Van köztük egy olyan is, amelyiktől Liechtensteinbe vezet az út, és van – de nem jellemző – az önkormányzati tulajdonlás is. Bőséggel akad köztük veszteséges, valamint olyan, melynek a 2011-es pénzügyi adataira nem bukkantunk rá az Opten cégtárában. Találkoztunk árbevétel nélkülivel, sőt negatív saját tőkéssel is. A lista legnagyobb árbevételű cége a nyereséges Zemplénkő Zrt. 4,4 milliárdos forgalmával, közvetve és közvetlenül néhány hazai magánszemélyé.
A KÉSZ Kft. Holding és a KÉSZ-leány Mi-Be Szigma Vagyonkezelő kezében van a 3p KÉSZ Kft., melyről nem találtunk 2011-es pénzügyi adatokat. Az Alisca Bau Kft. többségi tulajdonosa a szekszárdi Korcsmár István, cégének tavaly 123 milliós forgalom mellett 18 millió forintos vesztesége volt. A Bács-Fürdő Építőipari, Beruházó Kft.-ről sem találtunk 2011-es pénzügyi adatokat, ahogyan többségi tulajdonosáról, a Tempero Zrt.-ről sem. Utóbbi kisebbségi tulajdonosa Németh Zsolt, akinek közel tíz fürdő-, illetve építőipari társaságban van tulajdonrésze.
Nincs pénzügyi adat az előbbi két tulajdonoshoz tartozó további stratégiaivá vált cégről, az ÉMR-Fürdő Kft.-ről sem. A veszteséges Mohács Uszoda Kft. többsége a hazai magánszemélyek kezében lévő, sándorfalvai Aquaplus Kft.-é, a kisebbségi a mohácsi önkormányzaté. A szigetvári Sziget-Víz Kft.-t többtucatnyi hazai önkormányzat ellenőrzi, a közel 1,2 milliárdos árbevételű társaság nyereséges volt 2011-ben.
A Tanúsz Kft. tavaly 410 millió forint árbevétel mellett 54 milliós eredményt ért el, tulajdonosa az ERBA-Lux által ellenőrzött Hídépítő Zrt., mely négy hazai magánszemélyé, köztük Apáthy Endréé. A debreceni Gál Sándor Lászlóé a Therma Kft. többsége, kisebbsége pedig a feleségéé, cégük 414 millió forintos forgalom mellett pár milliós veszteséget szenvedett el.
„A kormány megtette a szükséges lépéseket huszonegy, PPP-beruházásban, azaz a köz- és a magánszféra közös finanszírozásában épült sportlétesítmény megvalósítására alapított projekttársaság stratégiailag kiemelt jelentőségű gazdálkodó szervezetté nyilvánításához” – közölte a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium. Azzal, hogy a PPP-s sportlétesítmények megvalósítására alapított projekttársaságokat stratégiailag kiemelt jelentőségű gazdálkodó szervezetekké nyilvánították, az esetleges felszámolásuk különleges, egységesített eljárásrend szerint, állami felügyelet mellett mehet végbe.
A jogutód nélküli megszüntetési eljárások gyorsabbak és átláthatóbbak lehetnek. A társaságok védelme kiemelt nemzetgazdasági érdek, általános szabályok szerinti felszámolásuk súlyosan megnehezíthetné vagy megakadályozhatná a részvételükkel megvalósított sportberuházások korábban elhatározott kiváltását – közölte az NFM.
Először a kicsik
Nem véletlen, hogy a közös finanszírozású beruházások közül elsőként a legkevesebbe kerülő sportuszodákból és a tornatermekből vásárolná ki a magánfeleket az állam, nem a nagyokból, mint például az autópályák. Amikor nagyjából tíz éve lehetőség nyílt a PPP-s konstrukcióra, sok olyan önkormányzat is élt a lehetőséggel, amelyik nem jól mérte fel, tudnak-e fizetni a magáncégeknek éveken át. Az egyik leglátványosabb példa a kiskunfélegyházi sportcsarnoké, mely nagyjából annyiba kerülne évente, mint a város költségvetési főösszegének harmada.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.