– Egy hónappal ezelőtti kinevezése milyen más személyi változásokkal járt a NIF-nél?
– A legfontosabb, hogy Kovács Ákos, aki korábban a Magyar Közút Zrt. vezérigazgatója volt, a NIF Zrt.-nél jelenleg a beruházásokért felelős vezérigazgató-helyettesi posztot tölti be. Kiemelt feladata lesz a NIF-nél induló szervezeti átalakítások koordinálása. Közös utasigazgatóságban vonjuk ugyanis össze a közúti és a gyorsforgalmi fejlesztésekkel foglalkozó területeinket. Egységes rendszerben kívánjuk kezelni az uniós pénzek felhasználását, a környezetvédelmi és a régészeti feladatok koordinálását.
– Hírek szerint Orosz Ferenc a NIF megromlott finanszírozási körülményei miatt is távozhatott. Ön hogyan értékeli a társaság pénzügyi mozgásterét?
– Alapjában véve a NIF működési költsége csupán töredéke a beruházások értékének. Előbbiek kapcsán rengeteg téves információ látott napvilágot. A váltás óta megérkezett egy hatmilliárd forintos tőkeemelés is az MFB részéről. Éves működési költségünk meghaladja a 4 milliárd forintot, ez alapjaiban nem változott. Az összeg azonban eltörpül a főleg uniós forrásból támogatott 200 milliárdhoz képest, amennyit a NIF évente a vasúti, közúti és autópálya-infrastruktúra fejlesztésére fordít.
– Mekkora idén, illetve jövőre a NIF által kezelt feladatokra lehívható uniós keret?
– A legutóbbi ÁSZ-jelentés szerint a NIF felel az ország által a 2007–2014 közötti időszakban közlekedési infrastruktúrafejlesztésre elkölthető uniós források 85 százalékáért. Az 1877 milliárd forintnyi uniós Közlekedés Operatív Program (Közop) keret felhasználása meghaladja a 60 százalékot, azaz 1122 milliárd forintot sikerült már lekötni. A Közop 600 milliárd forintos vasúti keretéből 470 milliárd forint már előkészített beruházás, ez az előirányzott vasúti keret 80 százaléka, de a maradék lekötésére is jó esélyünk van.
– Mi lesz a még lekötetlen résszel?
– Előkészítés alatt és pályázatbenyújtás előtt áll a békéscsabai állomás építése, a Gyoma–Békéscsaba biztosítóberendezés és a Szolnok–Szajol vasúti pálya felújítása. Az útépítések közül előkészítés alatt van az M4-es autópálya Abony–Fegyvernek közötti szakasza, az M4–M8 leválási csomópont beruházása és a 251-es út Maklár és Andornaktálya közti felújítása.
– Van olyan vélemény, hogy szakmai szempontból jobb volt, amíg maguk az érintett vasúttársaságok döntötték el, hogy milyen fejlesztésekre van szükségük.
– Szakmai felettesünk, az NFM a MÁV-val közösen határozza meg a fejlesztések irányát. A NIF a fejlesztésekért felelős beruházóként végzi el a kijelölt feladatokat. Az említett vasúti fejlesztések és keretszámok is azt mutatják, hogy az európai uniós pénzek lehívása terén épp a vasútfejlesztésekkel állunk a legjobban. A felvetések ellenére a szakma is egyetért abban, hogy egy bárminemű átszervezéssel három évet veszítenénk, ahogy ezt a Swietelsky Vasúttechnikai Kft. vezérigazgatója is megjegyezte a napokban egy interjúban.
– Melyek a folyamatban lévő legfontosabb hazai közút- és vasútfejlesztések?
– Kiemelném az M3-as, az M0-s, az M86-os építését, és jelenleg közbeszerzés alatt van az M43-as út határig tartó szakasza, valamint az M3-as autópálya folytatása. A vasútfejlesztési feladatok közül kiemelhető a Budapest–Székesfehérvár szakasz építése, de komoly munka folyik a Debrecen–Budapest és a Budapest–Esztergom vonalakon is.
– Hogyan védhető ki a vád, hogy a NIF a Közgépre szabva írja ki a pályázatokat?
– Ezt hangulatkeltésnek tartom, és ezt a számok is alátámasztják. 2010 óta a Közgép nem rendelkezik volumenében nagyobb szerződéses állománnyal, mint az azt megelőző időszakban. Az általa kivitelezett munkák jó részét még az előző kormány alatt nyerte, ilyen az M0-s bővítése vagy az M43-as autópálya is. A NIF részéről ehhez azt tudom hozzátenni, hogy a Közgép a feladatait időre és megfelelően teljesíti, az alvállalkozóit pedig kifizeti, vagyis mindhárom szempontból megbízható partner.
– Nemzetközi összehasonlításban milyen a hazai autópályák és az alacsonyabb rendű utak minősége?
– A közvélemény-kutatások alapján és a közhiedelemmel szemben az autósok 60 százaléka elégedett autópályáink minőségével és hálózati kapacitásával. A gondok sokkal inkább a közúthálózat fenntartási kérdéseiben keresendők.
– Hogyan állunk az autópályák fajlagos építési költségével?
– Egyre jobban. Az autópályák kilométerenkénti építési költsége az utóbbi hat évben 3,1 milliárd forintról 1,4 milliárdra csökkent. Ez a nemzetközi átlag alatt van, de célszerű minden egyes esetben a mögöttes műszaki tartalmat vizsgálni, felelőtlenség a kilométerenkénti számokkal dobálózni. Nem mindegy, hogy egy-egy szakaszon hány műtárgyat kell a vállalkozónak megépítenie.
–Mi a helyzet azokkal a beruházásokkal, amelyeket azért kellett leállítani, mert az építkezés mellett kötelezően elvégzendő régészeti munkák költségét 200 millió forintban, illetve a teljes beruházás 1 százalékában és legfeljebb 60 napban korlátozta a tavaly őszi szabályozás?
– Sajnos e tekintetben nehéz helyzetben vagyunk, hiszen amíg a régészeti munkával nem végeznek, bűncselekmény lenne rálépni a munkaterületre. Folyamatos az egyeztetés a szaktárcákkal, együttműködést kezdeményeztünk az érintett múzeumokkal is, hogy eszközöket találjunk a szűkös költségkeret betartására. Bízom benne, hogy hamarosan mindenki számára megfelelő megoldás születik.
– Hogyan kezelik külföldön az autópálya-építésekhez köthető régészetet külföldön?
– Általános az 1 százalékos költséghatár, de a környező országok rendelkezései sem egységesek: Szlovákiában 1 százalék, Horvátországban nem költenek régészeti feltárásokra, Lengyelországban az 1 százalékot meghaladó régészeti költség is elfogadott.
– Ugyanakkor ilyenkor el is szaladhatnak a régészeti költségek.
- Sőt, általánossá vált ez a tendencia. Nem példa nélküli, hogy tízszeresére növekedik az előzetes előrejelzésekhez képest a régészeti feltárások költségigénye. Jó példa erre az M9-es 51-es és 54-es közti szakasza, ahol a 8,4 milliárd forintos kivitelezési költség mellett 2,5 milliárd volt a régészeti igény. Egy másik példa az M86-os gyorsforgalmi út Szeleste–Csorna közötti szakasza. Csorna és a megyehatár között a próbafeltárásokra fordítható 50 millió forinttal szemben a Győr-Moson-Sopron Megyei Múzeumok Igazgatósága 252 milliót jelölt meg. A megyehatár és Szeleste között a Vas Megyei Múzeumok Igazgatósága a szintén 50 millió forintos költséghatárral szemben 439 millió forintos ajánlatot tett.
Életrajz
Dudik János (51) mélyépítő és környezetgazdálkodási mérnök végzettséggel, valamint állami értékpapír-tőzsdei szakvizsgával rendelkezik. Korábban volt tervezőmérnök az Út-, Vasúttervező Rt.-nél, majd a Mezőbank, később az Erste Bank kereskedelmi igazgatója, majd a Római Magyar Akadémia gazdasági vezetője, ezt követően a magánszférában dolgozott. 2010-től vezérigazgatói kinevezéséig a NIF Zrt. beruházástámogatási igazgatója volt.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.