BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Kiírták a tendert - Ilyen lehet a Fradi új stadionja

A Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. (MNV) kiírta az új, legalább 22 ezer férőhelyes Albert Stadion építésére vonatkozó meghívásos pályázatot.A tender szerint a kivitelezőnek vállalnia kell a jelenlegi létesítmény lebontását, valamint az új, legalább 22 ezer, de belföldi meccsek esetén a vendég és a hazai szektor állóhelyeivel 23 700 férőhelyes, fedett lelátójú, úgynevezett sky boxokkal ellátott stadion felépítését.

A pályázat szerint az új stadion mérete és lehetőségei által 100 százalékban figyelembe veszi mind az európai szövetség (UEFA) előírásait egy 4-es kategóriájú stadionra vonatkozóan, mind a nemzetközi szövetség (FIFA) ajánlásait. A régi, 18 ezres létesítmény (tervek szerint januári) lebontására azért van szükség, mert annak felújításával sem tudtak volna megfelelő a nemzetközi szövetségek előírásainak.

Fürjes Balázs, a budapesti nagyberuházásokért felelős kormánybiztos korábban azt nyilatkozta: 12 milliárd forintból építhető fel a Ferencváros új Üllői úti stadionja. Olyan cégekre számítanak, amelyeknek az elmúlt három évben legalább 10 milliárd forintos árbevétele volt magasépítészetből. 

Elforgatják a létesítményt

Az új létesítményt jelenlegi helyzetéhez képest 90 fokkal elforgatják. Az indoklás szerint így az épület tájolása ideális lesz, mert nem szorítja rá azt a népligeti csomópontra, így a négy beléptető ponttal ellátott stadion új pozíciójában a két metrómegálló (Népliget, Nagyvárad tér) közé kerül. Ennek köszönhetően a tömeg eloszthatósága, a biztonságos megközelítés és a szurkolók szétválasztása jobban megoldható lesz. Jobban elkülöníthetőek lesznek egymástól az ultrák, a családi szurkolók, az üzleti szektorok és a vendégszurkolók.

A beruházás része  egy négyemeletes fejépület – ebben kapnak helyet a klubirodák és a sportmúzeum – felépítése is, amely alatt háromszintes, 352 autó befogadására alkalmas mélygarázs lesz. A területen összesen 813 darab parkolóhelyet alakítanak ki. Az új stadionban lesznek üzletek és éttermek is, a média számára stúdiók, valamint kihelyezett rendőrség is.

Másfél év alatt felépülhet meg

Az ajánlattételi határidő december 13-a, a győztes cégnek pedig szerződéskötéstől számított 18 hónapja lesz a kivitelezésre. A versenyt főként az ajánlati ár dönti el, ugyanis a kiírt pályázat szerint ez 60 százalékos súllyal szerepel majd az elbírálásban.
Korábban az FTC elnöke azt nyilatkozta:, hogy a tervek szerint 2014-re lenne kész az aréna, amely az állam tulajdonát képezné. Kubatov Gábor kifejtette, hogy Magyarország legbiztonságosabb létesítményét szeretnék felépíteni.

A terveket a korábbi angol tulajdonostól, Kevin McCabe-től vették, amelyeknek jelentős részét ő finanszírozta. Ezt a tervet némileg fazonírozta a jelenlegi FTC vezetés a saját elképzeléseire. Az akkori elgondolások szerint például a pályát nem övezné majd korlát, a szurkolótábort vezénylő drukkernek külön hely lesz kialakítva és hogy a stadionban nem lesz készpénzfizetés, hanem egy nyugaton már bevált kártyás rendszerrel lehet majd különböző termékeket vásárolni.
Az új stadion a 6+2 hektáros terület valamivel több mint felén terül majd el. A fennmaradó részt az állam értékesítené.
A korábbi tervek szerint a Ferencváros csapata nem költözne el az építkezés alatt sem az Üllői útról, hanem a meccseket egy maximum 8000 férőhelyes mobilstadionban játszanánk le.

Ömilliárdért vették vissza McCabe-től

A magyar állam ötmilliárd forintért vásárolta vissza az Üllői út, Könyves Kálmán körút találkozásánál lévő FTC-ingatlant a tulajdonos Kevin McCabe-től. A kormányhatározat szerint a vételár kifizetésekor az állam érvényesíti a tulajdonossal szemben fennálló, elmaradt stadionfelújításból származó 1,2 milliárd forintos követelését is. Az állam az ingatlanegyüttest 50 évre a Fradiváros Vagyonkezelő Zrt. vagyonkezelésébe adta.

McCabe cége, az Esplanade Kft. mint vevő és az MNV Zrt. mint eladó 2008. április 9-én kötött adásvételi szerződést az Üllői úti Fradi-pálya ingatlanaira vonatkozóan. Ebben a vevő vállalta, hogy a meglévő stadiont – az adásvételi szerződés megkötésétől számított két éven belül – legalább 1,2 milliárd forintért felújítja, ez azonban nem történt meg. McCabe összesen 9,2 milliárd forintot költött az Üllői úti, 6+2 hektáros ingatlanegyüttes megvásárlására – a hatodik tender után sikerült csak –, illetve a Ferencváros labdarúgócsapatát működtető zrt. megvételére és működtetésére. A labdarúgó Zrt.-ért végül egy eurót fizetett az anyaegyesület az angol befektetőnek.

Az FTC a mainzi példát követné

„Nemzetközi példák alapján elmondható, hogy egy 20 ezer fő kapacitású stadion költsége 15 milliárd forint alatt számít átlagosnak” – mondta korábban lapunknak Andrea Sartori. A KPMG sporttanácsadási részlegének vezetője szerint az egy ülőhelyre eső költség egy ilyen méretű és magas szolgáltatási színvonalú stadion esetében 750 ezer forint alatt maradhat. A hasonló méretű vagy fejlesztési költségű európai stadionok közül a 17 ezer fő befogadására alkalmas AFAS Stadioné (AZ Alkmaar) mintegy 11-12 milliárd forint volt, de nem érte el a 15 milliárd forintot a Mainz új stadionjának, a 34 ezer fős Coface Arénának a költsége sem. A kialakítás összetettsége, például az építészeti forma és a stadionbeli üzleti szolgáltatásokat lehetővé tevő infrastruktúra, valamint a helyi adottságok ugyan jelentősen befolyásolhatják a költségeket, mégis egy 20 ezer fős stadion költsége jó előkészítéssel 10-15 milliárd forint között tartható.

„Többekkel ellentétben úgy gondolom, a stadion üzlet” – nyilatkozta korábban Kubatov Gábor. Követendő példának a mainzi stadion nevezte meg többek, ahol a Bundesliga meccseken kívül 200 rendezvénynek, többnyire konferenciáknak ad otthont évente a létesítmény, s ezt tartjuk követendő példának. Szerinte ráadásul kell az elitsport ahhoz, hogy legyen utánpótlás, de elitsport nincs elit körülmények nélkül. Úgy vélte, hogy egy új stadion jelentősen megnöveli a nézőszámot, számolásaik szerint átlagosan 10 000-re nőne.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.