Az 500 hazai mikro-, kis- és középvállalkozás vezetőinek megkérdezésén alapuló reprezentatív K&H kkv bizalmi index az előző negyedévi növekedéssel ellentétben enyhe, 3 pontos csökkenést mutat, így jelenleg mínusz 35 ponton áll. A múlt héten bejelentett 10 pontos munkahelyvédelmi terv ismertetése előtt készült felmérés eredménye alapján a kissé pesszimista várakozások főként a vállalati hitelkamatok várt emelkedésével, valamint a versenyhelyzet megítélésének romlásával magyarázható.
Negatív eredmény figyelhető meg az árbevételi várakozásokkal kapcsolatban is. „A vállalati hitelkamatok negatív várakozásainak oka, hogy a hitelpiac szűkülése érezhetően negatív hatással van a vállalkozásokra. A közterhekkel kapcsolatos várakozások ugyan javuló irányvonalat mutatnak, ennek ellenére a részindex még mindig a legalacsonyabb, mínusz 58 pont” – elemezte az eredményeket – Németh László, a K&H Kkv marketing főosztály vezetője.
A gazdaságpolitika, a közterhek és az EU-val kapcsolatos várakozások az előző negyedévhez hasonlóan pozitív irányba mozdultak el. Az európai uniós pályázatoknál megfigyelhető optimista hozzáállás leginkább a mezőgazdasági cégeket érinti, míg a többi ágazat – ipar, szolgáltatás, kereskedelem – esetében egyértelműen pesszimistábbak a pályázati forrásokhoz hozzájutást tekintve, közülük is leginkább a szolgáltató cégek vezetői ítélik nehéznek a pályázati források elérhetőségét.
„Az ágazatok közül az előző negyedévhez hasonlóan most is a mezőgazdasági vállalkozások derűlátóbbak a következő egy év várakozásait illetően, miközben a kereskedelmi cégek várakozásai fordultak leginkább negatív irányba. A szolgáltató és ipari cégeknél leginkább az eddigi, nem túl optimista hangulat stagnálása tapasztalható. Az árbevétel szempontjából továbbra is a mikrocégek a legpesszimistábbak (-40 pont), de jelentős hangulatromlás eredményeként jelenleg már a kisvállalkozások bizalma is hasonló szinten áll (-32 pont) – tette hozzá Németh László.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.