BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A japánok is lemondhatnak a Made in Japanről

Évszázados hagyomány ér véget azzal, hogy a japán cégek külföldre telepítik azokat a gyártókapacitásokat is, amelyekkel a hazai piacukat látják el. Egy kutatóintézet elemezése szerint ebben az évtizedben négymillió feldolgozóipari álláshely szűnik meg Japánban a folyamat hatására.

A trendet már a tavaly decemberi adatok is alátámasztották, eszerint a gyári munkahelyek mindössze a teljes állomány 16,5 százalékát tették ki, ez a legalacsonyabb érték 1953 óta. A japán cégek az első világháború idején azért települtek külföldre, hogy az ottani piacokat kiszolgálják, mostanra azonban már a hazai vásárlókat is egyre gyakrabban szolgálják ki külföldön gyártott termékkel.

Egy évtized alatt megduplázódott a tengerentúli gyárakból hazaszállított áru mennyisége, az elmúlt két évben pedig az emelkedés 31 százalékos volt. Ezzel párhuzamosan tíz év alatt 61 százalékkal emelkedett az importált áruk aránya – derül ki a japán kormányzat adataiból, amelyet a Bloomberg idéz. Elsőként a Nissan kezdett külföldön gyártott autókat eladni a hazai piacon 2010-ben. A cég négyből három autót a tengerentúlon gyárt, ezzel a legmagasabb arányt éri el a japán autógyártók körében és egyben a legnagyobb profitot is gyűjtötte az előző pénzügyi évben.

"A Nissan döntése korszakalkotó volt, előtte általános nézet volt, hogy a japánoknak csak japán árut lehet eladni" – kommentálta a helyzetet a Deloitte elemzője, Masato Sase. A Bloomberg szerint ez lehet a legnagyobb változás Japánban, mióta 1868-ban elűzték az utolsó sógunt és nyugati típusú gyárakat kezdtek építeni az újságban. A Nissan példáját más jelentős cégek is követik: a Shiseido a jövő hónapban mutatja be Za sminkkollekcióját, amelyet Vietnamban és Tajvanon gyártanak, ezzel elsőként visz import termékeket hazai piacára. A legnagyobb mezőgazdasági gépeket gyártó Kubota tavaly kezdte meg a kínai gyártású rizsvető- és az amerikai gyeprendező gépek forgalmazását Japánban. A Toshiba ötven év után leállította a Regza televízió család otthoni gyártását, a piacvezető Panasonic pedig Malajziába és Kínába telepített át a teljes mobiltelefon-gyártását.

A Japan Bank for International Cooperation felmérése szerint 2015-ig a japán cégek rekordot érnek el azzal, hogy termékeik 39 százalékát külföldön gyártják le. Amellett, hogy a cégek növelik nyereségüket az alacsonyabb gyártási költségekkel, a folyamat a Recruit Co. fejvadász cég várakozásai szerint ebben az évtizedben 4 millió építőipari és feldolgozóipari állás vesztét okozza majd. Ugyanakkor az Asian Development Bank Insitute szakértői úgy látják, hogy Japán továbbra is megőrzi majd vezető szerepét az iparban, elsősorban a felsőkategóriás termékek terén.

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.