A következő négy évben évi 2,4 százalékos bővüléssel 160,5 milliárd eurósra nő a világ vasúti eszközgyártó piaca, melynek átlagos nagysága 136 milliárdos volt 2007-2009 között az Európai Vasúti Szövetség előrejelzése szerint.
A növekedésből egyre nagyobb szeletre vágynak a japán gyártók. A szigetország exportlehetőségeinek felpörgetése céljából a Japán Nemzetközi Vasúti Tanácsadó Társaság (angol nevéből JIC) megvalósíthatósági tanulmányokat készít japán gyártmányú nagysebességű vonatok Indiába, Indonéziába és Vietnámba való szállítására. A JIC-et a Keleti Japán Vasúttársaság és más, helyi vasút üzemeltetők hozták létre, és azt remélik, hogy a JIC-nek ugyanolyan komoly szerepe lesz a japán vasúti tudás és eszközök exportjának növelésében, amilyet a francia vasútiparnak hozott az ottani Systra társaság.
A japán cégeket nem egyszerűen növekedési törekvéseik, hanem belföldi keresletük csökkenése sarkallja arra, hogy külföldön keressenek új vevőket, mutat rá a Bloomberg.
A nemrég alapított JIC máris 18 projekt előkészítésén dolgozik elnöke, Maszanori Tanaka elmondása szerint, s működése első, áprilisban indult üzleti évében 13 milliárd dollárnyi megrendelést szeretne szerezni. Az ázsiai piacokra összpontosít, mert ott gyorsabb a gazdasági fejlődés, lendületes a városiasodás, a közutak zsúfoltsága miatt pedig egyre népszerűbbé válik a vasút. „A fejlődő országok épp most érkeztek ahhoz a pontoz, amikor választaniuk kell, hogy a közutat, vagy a vasutat fejlesszék-e jobban” – magyarázta Tanaka a hírügynökségnek. Vagyis a JIC éppen e kritikus, tervezési időszakban jelent meg a színen.
India összesen hat nagysebességű vonalat szeretne, ebből kettő előkészítésébe szállt be a japán tanácsadó szervezet. Vietnám most annak az 1550 kilométeres pályának a tervét vette elő, amelyet a döntéshozók 2010-ben már elutasítottak. A vonal Hanoit kötné össze Ho So Min várossal.
Érdekes módon a tokiói Hitachi és a John Laing mégsem a világ keleti felén, hanem Angliában kapott a napokban egy hétmilliárd dolláros vonatmegrendelést. A Nippon Sharyo viszont Tajvanra szállíthat mintegy 300 vonatot, egy 2001-ben nyert megbízás alapján. A JIC által példának tekintett, franciaországi Systrát a francia Societe Nationale des Chemins de Fer Francais és a Regie Autonome des Transports Parisiens vasúttársaságok ellenőrzik, s tavaly 416 millió eurós forgalmat bonyolított le.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.