Utóbbi azért lehet kissé meglepő, mert a piac második legnagyobb szereplőjének kínálatában korábban nem szerepelt egyik iPhone sem (csak bizonyos vállalati ügyfelek számára egy-egy komplex szolgáltatáscsomag részeként tudták biztosítani a telefont), szeptember közepétől azonban az Apple előző, 4S modelljét már értékesítik, s hamarosan a legújabb iPhone-t is elérhetővé teszik. Kifejezetten érdekes, hogy bár a mobilszolgáltatók a háttérben látszólag igen sokat küzdöttek azért, hogy az egyértelműen presztízsterméknek számító készüléket mielőbb prezentálhassák az előfizetőknek, a bevezetés kommunikációja igencsak gyengére sikerült.
Terveiről és az ütemezésről eddig legtöbbet a Magyar Telekom árult el. Bár sokáig a piacvezető is titkolózott, Christopher Mattheisen, a Magyar Telekom elnök-vezérigazgatója egy múlt pénteki sajtóbeszélgetésen elmondta: lesz olyan üzlete a társaságnak, ahol már éjféltől megkezdik az értékesítést, előrendeléseket pedig már majd egy hete fogadnak, s egyelőre látszólag az érdeklődés is nagy, az első néhány száz darabos szállítmány ugyanis néhány óra alatt elfogyott.
Úgy tudjuk, hasonló a helyzet a Vodafone-nál is, ahol azonban hivatalosan annak ellenére sem tettek közzé egyelőre semmit (még az értékesítés kezdetét sem), hogy a cégnél már megindult az előregisztráció a péntektől kapható új készülékre. Ugyanakkor értesüléseink szerint a piac harmadik számú szereplője is éjfélkor kezdi árulni az új modellt.
Az akadozó kommunikációnak – akármennyire is érthetetlennek tűnik az egyébként nagy felhajtás fényében – megvan a logikus magyarázata, méghozzá az, hogy a magyar mobilszolgáltatóknak egyáltalán nincs könnyű dolguk az Apple-lel. Christopher Mattheisen a Világgazdaság kérdésére jelezte: az amerikai gyártóval a hazai értékesítésről is jórészt az anyacég Deutsche Telekom tárgyal, itthon csak a megállapodás néhány elemén pontosítanak, részleteket az egyeztetésekről és a szerződésekről ugyanakkor nem árulhatott el a cégvezető.
Úgy tudjuk azonban, hogy a mobilszolgáltatók kommunikációját és az értékesítés számos más elemét is igen erősen korlátozták az Apple, tárgyalások során meghatározott feltételei. A legszembetűnőbb ez a Telenor esetében volt: a piac második számú szereplőjének készülékportfóliójában ugyanis korábban azért nem szerepelt az iPhone, mert a cég nem tudott olyan megállapodást kötni az Apple-lel, amely alapján nyereségesen értékesíthette volna az okostelefont. A gyártóval egyébként értesüléseink szerint most sem sikerült megegyeznie a Telenornak: a szolgáltató egy nemzetközi disztribútorral állapodott meg, tehát csak közvetett kapcsolatban áll az Apple-lel.
A kaliforniai társaság kifejezetten erős alkupozíciója azért lehet némileg meglepő, mert a mobiltelefonok piacán Magyarországon jellemzően a szolgáltatók diktálnak. Fauszt Gábor, az IDC vezető elemzője lapunknak elmondta: a hazánkban gazdára találó okostelefonok 80-90 százalékát a szolgáltatók adják el, azaz az értékesítési csatornákat szinte teljes egészében ez a három cég ellenőrzi. Éppen ezért Magyarországon sokkal általánosabb, hogy a gyártóknak kell küzdeniük azért, hogy készülékeik bekerülhessenek valamely mobilcég kínálatába, s nem mellesleg gyakran épp az ilyen megállapodások hiányában nem tudnak teret nyerni egyes vállalatok a hazai okostelefon-piacon.
Az Apple termékeinek presztízsjellege ugyanakkor láthatóan túlkompenzálja a szolgáltatóknak az értékesítési csatornák ellenőrzéséből eredő erőfölényét, így talán az Apple az egyetlen olyan gyártó, amely a tárgyalások során diktálhat a mobilcégeknek. Ezen még az sem változtat érdemben, hogy itthon az Apple – elsősorban kiugróan magas ára miatt – korántsem a legkeresettebb márka: az almás gyártót az IDC adatai szerint jelenleg a Samsung, a Sony és a Nokia is megelőzi az okostelefonok hazai piacán.
A társaság három nap alatt összesen 5 millió készüléken adott túl, ami ugyan egymillióval meghaladja az előző modell korábbi csúcsát, messze elmarad azonban az előzetes várakozásoktól. Elemzők többsége ugyanis az előrendelések alapján 6-8 milliós értékesítéssel számolt, de akadt olyan szakértő is, aki a tényadat duplájával kalkulált.
A csalódást keltő rajtot ugyanakkor nem a vártnál gyengébb kereslet okozta, hanem az, hogy az Apple egyszerűen kifogyott az iPhone-ból. Az új modell egyes alkatrészeiből ugyanis hiány alakult ki, a gyártók pedig nem tudnak olyan ütemben termelni, ahogy beérkeznek a megrendelések. Ez egyébként a következő hetek eladási adataira is rányomhatja a bélyegét.
Bár itthon feltehetőleg kevesebb fanatikus érkezik az üzletekhez péntek éjfélkor, mint a tengerentúlon, értesüléseink szerint az előrendelések száma Magyarországon meghaladta a szolgáltatók várakozásait.
A társaság három nap alatt összesen 5 millió készüléken adott túl, ami ugyan egymillióval meghaladja az előző modell korábbi csúcsát, messze elmarad azonban az előzetes várakozásoktól. Elemzők többsége ugyanis az előrendelések alapján 6-8 milliós értékesítéssel számolt, de akadt olyan szakértő is, aki a tényadat duplájával kalkulált.
A csalódást keltő rajtot ugyanakkor nem a vártnál gyengébb kereslet okozta, hanem az, hogy az Apple egyszerűen kifogyott az iPhone-ból. Az új modell egyes alkatrészeiből ugyanis hiány alakult ki, a gyártók pedig nem tudnak olyan ütemben termelni, ahogy beérkeznek a megrendelések. Ez egyébként a következő hetek eladási adataira is rányomhatja a bélyegét.
Bár itthon feltehetőleg kevesebb fanatikus érkezik az üzletekhez péntek éjfélkor, mint a tengerentúlon, értesüléseink szerint az előrendelések száma Magyarországon meghaladta a szolgáltatók várakozásait. Ennyibe kerül a készülék Az iPhone 5 16 Gb árai
T-Mobile: kártyafüggetlenül 189 ezer forint, előfizetéstől függően 9900-189 ezer forint
Vodafone: Az előregisztráció már megindult, de az árakat a társaság egyelőre nem közölte. Ez az értékesítés megkezdésekor derülhet ki.
Telenor: a társaság egyelőre az iPhone 4S-t vette fel termékpalettájára, az iPhone 5 értékesítése várhatóan az év végén indul. -->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.