BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Egy cseppet sem keserű életpálya

Menekülés a szocializmus és az államosítás elől, amerikai diploma, majd Olaszországban és Magyar­országon is újraindított családi cég – regénybe illő fordulatokat tartogatott Zwack Péter számára az élet. A vasárnap elhunyt üzletember a politikába is belekóstolt.

Zwack János, egy 19. században alapított, nemzetközi hírű, több mint 200 terméket gyártó családi szeszgyár negyedik generációs tulajdonosa egy orosz katonai járművön menekül Budapestről, zsebében az Unicum eredeti receptjével. Huszonegy éves fia, a joghallgató és ifjúsági teniszbajnok Péter ugyanekkor Trieszt felé indul. 1948-at írunk, az épülő szocialista-szovjet rendszer által külföldre kényszerített apa és fia másfél évvel később találkozik New Yorkban.

A gyógynövényekből készülő, titkos receptű Unicum – amit egyébként jóval a hivatalos cégbejegyzés előtt, még 1790-ben talált ki II. József udvari orvosa, bizonyos Zwack úr – ekkorra már jól bejáratott márkanév, így a szocialista állam a család emigrálása után elkezdi gyártani, aligha meglepő módon magáénak mondva az eredeti receptet és jogokat. Némi pereskedés után végül külföldre ezen a néven nem szállítanak. Közben Zwack Péter – amerikai közgazdasági diplomával és állampolgársággal a zsebében, amerikai szeszipari cégeknél szerzett vezetői és tulajdonosi tapasztalatával – apjával együtt Olaszországba költözik, ahol a család a hatvanas évek közepén újrakezdi az Unicum gyártását. A cégvezetésbe 1970-ben lép be, 1986-ban már ő köti a licencszerződést az osztrák Gürtler AG-val Zwack-likőrök gyártására.

A magyarországi rendszerváltás után családostul hazatelepül. Előbb üzlettársával, Emil Underberggel 1989-ben alapítja meg a Zwack Unicum Budapest Kft.-t, majd megvásárolják a Budapesti Likőripari Vállalatot (Buliv), azt a céget, amely a szocialista időszakban gyártotta a „nem eredeti” Unicumot. Ezzel megszületik a Zwack Unicum Rt., melynek többségi tulajdona Zwackék kezében marad. Az Unicum mellett a Hubertust is gyártó cég 1993-ban megy tőzsdére.

Közben Zwack Péter beleveti magát a civil-üzleti és a politikai életbe is: közvetlenül a rendszerváltás után a Magyar Vállalkozásfejlesztési Alapítvány kuratóriumának elnöke, 1998-ban a Magyar Vállalkozói Szalon elnöke, közben öt évig a Magyarországi Olasz Kereskedelmi Kamara elnöke. A kétezres évek elején a Vállalkozók Országos Szövetségének soros elnöke, elnökségi tagja. 2000-ben a Zwack a Pickkel, a Herendivel és a Tokaj Kereskedőházzal együtt megalapítja a Hungaricum Klubot. A marketingkezdeményezés célja, hogy a magyar termékekre irányítsák a figyelmet. 2002-ben, majd 2004-ben az Év Vállalkozójának választották.

Hasonlóan szerteágazó Zwack Péter politikai karrierje is: 1990-ben kinevezték Magyarország washingtoni nagykövetévé, de egy évvel később visszahívják. 1992-ben a Liberális Polgári Szövetség-Vállakozók Pártja elnöke lesz, 1994-ben SZDSZ-Fidesz-agrárszövetségi jelöltként indul Kecskeméten, és jut az Országgyűlésbe. 1998-ban a Szabad Demokraták Szövetsége által támogatott független képviselőjelöltként már nem sikerül ugyanez, ám közben szorosabbra fűzi a kapcsolatot a párttal: előbb az országos tanács, majd ennek elnökségének a tagja, 2000-től ügyvivő. 2002-ben országos listáról bejut a parlamentbe, de fél évvel később lemondott mandátumáról. 2010-ben nem újítja meg párttagságát.

Az üzletember támogatója volt a kábítószer elleni felvilágosító tevékenységet folytató DADA Alapítványnak, parlamenti tevékenységének központjában a feketegazdaság elleni küzdelem volt.

1995 és 1997 között a Kossuth- és Széchenyi-díj Bizottság tagja volt. 1999-ben az Olasz Köztársaság Becsületrendjének lovagja kitüntetést kapta meg. 2005-ben megkapta a Magyar Köztársasági Érdemrend középkeresztjét (polgári tagozat). 2008-ban Budapest Díszpolgára címmel tüntették ki, 2011-ben pedig az Ernst and Young „Az év üzletembere”– Példakép” díjjal. Utóbbi bírálói indoklásában az áll: „Az üzletember tevékenységét egész életében alapvetően meghatározták a családi értékek és a hagyomány tisztelete. Dédapja receptjét őrizve, azt határokon átmentve mára valódi hungarikumot teremtett. Neve világszerte összefügg a minőséggel, és valódi védjegynek számít iparágában. Tevékenysége, személyes integritása elismert üzletemberré és vezetővé tette. Gyermekei és a család tisztelete végigkíséri életútját, mellyel követendő példát állít a jövő nemzedékei számára.”

A prémiumtermékek iránti kereslet visszaesése miatt él át nehezebb napokat a nagy múltú cég

Csakúgy, mint a legtöbb hazai vállalatot, a Zwackot sem kímélte az elmúlt időszak válsága. Az egy esztendővel korábbinál gyengébb számokat tett közzé első negyedéves gyorsjelentésében tegnap a Zwack Unicum Nyrt.

A cég bruttó árbevétele az üzleti év első három hónapjában mindössze 4,87 milliárd forintra rúgott, azaz 7,7 százalékkal maradt el az egy esztendővel korábbitól, míg az üzemi eredmény harmadával, 417 millió forintra csökkent, s hasonló mértékű visszaesést volt kénytelen elkönyvelni a cég adózott soron is: a nettó profit 378 millióra rúgott.

A forgalom csökkenését elsősorban a belföldi kereslet hanyatlása okozta, míg ugyanis a külföldi árbevétel közel ötödével, 336 millió forintra nőtt, a belföldi értékesítés 8,4 százalékkal volt kisebb az előző évinél.

A hanyatlás magyarázata, hogy a hazai égetettszeszesital-piac folyamatosan szűkül: a legfrissebb piackutatási adatok szerint az értékesített volumen április-májusban 11,4 százalékkal maradt el a 2011 hasonló időszakában mérttől. A Zwack szempontjából külön rossz hír, hogy a legnagyobb mértékben a cég számára kiemelkedően fontos prémiumitalok forgalma csökkent: ebben a szegmensben értékben 8,2 százalékos visszaesést mértek, miközben a kommersz termékek forgalma szűk 7 százalékkal volt kisebb a bázisidőszakinál, míg a közepes árfekvésű (minőségi) italok árbevétele majd tizedével emelkedett.

Bár a Zwack gyorsjelentésében kiemelte, hogy a vállalat prémiumtermékeinek forgalma a piaci átlagnál kisebb mértékben, mindössze 4,1 százalékkal esett, ez azonban nem akadályozta meg, hogy a társaság fedezeti hányada jelentősen (6,3 százalékponttal) csökkenjen.





VG-összeállítás A prémiumtermékek iránti kereslet visszaesése miatt él át nehezebb napokat a nagy múltú cég Csakúgy, mint a legtöbb hazai vállalatot, a Zwackot sem kímélte az elmúlt időszak válsága. Az egy esztendővel korábbinál gyengébb számokat tett közzé első negyedéves gyorsjelentésében tegnap a Zwack Unicum Nyrt.

A cég bruttó árbevétele az üzleti év első három hónapjában mindössze 4,87 milliárd forintra rúgott, azaz 7,7 százalékkal maradt el az egy esztendővel korábbitól, míg az üzemi eredmény harmadával, 417 millió forintra csökkent, s hasonló mértékű visszaesést volt kénytelen elkönyvelni a cég adózott soron is: a nettó profit 378 millióra rúgott.

A forgalom csökkenését elsősorban a belföldi kereslet hanyatlása okozta, míg ugyanis a külföldi árbevétel közel ötödével, 336 millió forintra nőtt, a belföldi értékesítés 8,4 százalékkal volt kisebb az előző évinél.

A hanyatlás magyarázata, hogy a hazai égetettszeszesital-piac folyamatosan szűkül: a legfrissebb piackutatási adatok szerint az értékesített volumen április-májusban 11,4 százalékkal maradt el a 2011 hasonló időszakában mérttől. A Zwack szempontjából külön rossz hír, hogy a legnagyobb mértékben a cég számára kiemelkedően fontos prémiumitalok forgalma csökkent: ebben a szegmensben értékben 8,2 százalékos visszaesést mértek, miközben a kommersz termékek forgalma szűk 7 százalékkal volt kisebb a bázisidőszakinál, míg a közepes árfekvésű (minőségi) italok árbevétele majd tizedével emelkedett.

Bár a Zwack gyorsjelentésében kiemelte, hogy a vállalat prémiumtermékeinek forgalma a piaci átlagnál kisebb mértékben, mindössze 4,1 százalékkal esett, ez azonban nem akadályozta meg, hogy a társaság fedezeti hányada jelentősen (6,3 százalékponttal) csökkenjen. Zwack Péter 1927-ben született Budapesten. A második világháború után az Egyesült Államokba emigrált, lediplomázott.

1972-ben Olaszországba költözött, itt indította újra a Zwack Unicum gyártását.

1988-ban Magyarországra költözött, a Zwack Unicum Nyrt. elnöke volt 2008-ig.

1990 és 1991 között Magyarország washingtoni nagykövete.

1994 és 1998 között és 2002-ben országgyűlési képviselő. Első házasságából öt, második házasságából két gyermeke van. Mérföldkövek 1989-ben Zwack Péter vegyes vállalatot alapított a Budapesti Likőripari Vállalattal (BULIV), Zwack Unicum Budapest Likőrgyár és Kereskedelmi Kft. néven.

1991-ben a privatizáció keretében üzlettársával, Emil Underberggel visszavásárolta a család egykor elkobzott tulajdonát. A Peter Zwack & Consorten privatizálja az akkor 13 üzemmel és 1300 dolgozóval rendelkező Budapesti Likőripari Vállalatot, így Magyarország legnagyobb szeszesital-gyártója és -forgalmazója lett.

1992 szeptemberében a cég részvénytársasággá alakult.

1993 májusában ezerforintos névértékű részvényekkel tőzsdére lépett a cég.

1995–96-ban új egységet épít a BULIV-val együtt megvásárolt kecskeméti pálinkafőzőben. Zöldmezős beruházás keretében létesül a Zwack Kecskeméti Pálinka Manufaktúra modern gyümölcsfeldolgozója, erjesztője és főzdéje.

2004–ben technológiafejlesztés a kecskeméti gyümölcspálinka főzdében.

2005–ben Dunaharasztiban elkészült a vállalat termelésének 90 százalékát biztosító két palackozó gépsor.

2012-ben, Ma a Peter Zwack & Consorten HAG a Zwack Unicum Nyrt. főtulajdonosa: a kibocsátott névre szóló törzsrészvények 50 százaléka + 1 részvény van tulajdonában. A társaság tulajdonosi jogait a Zwack és az Underberg családok együtt gyakorolják.

A Diageo csoport holland leányvállalata, a Diageo Holdings Netherlands B.V. 26 százalékkal részesedik a Zwack Unicum Nyrt.-ben, amely kizárólagos magyarországi forgalmazója a Diageo Plc. és a Moët-Hennessy termékeinek is. Így a saját prémium márkák mellett (Unicum, Fütyülős, Vilmos), olyan világmárkák színesítik a Zwack Unicum Likőripari és Kereskedelmi Nyrt. portfólióját, mint a Johnnie Walker, a Smirnoff, a Bai­leys, illetve a Hennessy cognac és a Moët&Chandon pezsgő. A 24 százalékos közkézhányadon belül az Intrinsic Value Investors LLP rendelkezik 5 százalékot meghaladó részesedéssel.-->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.