedvez a piacnak. A szakember hozzátette: míg a belső fogyasztás stagnálása visszahúzza az értékesítés növekedését, addig számos más tényező a bővülés irányába hat, így például a közeledő labdarúgó-Európa-bajnokság, illetve a július-augusztusi nyári olimpiai játékok is.
Kevésbé optimista, de szintén növekedést jósol 2012-re Dreiszker Péter, a Samsung fogyasztói elektronikai divíziójának marketingmenedzsere. A szakember a Világgazdaság kérdésére elmondta: várakozásaik szerint a hazai eladások 10 százalékkal nőhetnek az év egészében, s a Samsung idei célja, hogy megőrizze vezető pozícióját, és 50 százalék körüli részesedését a piacon. A két, már említett sportesemény, illetve a makrogazdasági mutatók mellett a digitális átállás, a képcsöves tévék folyamatos cseréje befolyásolja leginkább a trendeket. A Samsung marketingmenedzsere kiemelte: ezek miatt a második negyedévben a szokásoshoz képest magasabb értékesítési adatokkal számolnak.
A havi értékesítési adatok ugyanakkor nem csak a piac bővülésének lassulását, hanem a fogyasztói szokások és a kínálat átalakulását is jelzik. Az elmúlt években az egyre olcsóbb televíziók megjelenése volt a növekedés fő motorja. Várkonyi Balázs elmondta: a technológiai fejlődésnek, illetve a LED tévék terjedésének köszönhetően 2009 óta a leginkább keresett típusok ára nagyjából 50 százalékkal esett, így jelenleg 100-150 ezer forintért már komoly készülékeket lehet kapni.
Az árcsökkenés ugyanakkor a közelmúltban megtorpant, így fordulhatott elő, hogy márciusban és áprilisban értékben már nagyobb mértékben bővült a piac, mint darabszámban, szemben a korábbi tendenciával. Az Extreme Digital ügyvezetője jelezte: ennek egyik fő oka, hogy a gyártók jelenleg az ár helyett különböző újításokkal versenyeznek, így a piacon újonnan megjelenő tévék belépő ára gyakran azonos az elődökével, vagy magasabb annál. Várkonyi Balázs hozzátette: ma már szinte minden új típus közvetlen internetkapcsolattal rendelkezik, és saját tartalomfejlesztése is van (azaz smart tévé), míg a magasabb árkategóriában egyre gyakoribb a mozgásérzékelő, amely kiváltja a távirányítót, s egyre nagyobb a kereslet a 3D tévék iránt is. Ezeket a tendenciákat a Samsung tapasztalatai is megerősítik: a smart tévék esetében Dreiszker Péter is számottevő bővülésre számít, mint jelezte ezek forgalma akár meg is duplázódhat is az idén.
Szűkülő világpiac
A hazaival ellentétes trendek jellemzik a globális tévépiacot: tavaly 247,7 millió televíziót értékesítettek, ami egy hajszállal a 2010-es adatnál is alacsonyabb. Ráadásul jelentős növekedésre az idén sem lehet számítani: a NPD Display Search piackutató cég előrejelzései szerint 2012-ben mindössze 2 százalékkal bővülhet a piac. Típusok szerint globálisan is az LCD-kategória teljesít a legjobban (ilyen készülékből tavaly 7 százalékkal több fogyott, mint egy évvel korábban), plazmatévét azonban egyre kevesebben vesznek: ebben a szegmensben jelentős visszaesést mértek.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.