BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Beindult a japán vasúti lobbi

A japán vasúti gyártók az eddiginél nagyobb szeletet szeretnének kihasítani az évi 2,4 százalékkal növekvő, nemzetközi vasúti eszköz piacból. E célból – francia mintára – külön tanácsadó céget vetnek be, amely elsősorban Ázsiában keresi az új lehetőségeket.

A következő négy évben évi 2,4 százalékos bővüléssel 160,5 milliárd eurósra nő a világ vasúti eszközgyártó piaca, melynek átlagos nagysága 136 milliárdos volt 2007-2009 között az Európai Vasúti Szövetség előrejelzése szerint.

A növekedésből egyre nagyobb szeletre vágynak a japán gyártók. A szigetország exportlehetőségeinek felpörgetése céljából a Japán Nemzetközi Vasúti Tanácsadó Társaság (angol nevéből JIC) megvalósíthatósági tanulmányokat készít japán gyártmányú nagysebességű vonatok Indiába, Indonéziába és Vietnámba való szállítására. A JIC-et a Keleti Japán Vasúttársaság és más, helyi vasút üzemeltetők hozták létre, és azt remélik, hogy a JIC-nek ugyanolyan komoly szerepe lesz a japán vasúti tudás és eszközök exportjának növelésében, amilyet a francia vasútiparnak hozott az ottani Systra társaság.

A japán cégeket nem egyszerűen növekedési törekvéseik, hanem belföldi keresletük csökkenése sarkallja arra, hogy külföldön keressenek új vevőket, mutat rá a Bloomberg.

A nemrég alapított JIC máris 18 projekt előkészítésén dolgozik elnöke, Maszanori Tanaka elmondása szerint, s működése első, áprilisban indult üzleti évében 13 milliárd dollárnyi megrendelést szeretne szerezni. Az ázsiai piacokra összpontosít, mert ott gyorsabb a gazdasági fejlődés, lendületes a városiasodás, a közutak zsúfoltsága miatt pedig egyre népszerűbbé válik a vasút. „A fejlődő országok épp most érkeztek ahhoz a pontoz, amikor választaniuk kell, hogy a közutat, vagy a vasutat fejlesszék-e jobban” – magyarázta Tanaka a hírügynökségnek. Vagyis a JIC éppen e kritikus, tervezési időszakban jelent meg a színen.

India összesen hat nagysebességű vonalat szeretne, ebből kettő előkészítésébe szállt be a japán tanácsadó szervezet. Vietnám most annak az 1550 kilométeres pályának a tervét vette elő, amelyet a döntéshozók 2010-ben már elutasítottak. A vonal Hanoit kötné össze Ho So Min várossal.

Érdekes módon a tokiói Hitachi és a John Laing mégsem a világ keleti felén, hanem Angliában kapott a napokban egy hétmilliárd dolláros vonatmegrendelést. A Nippon Sharyo viszont Tajvanra szállíthat mintegy 300 vonatot, egy 2001-ben nyert megbízás alapján. A JIC által példának tekintett, franciaországi Systrát a francia Societe Nationale des Chemins de Fer Francais és a Regie Autonome des Transports Parisiens vasúttársaságok ellenőrzik, s tavaly 416 millió eurós forgalmat bonyolított le.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.