Ez annál is inkább fontos lenne (főleg, ha minden kocsi itthon is maradna), mert a 2009-es 60 376 darab és a tavaly előtti 43,5 ezer után az elmúlt évben is csak 45 ezer személyautót helyeztek forgalomba.
Az alacsony szintű újautó-értékesítés miatt ugyanakkor csökken a használtpiaci kínálat, hiszen egyre kevesebben cserélik régi kocsijukat újra. A használtautó-piac forgalma – vagyis az átírások száma – a tavalyi kismértékű növekedés után január óta folyamatosan esik: az első fél évben a tavalyi azonos időszakhoz képest 7,7 százalékos elmaradást mutatat a 192 272 tulajdonosváltás – mondta el lapunknak a Porsche Hungaria használtautó üzletága, a Weltauto igazgatója, Horváth Zoltán, kiemelve ugyanakkor, hogy piacon egyre nagyobb az importált használtautók aránya.
A használtimport a regisztrációs adó csökkentése révén ugorhatott meg, amit támogat a forint időnként erősödő árfolyama. Így a Weltauto úgy kalkulál, hogy a használtként importált személykocsik száma év végére akár 80 százalékkal is több lehet a tavalyi 31 312 darabnál. Az idei első fél évben ugyanis már 24 831 kocsit hoztak be az országba.
Másrészt – mutatott rá Frank György – amíg tavaly a külföldön felvásárolt kocsik átlagos kora 8,2 év volt, addig az idei hat havi összesítés már 10,5 évet mutat, ami a hazai járműállomány öregedését gyorsítja föl. Pedig az újautó-értékesítés mélybe zuhantával öregedett az magától is. A legalacsonyabb, 10,3 éves átlagot 2007-ben értük el, amikor 2,999 millió személykocsi volt hazánkban. Tavaly év végén pedig a KSH szerint a 2,968 millió autó átlagos kora már 11,9 év volt.
Legnagyobb mértékben a VW, az Audi és a Fiat használtimportja növekedett az első fél évben, ugyanakkor a Volkswagenek átlagos kora 12,5 év volt, az Audiké pedig 9,5 év. A legnagyobb számban behozott használt kocsik listáját a BMW 3, a VW Golf és az Opel Astra vezeti a VW Passat, valamint az Audi A4 előtt.
Főleg céges vevők
Az MGE szerint az autóállomány frissülését nehezíti, hogy továbbra is az új személyautó-értékesítés több mint 70 százaléka céges vásárlás. Mivel a céges gépjárműpiac inkább Budapestre koncentrálódik, a vidéki márkakereskedők helyzete rendkívül nehéz, mert az általuk értékesített volumen nagyon alacsony, sok helyen a heti egy darabot sem éri el. Ezért a márkakereskedők egy része úgy tartja, hogy ma túl sok az értékesítési pont a forgalomhoz képest. A kishaszonjármű-piac viszont júliusban közel 22, az első hét hónapban pedig összesen mintegy 13 százalékkal nőtt.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.